Pedagogika specjalna - wykłady 2005-2006.doc

(188 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA SPECJALNA – wykład

PEDAGOGIKA SPECJALNA – wykład

 

                                                                                                                                            14.10.2005

 

Podręczniki:

·         Al. Hulek – „Pedagogika rewalidacyjna”

·         J. Doroszewski – „Pedagogika specjalna”

·         Red. Wł. Dykcik – „Pedagogika specjalna”

·         J. Sowa – „Pedagogika specjalna”

·         Z. Sękowska – „Pedagogika specjalna”

 

 

Pedagogika specjalna jest nauką stosunkowo młodą – od 1821r. W tym czasie utworzono pierwszą katedrę pedagogiki leczniczej a potem następna w 1861r. w Lipsku.

Korzenie pedagogiki specjalnej nie wyrastają z pedagogiki, ale z medycyny. Pierwszymi, którzy się tym zajęli byli lekarze.

Pedagogika specjalna jest nauką szczegółową a jej przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie, wychowywanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej osób mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, ze względu na rodzaj, stopień,  złożenia  objawów, zaistniałych zaburzeń i ograniczeń.

 

Współczesną PS charakteryzuje CEL, którym jest rewalidacja społeczna osób chorych, niedostosowanych społecznie lub w inny sposób odchylonych od normy.

 

Specyfika przedmiotu polega na specjalnych przedmiotach, urządzeniach, pomocach dydaktycznych, przygotowaniu pedagogicznym opiekunów, wychowawców, terapeutów.

Podmiotem jest jednostka niepełnosprawna, odchylona od normy.

 

Niepełnosprawność = odchylenie od normy – nie można tej normy utożsamiać ze zdrowiem, bo nie każdy, kto nie jest zdrowy jest niepełnosprawny, ale istnieją inne normy:

·         Norma statystyczna

·         Norma rozwojowa

·         Norma kulturowo – społeczna

 

NPR to odchylenie od normy statystycznej, rozwojowej – nie rozwija się tak jak typowa jednostka ludzka, od normy kulturowo – społecznej – występują trudności w realizacji zadań życiowych. NPR ma, więc charakter wielopłaszczyznowy.

 

Niepełnosprawność jest to ograniczenie spowodowane przeszkodą fizyczną, psychologiczną, społeczną, kulturową, prawną, inną, która uniemożliwia osobie npr. Zintegrowanie się w życiu rodzinnym i w ramach wspólnoty na tych samych warunkach, co każda inna osoba.

 

Pojęcie niepełnosprawności obejmuje:

·         Wszelkie słabości i ułomności związane z:

o       Poruszaniem się

o       Wzrokiem

o       Słuchem

o       Zaburzeniami psychologicznymi

o       Występowaniem więcej niż jednej z powyższych cech

NPR – STAN (Upośledzenie)

NPR jest jednym z czynników, które narażają osoby na ryzyko dotkliwego ubóstwa, tj. sytuacji, w której osoby te „nie są zdolne w pełni uczestniczyć w życiu gospodarczym i politycznym i/lub których dochód lub inne środki (osobiste, rodzinne, społeczne, kulturowe) nie są odpowiednie dla prowadzenia życia o standardzie uważanym za akceptowany w społeczeństwach w których żyją te osoby.

 

„Niepełnosprawną jest osoba, której stan zdrowia fizycznego lub psychicznego powoduje trwałe lub długotrwałe utrudnienie, ograniczenie lub uniemożliwienie udziału w stosunkach społecznych i wypełnianie ról wg przyjętych kryteriów i obowiązujących norm.”

 







KRYTERIA FUNKCJONOWANIA I BARIREY

 

 

 



Organiczna (somatyczna,                             psychologiczna                                          społeczna





fizyczna)



 

 

choroba              uszkodzenie                            niepełnosprawność                            ograniczenie, upośledzenie

uraz                             dysfunkcja                            zaburzenia aktywności              funkcjonowania



zaburzenie              odchylenie                            ograniczenie dośw.                            W rolach społecznych



                            w stanie                            i kompetencji                                         





                            zdrowia

 

 

stan wewn.                            uzewnętrznienia                                                        socjalizacja:

-uszkodzenie                                                                                                                -samodzielność fizyczna

sensoryczne                                                                                                                -osłabienie orientacji w

wzroku i                                                        obiektywizacja                            otoczeniu

słuchu                                                                      zaburzenie w zakresie:              -zaburzenia komunikacji

-uszkodzenie                                                        -percepcji                                          interpersonalnej

układu                                                                      -myślenia                                          -utrudnienie w

kostnego                                                        -komunikowania                            wykonywaniu

lub mięśniowego                                          -ustosunkowanie                            zadań życiowych

-niedowłady                                                        (emocji)                                          -zachowania społeczne

kończyn                                                        -motoryki                                          i antyspołeczne

-uszkodzenie

mózgu lub

ośrodkowego

ukł. nerw

 

 

 

KLASYFIKACJA NPR

I.                    Kryterium kliniczne:

- etiologia npr., przyczyny:

              a. czynniki wrodzone

              b. czynniki nabyte

 

              Ad. a. Wrodzone:

·         Genetycznie

·         Dziedzicznie

Ujawniają się od poczęcia do 3 roku życia

 

Kompetentny noworodek – przez 9 miesięcy człowiek został uwarunkowany we wszystkie umiejętności rozwojowe, np. dziecko bez słuchu nie uruchomi programu językowego, mimo, że go posiada, do 3 roku życia rozwinęły się wszystkie procesy rozwojowe potrzebne człowiekowi, później są już tylko doskonalone.

 

Szanse osób z wrodzoną niepełnosprawnością są gorsze, sytuacja jest trudniejsza im wcześniej zadziałał czynnik uszkadzający, zaburzający.

 

Ad. b. Nabyte

·         Im później wystąpiła npr tym więcej struktur zostało rozwiniętych

·         Etiologiczne miejsce uszkodzenia – lokalizacja może być bardzo różna, może dotyczyć narządów zmysłów, CUN, układów dokrewnych itd.

·         Zakres i stopień – rozróżniamy 3 stopnie npr:

o       Lekkie                                         

o       Ciężkie                            jednakowe dla wszystkich – dorosłych i dzieci

o       Głębokie

§         Lekkie – może podejmować pracę w lekkich warunkach

§         Wymaga pomocy innej osoby, ale może podejmować lekką pracę

§         Wymaga ciągłej pomocy

 

II.                 Kryterium ze względu na czas trwania npr:

o       Trwała npr – od momentu wystąpienia do śmierci

o       Okresowa npr – istnieje szansa na powrót do zdrowia

 

III.              Kryterium psychologiczne

Jest to stopień odczucia stanu npr – mój pogląd na moją npr

IV.              Kryterium pedagogiczne

o       Drogi i kanały informacyjne uszkodzone i zachowane

o       Stopień wyuczalności

o       Możliwość kontaktów społecznych, samodzielność, zaradność

 

Wg tego kryterium są różne placówki – dzieci głuche, niewidome, niedowidzące – szkoły dla lekko upośledzonych i szkoły życia – ciężkie upośledzenia

Uznanie dzieci głęboko upośledzonych za niwyuczalne – wyłączone z edukacji, podlegają opiece społecznej.

Możliwe jest indywidualne nauczanie od 2003r. tylko w domu ucznia.

 

V.                 Kryterium prawne

Czy są zdolni do odpowiedzialności prawnej lub ubezwłasnowolnień.

 

 

 

 

Zakres przedmiotu Pedagogiki specjalnej



 

 

              Pedagogika                                                                                    jednostka powyżej normy

              zdolnych

              uzdolnionych

 







                                    starcy

                                    dorośli

Norma                                   młodzież                                                                      Pedagogika specjalna

                                   dzieci

                                   płód

             



 

              korekcyjna

              resocjalizacyjna                                                                      jednostka powyżej normy

              lecznicza

              rewalidacyjna                                                                                   

 

 

 

                                                                                                                                           

 

28.10.2005

 

RODZINA

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin