SCENARIUSZ LEKCJI SZTUKI- GIMNAZJUM (muzyka i plastyka).doc

(28 KB) Pobierz
SCENARIUSZ LEKCJI SZTUKI- GIMNAZJUM

SCENARIUSZ LEKCJI SZTUKI- GIMNAZJUM (muzyka i plastyka)

 

 

 

                       Informacje wstępne:

 

Opracowanie: Grzegorz Nowotniak

Klasa: II (1jednostka lekcyjna)

Miejsce prowadzenia: Zespół Szkół im. Jana Pawła II

Metoda pracy: pogadanka: percepcja muzyki, działania twórcze

Forma pracy: grupowa

Technika plastyczna: malowanie farbami

Środki dydaktyczne: farby plakatowe, pędzle, szary papier, odtwarzacz CD, Modest Musorgski – „Noc na łysej Górze”; „ Marsz Pierwszej Brygady”

 

 

                        Temat lekcji:

Do dziennika: Kompozycja malarska inspirowana muzyką

Dla uczniów: Muzyka w obrazie i słowie

 

                        Cele lekcji:

Poznawcze:

uczeń pozna fragment utworu Modesta Musorgskiego- „Noc na łysej Górze”;

-          uczeń zastosuje w kompozycji odpowiednie zestawienia barwne

Wychowawcze (emocjonalno- motywacyjne)

-          uczeń wyraża środkami plastycznymi nastrój muzyki

-          słucha w skupieniu prezentowanego utworu

-          uczeń współpracuje podczas tworzenia

Praktyczne w zakresie działania:

-          śpiewa piosenkę „Marsz Pierwszej Brygady”

-          świadomie stosuje środki artystycznego wyrazu

-          słucha utworu muzycznego

-          rozwija wyobraźnię

 

 

                       Ogniwa lekcji:

 

I. Wstępne:

1.       Przygotowanie przez nauczyciela i uczniów stanowisk pracy, odpowiednich materiałów i przyborów; podział na grupy.

2.       Przypomnienie i utrwalenie piosenki „Marsz Pierwszej Brygady”.

3.       Przypomnienie wiadomości o poemacie symfonicznym.

II. Główne:

1.       Podanie przez nauczyciela tematu lekcji- zapis na tablicy i w zeszytach przedmiotowych.

2.       Przypomnienie wiadomości o cechach sztuki romantycznej ze szczególnym zwróceniem uwagi na malarstwo.

3.       Podanie przez nauczyciela zadania plastycznego:

-wysłuchajcie utworu i wspólnie zastanówcie się, co może być jego treścią?

-stwórzcie tzw. program (krótką opowieść) i wykonajcie do niego kompozycję stosując zasady perspektywy, drugiego planu i kontrastów barwnych na podstawie słuchanego utworu.

          4.   Grupowa praca uczniów podczas słuchania muzyki

III. Podsumowująco- sprawdzające:

1.       Uczniowie tworzą wystawę ze swoich prac.

2.       Omówienie i ocena prac.

3.       Wpisanie ocen do dziennika.

4.       Zadanie domowe: przynieś kolorowy papier pakunkowy, dobierz wstążkę oraz przedmiot, który może być użyty jako prezent

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin