1. Udział w zajęciach dydaktycznych z programem wprowadzenia „Kolorowej Ortografii” w szkołach podstawowych- styczeń 2003.
2. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Pomorskiego Studia Wdrożeń Dydaktycznych Romanem Jańcem, autorem pakietu dydaktycznego „Ortofrajda”- luty 2004
- zaproszenie nauczycieli z SP1 we Wschowie, rodziców i nauczycieli kształcenia zintegrowanego z terenu gminy
- wprowadzenie przez Romana Jańca zaproszonych gości w tajniki „Ortofrajdy”
- lekcja pokazowa „Kolorowa ortografia to zabawa” pod kierunkiem
mgr Małgorzaty Błaszak nauczycielki kształcenia zintegrowanego ze Sztutowa
- wspólna zabawa z dziećmi
- rozmowy indywidualne z gośćmi
Plan wdrażania kolorowej ortografii „Ortofrajda”- innowacyjna metoda ortografii
I
Zapoznanie rodziców z metodą kolorowej ortografii na zebraniu rodziców.
II
1.Wprowadzenie kolorowej ortografii w klasie II:
- poznanie Ortofrajdka i tajników kolorowej ortografii
- nauka wierszyka „Kolory Ortofrajdy”
- wykonanie postaci Ortofrajdka
- zapoznanie dzieci z Krainą Ortofrajdy - wykorzystanie komputera.
2.Założenie słowniczków(6 działów: r z, ż ,ó , u, h, ch) - wprowadzając na zajęciach nowe
słownictwo tworzymy ortogramy i zawieszamy je na tablicy w klasie - uczniowie wpisują je
do swoich słowniczków.
3.Zabawy ortograficzne ortopuzzle, ortomino, krzyżówki.
4.Tworzenie kolorowych dyktand – tekst odnoszący się do bieżącej tematyki, zawierający
poznane ostatnio słownictwo.
5.Wykorzystywanie systemu kolorowej ortografii na wszystkich zajęciach.
III
Zaangażowanie rodziców do współpracy nad wprowadzaniem nowej metody nauki ortografii
- wykonanie przez rodziców kolorowych czapeczek ,kolorowych lizaków, strojów do
inscenizacji.
IV
Założenie Klubu Przyjaciół Ortofrajdy dla dzieci mających trudności z ortografią (dzieci
uczęszczające na zajęcia wyrównawcze) – pani Dorota Kokoszka i pani Aurelia Kulas.
V
Przygotowanie z dziećmi teatrzyku „Kolorowa Ortografia” – pani Dorota Kokoszka i pani
Aurelia Kulas:
-pokaz dla uczniów naszej szkoły
-wyjazd do innych placówek.
VI
Przeprowadzenie Ortofrajdkowych dyktand w klasie II c i III d – wybranie mistrza ortografii.
VII
Sprawozdanie podsumowujące roczną pracę nad metodą zintegrowanego, bezstresowego
nauczania pisowni.
Rok szkolny 2005/2006
Zajęcia ortograficzne „Podróż z Ortofrajdkiem po Polsce” szlakiem gry komputerowej. Gra
jest inspiracją do odkrywania ciekawych zakątków Polski. Proponowane przez Ortofrajdka miejsca można potraktować jako wstęp do poznawania geografii i historii Polski, ucząc jednocześnie poprawnie pisać. Bohaterowie gry Ortofrajdek i Ortogramek podróżują po Polsce i w różnych miejscach mają niezwykłe przygody ortograficzne.
Wykonanie konturów mapy Polski-poznanie planu podróży i zasady zabawy
(zajęcia komputerowe).
Podróż po Polsce z Ortofrajdkiem - wykorzystanie sali komputerowej.
1. Rozpoczęcie podróży we wsi Łaszka na Żuławach, gdzie znajduje się Kraina Ortofrajdy:
- odszukanie Łaszki na mapie i zaznaczenie jej na mapie Ortofrajdy (skorzystanie ze strony
internetowej Ortofrajdy).
2. Hel-port i miasteczko na wybrzeżu, Instytut Morski.
3. Krynica Morska-poznanie historii powstawania osady rybackiej oraz współczesne walory
i atrakcje turystyczne kurortu.
4. Frombork-miasto M. Kopernika.
5. Będomin-Muzeum Hymnu Narodowego, postać Józefa Wybickiego.
6. Szafarnia - życie i twórczość Fryderyka Chopina, muzeum.
7. Wieliczka-kopalnia soli.
8. Żarnowiec-dworek M. Konopnickiej.
9. Radzyń Chełmiński-ruiny zamku krzyżackiego.
Dzieci uzupełniają mapę podróżując z Ortofrajdkiem, uczą się poprawnej pisowni. Zajęcia
z grą komputerową będą odbywały się raz w miesiącu.
Przeprowadzenie konkursu na mistrza ortografii-wykorzystanie gry komputerowej.
Przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców w celu:
- określenia i zapoznania z głównymi założeniami nowej metody nauczania ortografii
- przedstawienie korzyści płynących z zastosowania nowej metody.
Sprawozdanie podsumowujące dwuletnia pracę nad nową metodą ortografii.
BB3