Temat: Poznajemy znaki drogowe
Cele:Uczeń:
· swobodnie wypowiada się na temat bezpieczeństwa na drodze,
· poznaje rodzaje znaków drogowych,
· rozpoznaje znaki według kształtu i koloru, nazywa je,
· dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli w zakresie 30,
· koloruje, wycina i mocuje na patyczku znaki drogowe.
Metody pracy:
· słowna,
· czynnościowa,
· praca z komputerem.
Formy pracy:
· grupowa,
· indywidualna.
Środki dydaktyczne:
· plansze ze znakami drogowymi,
· prezentacja Power Point,
· test wyboru (Delphi3),
· program "Klik uczy zasad ruchu drogowego",
· karty pracy,
· kartoniki z tematem lekcji.
1. Powitanie i zajęcie miejsca w kręgu
2. Rachunek pamięciowy - wyniki ułożone w kolejności rosnącej, po odwróceniu karteczek uczniowie odczytują hasło: Znaki drogowe.
3. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza pt. "Kolorowe znaki" (K. Wiśniewski)Ich kształt i barwa oraz rysuneknamalowany na znaku tarczyna wszystkich drogach całego światazawsze i wszędzie to samo znaczy.Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym,Z rysunkiem czarnym jak pióra kawczeMówią: "Uważaj na mój rysunek!"Bo to są ZNAKI OSTRZEGAWCZE.Te duże koła z brzegiem czerwonym,Które z daleka widać od razu,"Nie wolno!" - krzyczą głosem donośnym,bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.Mniejsze zaś koła z niebieską twarząI białą strzałką jak ptasi pazur,mówią stanowczo: "Jedź, jak ci każę!"Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.A prostokąty oraz kwadraty,Te z tłem niebieskim, stojące z gracją,INFORMACYJNE są to ZNAKIBo zawsze służą informacją.Wiem już, dlaczego duzi i maliZnaki drogowe widują co dzień?Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:Każdy kierowca i każdy przechodzień.
4. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiersza i informacji w nim zawartych, ukierunkowane pytaniami:- O jakich znakach jest mowa w wierszu?- Jak wyglądają znaki ostrzegawcze?- Czym różnią się znaki zakazu od znaków nakazu?- Jak rozpoznajemy znaki informacyjne?Porównywanie znaków, ich kształtu, koloru i znaczenia.
5. Samodzielne poznanie znaków drogowychOglądanie na komputerze prezentacji pt. "Znaki drogowe" w grupach dwuosobowych.
6. Układanie zdań opisujących wygląd wybranych znaków drogowych.
7. Zaśpiewanie piosenki "Mój kolega komputer.
8. Podział na 4 grupy. Przydzielenie zadań.Grupa I Test wyboru. Szukanie poprawnych odpowiedzi.Grupa II Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.Grupa III Kolorowanie znaków drogowych w programie "Klik uczy zasad ruchu drogowego".Grupa IV Wykonanie znaków drogowych z papieru.
9. Podsumowanie (w kręgu):- wypowiedzi na temat pracy przy komputerze,- odczytanie ułożonych zdań,- prezentacja znaków z papieru.
Aga7675