539_588.doc

(88 KB) Pobierz
MALKOM
qrt50

2ef1b23d 3015d797 7c4 2f 1330 0 1 p
t c 0 2 z 0 48 0 0 0 0 n n 12.00 0.0 2.0 --- d 1 8 1




1 1 1 ff 0 32 1

Marian Kutzner

  SZTUKA POLSKA
PÓNEGO REDNIOWIECZA

  Chcšc dać odpowied na pytanie, jakie in-

dywidualne i nowatorskie wartoci reprezento-
wała na tle europejskiej twórczoci artystycznej
polska sztuka gotycka, musimy spojrzeć na niš
głównie oczyma historyka. Należy bowiem pamię-
tać, że jej charakter kształtowały nie tylko od- 
powiednie wzorce etyczno-formalne, lecz prze-
de wszystkim była ona zjawiskiem społecznym,
w którym znajdowały odbicie ambicje i marze-
nia wszystkich ludzi owej epoki. Nacisk rzeczy-
wistoci nie ograniczał się wyłšcznie do wpływu
na wybór okrelonych tematów i treci, ale ró-
wnież formował wiat wyobrani artysty i jego
warsztat formalny. Dowiadczenie osobiste twór-

cy, decydujšce o dojrzałoci wyboru treci i for-
my dla tworzonego dzieła, było wiadomie lub
podwiadomie motywowane zewnętrznymi, poza-
artystycznymi czynnikami. Przykładem może być
to, że choć liczni artyci pracujšcy wówczas
w Polsce pochodzili z odległych krajów, to nie
ma my tu ani francuskiej katedry, ani obrazu re-
alizowanego dokładnie według wzoru malarstwa
539

włoskiego trecenta, ani niderlandzkiego albo no-
rymberskiego ołtarza szafiastego. Wzory te przy-
noszone do Polski artyci wiadomie transpono-
wali tak, aby mogły odzwierciedlać ówczesnš rze-
czywistoć naszego narodu.
  Ale warunki ekonomiczne, przeobrażenia spo-
łeczne i perturbacje polityczme całego narodu nie
były czynnikami bezporednio kształtujšcymi
wiat wyobrani twórców pónoredniowiecznych.
Oddziaływały one porednio, mianowicie na tę
mało uchwytnš atmosferę, którš za przykładem
francuskim nazywamy dzi mentalnociš epold,
a ta z kolei już bezporednio formowała kulturę,
i tym samym sztukę. Na wiatopoglšd ówczesny
składały się szeroko pojęte motywacje społeczno-
-ideologiczne, które w XIII-XV wieku cechawał
szczególnie w Polsce znaczny dynamizm. Póne
redniowiecze, jak wiemy, było okresem ostatecz-
nego samookrelenia naradu polskiego oraz jego
wyjcia jako samodzielnego partnera na europej-
skš arenę dziejowš. W tych warunkach sztuka,
łšcznie z całš kulturš musiała przejć przeobra-
żenia, które wypadnie nam nazwać krystalizowa-
niem się własnego narodowego oblicza artystyczne- 
go. Było ono z natury rzeczy ograniczone, gdyż
międzynarodowy charakter ówczesnej sztuki eu-
ropejskiej pozwalał na wytwarzanie jedynie regio-
nalnej mutacji. Niemniej dostrzeżenie tego kolo-
rytu lokalnego może być istotne dla okrelenia
rodowodu narodowej sztuki polskiej.
  Przede wszystkim musimy sobie uwiadamić,
jakimi kanałami przepływały pršdy społeczno-ide-
owe kształtujšce oblicze sztuki tej epoki. Należy
zdać sobie sprawę, że predyspozycje osobowe ów-
czesnego artysty, uzasadnione jego konstrukcjš
psychologicznš i dowiadczeniem twórczym, znaj-
dowały wówczas bardzo ograniczone możliwoci
wyrazu. Z jednej strony system organizacji ar-
540 
tystów zgrupowanych w warsztaty i rzemielni-
cze cechy miejskie ograniczał ich indywidualnoć
i skłaniał do kopiowania ustalonych tradycjš wzo-
rów. Z drugiej strony byli oni uzależnieni od zle-
ceniodawców i protektorów, którzy często narzu-
cali kształt dzieła i ingerowali w proces twórczy.
Istnienie kanonów oraz wzorców artystycznych
uzasadnionych przepisami dogmatycmymi i litur-
gicznymi, a także zasadami społecznego podziału

na stany (na przykład inne zamki buduje król
lub biskup i rycerze), nie sprzyjały rozwojowi oso-
bowoci twórcy. W tych warunkach jego decyzja
sprowadzała się często do wyboru reguły formal-
no-stylistycznej - okrelonej dowiadczeniem 
i genealogiš artystycmš wykonawcy - pozwala-
jšc na mniej lub bardziej precyzyjne i subtelne
wyrażenie narzuconego przez zleceniodawcę za-
mysłu.
  Aktualizacja treci przeprowadzana na życze-
nie fundatora warunkowała pawstawanie dzieł
sztuki, które były nosicielami treci politycznych
lub ideowych. Wiele zabytków uznanych dzi
przez nas wyłšcznie za obiekty zwišzane z kultem
  religijnym, miało wówczas charakter pomników
  bardzo aktualnych idei wieckich. Musimy ró-
  wnież pamiętać, że artysta był zależny od grupy
  społecznej, na której usługach pracował. W zwišz-
  ku z czym często nawet niezamierzenie stawał się
  rzecznikiem idei, poglšdów i potrzeb agitacyjnych
  swych odbiorców oraz protektorów. Transforma-
  cja wiadamoci artysty odbywała się nie tylko
  w jego podwiadomoci i nie tylko bywała kształ-
  towana jego ambicjami. Niekiedy program działa-
nia narzucano mu, co wywoływało konflikty,
prowadzšc do separacji twórcy od społeczeństwa.
  W ten sposób spoglšdamy na zabytek z tam-
tej epoki jako na spójnš, zwartš strukturę złożo-
  nš z warstw- formalno-stylistycznej - kształto-
541

wanej w poważnej mierze prZez indywidualnoć
artysty - i z owej warstwy ideowo-agitacyjnej,
która była wyrazem intencji zleceniodawcy i spo-
łecznej wiadomoci wykonawcy. Spięcie tych
dwu, czasami sprzecznych, lub uzupełniajšcych
się struktur nadawało w ostateczmoci dziełu 
sztuki okrelony charakter. 
  Warstwa ideowo-agitacyjna dzieła sztuki wy-

daje się być najbardziej adekwatna do zmiennej
rzeczywistoci ówczesnej i najlepiej jš odbija. Stšd
chcšc okrelić narodowy charakter naszej sztuki
pónoredniowiecznej, musimy w pierwszej kolej-
noci odszukiwać w zabytkach tę włanie warstwę,
choć przesunięcie na dalszy plan warstwy formal-
no-stylistycznej uszkadza spójnš strukturę dzieła
sztuki. Zabieg ten jest jednak konieczny, , aby

najłatwiej i najprociej uzyskać odpowied na

pytanie postawione na wstępie. Stosujšc tę meto-
dę lepiej zrozumiemy wymiar sztuki polskiej wi-
dzianej na tle kultury zachodnioeuropejskiej, 
a szczególnie państw sšsiednich (Czech, Węgier,
Austrii, wschodnich Niemiec), z którymi wówczas
łšczyły jš więzy współzależnoci natury formal-
nej i stylistycznej.
  Dla wydobycia zwišZku zachodzšcego między
sztukš i rozwojem rzeczywistoci narodowej,
przyjmujemy podział na etapy odpowiadajšce epo-
kom historycznym. Możemy wydzielić cztery za-
sadnicze okresy: lata 1250-1320 - okres państwa
dzielnicowego; epoka hegemonii sztuki dworów
ksišżęcych i Kocioła; lata 1320-1370 - okres
zjednoczonego państwa polskiego; epoka sztuki
dworu ostatnich Piastów; lata 1370-1450 - okres
rzšdów króla i oligarchii; epoka pónej sztuki

dworskiej; lata 1450-1525 - okres państwa sta-
nowego; epoka hegemonii sztuki mieszczańsko-ry-
cerskiej.

Sztuka dworska i kocielna księstw dzielnicowych

  Połowa wieku XIII stanowi w historii sztuki
polskiej wyranš cezurę chronologicznš. Składajš
się na to dwa zjawiska, a mianowicie: zanik sztu-
ki romańskiej i poczštek gotyckiej, oraz nagły
wzrost liczby fundacji artystycznych. Majš one
niewštpliwie uzasadnienie w zmianach, jakie za-
chodziły w ówczesnej strukturze politycznej, spo-
łećznej i gospodarczej. Gdy w epoce romańskiej
spotykalimy się wyłšcznie z mecenatem królew-
skim, a póniej ksišżęcym, któremu poczšwszy od
XII wieku zaczynajš niemiało wtórować inicjaty-
wy artystyczne wysokich urzędników ksišżęcych
(palatynów) i biskupów, tak teraz inspiratorami
stajš się również liczni przedstawiciele rycerstwa,
a póniej także i mieszczaństwa. Główny nurt roz-
woju ówczesnej sztuki wišże się niemniej nadal
z dworami ksišżęcymi oraz biskupimi.
  Drugim ważnym zjawiskiem jest zanik w dru-
giej połowie XIII wieku wiodšcej roli klasztorów
w popieraniu rozwoju sztuki. Liczne ówczesne do-
kumenty informujš nas, iż na ziemiach polskich
pojawiajš się lune, wędrowne warsztaty budo-
wlane, oraz rzemielnicy specjalnie sprowadzani
do okrelonych realizacji. Mistrzowie tych zespo-
łów sš często ludmi zwišzanymi bardzo silnie
z dworami ksišżęcymi. Przykładowo można wy-
mienić mistrza Jakuba z dworu księcia Henryka
Brodatego, mistrza Wilanda zwišzanego z księ-
ciem Henrykiem IV Probusem i mistrza Gerharda
budowniczego Tomasza II. Widzimy więc jak
z jednej strony ronie ranga społeczna artystów,
a z drugiej, jak ksišżęta zaczynajš stopniowo
tworzyć swe własne orodki twórcze, które rea-
lizujšc koncepcje artystyczne niezależne od kla-

sztorów, zbudujš podstawy pod nowš kulturę
artystycznš - nazywanš przez nas gotyckš. Zja-
543
wisko to jest analogiczne do ewolucji, jakš wów-
czas obserwujemy w całej Europie.
  Z drugiej jednak strony należy pamiętać, iż
wiadomoć artystycma ówczesnych ksišżšt pol-
skich, biskupów oraz rycerzy dopiero zaczynała
się kształtować. Najżywsze wówczas kontakty
artystycme z Zachodem łšczyły mimo wszystko
nadal klasztory, stšd też nurt sztuki ksišżęcej
jest często bliski i zależny od charakteru twór-
czoci zakonnej, i to nierzadko tradycyjnej. Z te-
go też powodu polska sztuka gotycka, czerpišc
z ówczesnego skarbca wzorów sztuki europejskiej,
tworzy dzieła łšczšce cechy.nowatorskie z trady-
cyjnymi, co stworzyło swoisty koloryt naszej pro-
dukcji artystycznej, który zbliża jš do ogólnego
charakteru sztuki rodkowoeuropejskiej i oddala 
od wzorów sztuki Francji czy zachodnich Niemiec.

  Trzynastowieczne dzieła sztuki pow...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin