2006_04_trendy.pdf

(1111 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00000 8 nr 8 aKT.doc
682698658.009.png
Internetowy magazyn CODN nr 4/8 /2006
Witamy w kwietniowym wydaniu magazynu
Wiosna, która – dość nieśmiało, ale
wreszcie nadchodzi, kojarzy się z wielkimi porządkami,
nową energią i nowymi kreacjami…
Wiosna to kreatywna pora roku, zatem w niniejszym wydaniu magazynu
sporo na temat kreatywności w myśleniu i działaniu.
W tym numerze otwieramy Wolną Przestrzeń dla artykułów, w których możecie
Państwo prezentować pomysły ciekawe i niecodzienne. Pomysły na zmianę
różnych aspektów funkcjonowania szkoły i pracy nauczyciela – na lepsze, inne,
bardziej dostosowane do potrzeb instytucji XXI wieku.
Proponujemy wymianę myśli, opinii lub projektów rozwiązań, które mogą (a
nawet powinny!) być zadziwiające, niezwykłe, nieco szalone (czytaj: twórcze!) –
bo wtedy mogą naprawdę stać się inspiracją.
Jako motto polecam wypowiedź prezesa pewnego banku, który doradzał
prawnikowi Henry’ego Forda, by ten nie inwestował w fabrykę samochodów Ford
Motor Company: „Koń będzie zawsze, natomiast automobil jest tylko nowością –
przelotną modą”.
Hmm… Na pewno warto przemyśleć temat: Czy szkoła pracuje z głową?
W moim zamierzeniu to pytanie dotyczy problemu respektowania, w codziennej
pracy szkoły, zasad higieny pracy umysłowej, bardzo, bardzo szeroko
rozumianej ... ale każdy może zrozumieć ten temat jak chce.
Serdecznie pozdrawiamy – życząc wielu wiosennych, fantastycznych kreacji…
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
15 kwietnia 2006 r.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698658.010.png 682698658.011.png 682698658.012.png
Internetowy magazyn CODN nr 4/8 /2006
1.
Grażyna Redlisiak
Zanim założę tornister…
str. 5
2.
Grażyna Redlisiak
Kinezjologia Edukacyjna w klasie, czyli indywidualne profile
uczenia się
str. 17
3.
Marta Kotarba
Wielka pamięć małych ludzi
str. 24
4.
Ryszard Gąsierkiewicz
Umysł XXI wieku – szybkie czytanie (cz.2)
str. 27
5.
Małgorzata Taraszkiewicz
Strategie geniuszu: (7) Uczenie się na błędach i (8) Wiedza
merytoryczna
str. 36
...
Na ostatniej stronie rysuje Janusz Lasota str. 41
Współpracujemy z …
Zdjęcia i rysunki wewnątrz numeru: zbiory prywatne autorów oraz Internet
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz tel.(22) 345 37 12 trendy@codn.edu.pl
Zespół redakcyjny: Agata Baj, Jarosław Budnicki, Marta Kotarba.
Projekt okładki: Anna Tyrakowska
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów i nie są
równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego
i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po
uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698658.001.png 682698658.002.png 682698658.003.png
Internetowy magazyn CODN nr 4/8 /2006
nowych
www.trendy.codn.edu.pl
Kampania na Rzecz
Uczenia się
Festiwal Edukacyjny cz. 1
8 – 9 -10 czerwca 2006 r.
Informacje i program
Seria:Inspiracje
Inteligencje Wielorakie w klasie
(Małgorzata Taraszkiewicz & Colin Rose)
Ciekawe linki
Smart mapy http://www.smartdraw.com
CZYTELNIA
Recenzje/prezentacje
książek
Zostań nawiedzoną nauczycielką
(Joanna Białobrzeska)
Wolna Przestrzeń:
Artykuły
Analogia sytuacji nauczyciela – wychowawcy Nauczyciel –
ratownik wodny (Anna Krzewińska)
PRZESTRZEŃ
KREATYWNOŚCI
Laboratorium kreatywności
(Małgorzata Taraszkiewicz)
Kapelusze myślące wg Edwarda de Bono
(Małgorzata Taraszkiewicz)
Uwaga!
Otwieramy Wolną Przestrzeń dla artykułów, w których możecie Państwo
prezentować pomysły ciekawe, niecodzienne, a nawet nieco szalone…
Pomysły na zmianę różnych aspektów funkcjonowania szkoły i pracy nauczyciela
– na lepsze, inne, bardziej dostosowane do potrzeb instytucji XXI wieku.
Zapraszamy !
(jednocześnie redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania wyboru tekstów
i dokonywania pewnych skrótów).
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
JAK UCZYĆ UCZNIÓW
UCZENIA SIĘ
682698658.004.png 682698658.005.png 682698658.006.png
Internetowy magazyn CODN nr 4/8 /2006
Zanim założę tornister…
Grażyna Redlisiak
Kiedy dziecko jest gotowe zostać uczniem?
Rozpoczynając naukę w szkole, dziecko dokonuje przełomowej zmiany w swoim
życiu. Jest to wyjątkowy okres w życiu całej rodziny, niezależnie od tego czy do
szkoły idzie jedynak, czy też kolejne dziecko.
Rodzice często zadają sobie w tym czasie wiele pytań: jak ich pociecha poradzi
sobie z obowiązkami szkolnymi, czy zapamięta to, co usłyszała od nauczyciela,
czy potrafi się skoncentrować itp.
Nie wszyscy uświadamiają sobie, że postępy szkolne dziecka mają bardzo
ścisły związek z jego wcześniejszym rozwojem ruchowym.
Na ogół wiemy, że dziecko powinno kolejno opanować różne umiejętności
ruchowe: od podnoszenia główki poprzez obracanie się z brzuszka na plecy aż
do siadania, raczkowania, chodzenia czy biegania. Ale już nie zawsze mamy
świadomość, że ruchy te są niezbędne i niezastąpione dla późniejszego rozwoju
i specjalizacji wielorakich koordynacji sensomotorycznych i psychomotorycznych
potrzebnych człowiekowi do sprawnego i samodzielnego funkcjonowania w
różnych sytuacjach życiowych.
Nabywaniu umiejętności naturalnej kontroli nad ciałem sprzyja środowisko
dziecka, oferujące mu możliwość swobodnej ruchowej eksploracji otoczenia, przy
użyciu własnych mięśni i własnego wysiłku fizycznego.
W toku rozwoju ruchowego powinniśmy przejść kolejne etapy w ściśle
określonym porządku, który w przybliżeniu jest jednakowy dla każdego dziecka.
Najpierw dziecko musi osiągnąć kontrolę ruchów głowy, by następnie umieć
kontrolować resztę ciała.
Prawidłowy rozwój przebiega w następujących kierunkach:
cefalo-kaudalnym (od głowy do kości ogonowej)
proximo-dystalnym (od środka ciała na zewnątrz)
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698658.007.png 682698658.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin