metoda_stawiania_zadan_dodatkowych.doc

(26 KB) Pobierz
Metody intensyfikujące zajęcia wychowania fizycznego

Metody intensyfikujące zajęcia wychowania fizycznego

 

Metoda stawiania zadań dodatkowych

 

Została wprowadzona dla zwiększenia intensywności lekcji przez ograniczenie tzw.

„martwych punktów” oraz dla zwiększenia różnorodności zadań. Polega ona na zastosowaniu

dodatkowych zadań (ćwiczeń )podczas wykonywania głównych zadań lekcji.

Zadania dodatkowe zastosowane w lekcji, a w szczególności w jej części zmieniają

przebieg krzywej natężenia wysiłku, zwiększają częstotliwość i czas trwania ćwiczeń,

racjonalnie rozkładają obciążenie ucznia, zgodnie z zasadami fizjologii i higieny pracy.

Zadania dodatkowe przyczyniają w zmiennym stopniu do zidentyfikowania lekcji, np. po

wykonaniu zadania głównego – przewrotu w przód – wykonać ćwiczenia dodatkowe –

przeskoki przez skakankę.

Przy programowaniu zadań dodatkowych powinno się uwzględniać ćwiczenia

uruchamiające te zespoły narządu ruchu, które nie są obciążone przy wykonywaniu zadań

głównych. Zadania będą spełniać funkcję kompensacyjną ( wyrównawczą ).

 

     Aby zadania dodatkowe spełniały swój cel powinny odpowiadać następującym fizjologicznym zasadom:

 

-          głównym ich celem powinno być zatrudnienie innych zespołów mięśniowych niż te , które są obciążone przy wykonywaniu zadania głównego. Innymi słowy, zadania dodatkowe powinny spełniać w pewnym sensie rolę czynnego wypoczynku i powinny mieć charakter ćwiczeń wyrównawczych, szczególnie wtedy gdy:

 

a)      ćwiczenia główne zastosowane w danej lekcji są podobne i w ten sposób może dojść do jednostronnego nadmiernego obciążenia

 

b)     ćwiczenie główne wymaga dużego wysiłku i koncentracji

 

 

-          powinny one służyć raczej rozwojowi cech motorycznych , niż kształtowaniu umiejętności

 

-          powinny być znane proste i dostępne dla wszystkich ćwiczących. Takie ćwiczenia nie wymagają znacznej koncentracji i wysiłku.

 

 

-          częstotliwość ich wykonania powinna być określana i regulowana przez nauczyciela bądź też indywidualnie przez samych ćwiczących.

 

     Zadania dodatkowe nie mogą być rozumiane jako coś dodatkowego a zatem mało ważnego. Ustępują one bowiem pod względem ważności tylko zadaniom głównym. Trzeba się jednak zgodzić z ich wyrównawczo-rekreacyjnym charakterem . Z drugiej strony rola zadań dodatkowych w procesie intensyfikacji lekcji, nadania jej rumieńców życia jest zasadnicza. Podnosi ona rangę tych zadań do rzędu najskuteczniejszych środków pedagogicznej ingerencji w czasie zajęć wychowania fizycznego.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin