Scenariusz zajęć z matematyki dla klasy pierwszej z wykorzystaniem programu edukacyjnego.doc

(36 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z matematyki dla klasy pierwszej z wykorzystaniem programu edukacyjnego „Liczę z Reksiem"

Scenariusz zajęć z matematyki dla klasy pierwszej z wykorzystaniem programu edukacyjnego „Liczę z Reksiem"

Tematyka zajęć: Obliczanie iloczynów w zakresie 25

Oczekiwane efekty aktywności uczniów:

  • potrafi obliczać iloczyny w zakresie 25,
  • sprawnie dodaje takie same liczby w zakresie 25,
  • rozumie i stosuje przemienność mnożenia.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • oś liczbowa,
  • liczby w kolorach,
  • kartoniki z zapisanymi działaniami ilustrującymi przemienność mnożenia,
  • stanowisko komputerowe i program edukacyjny „Liczę z Reksiem".

Przebieg zajęć

I Część przygotowawcza

1. Zapoznanie z tematem zajęć

2. Utrwalenie dodawania tych samych liczb

Liczenie przez uczniów po 2, po 3, po 4, po 5 z jednoczesnym wskazywaniem tych punktów na osi liczbowej:

- Licz po 3 do 15        - 3, 6, 9, 12, 15

- Licz po 4 do 20        - 4, 8, 12, 16, 20

- Licz po 2 do 24        - 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24 itp.

II Część podstawowa

1. Zajęcie miejsc przy komputerach, przypomnienie zasad korzystania z komputera.

- Uruchomienie komputerów i programu „Liczę z Reksiem", wybranie ikony TRENING - poziom łatwiejszy, a następnie ikony SZKOŁA REKSIA - mnożenie.

Praca zgodnie z poleceniami lektora oraz z przedstawianymi ilustracjami.

Utrwalenie mnożenia jako dodawanie tych samych składników:

- Policz, ile na dworcu stoi lokomotyw? (3)

- Ile wagonów ma każda lokomotywa? (po tyle samo - 4)

- Ile łącznie jest wszystkich wagonów na stacji? (liczenie jednostkowe, dodawanie kolejnych wagonów 1 + 1 + 1 + ... = 12)

- Ile wagonów ciągnie jedna lokomotywa? (1 + 1 + 1 + 1 = 4)

- Ile było lokomotyw? (3, powstaje formuła 3 ∙ 4)

- Ile to wagonów? (3 ∙ 4 = 12)

- Policz, ile zwierzątek znajduje się w ciężarówce? (2 koniki)

- Ile zwierzątek znajduje się w trzech ciężarówkach? (3 ∙ 2)

- Ile zwierząt wiozą  trzy ciężarówki? (3 ∙ 2 = 12)

- Policz, ile zwierząt jest w jednej ciężarówce? (4 gęsi)

- Ile jest ciężarówek? (3 ciężarówki)

- Ile zwierząt przewiozły trzy ciężarówki? (3 ∙ 4 = 12)

2. Utrwalenie przemienności mnożenia

a. Układanie na stolikach liczb w kolorach.

- Budowanie przez uczniów pociągu składającego się z 5 wagonów każdy długości klocka 4.

- Zapisanie na tablicy formuły 5 ∙ 4 = 20.

- Budowanie przez uczniów pociągu, pod którym można by zapisać formułę 4 ∙ 5 = 20.

- Uczniowie wypowiadają się na temat długości obu pociągów (ich długość jest taka sama)

- Jaka własność została zastosowana? (przemienność mnożenia)

b. Zastosowanie przemienności mnożenia:

Łączenie kartoników, gdzie została zastosowana przemienność mnożenia z wynikiem np. 6 ∙ 2 i 2 ∙ 6 i 12, 8 ∙ 3 i 3 ∙ 8 i  24 itp. 

3. Utrwalenie poznanych iloczynów w zakresie 25 przy pomocy programu „Liczę z Reksiem".

- Dalszy ciąg pracy w opcji TRENING łatwiejszy poziom, TABLICZKA MNOŻENIA.

- Obliczanie iloczynów n∙1, n∙2, n∙3.

III Część końcowa

1. Ocena pracy uczniów, samoocena, zamknięcie programu.

∙ Podsumowanie zajęć i zadanie pracy domowej.

Oblicz i pokoloruj właściwy wynik:

3 ∙ 6 =            25   18   16

7 ∙ 3 =            21   14   19

4 ∙ 5 =            18   20   15

9 ∙ 2 =            20   17   18

10 ∙ 2 =          10    0    20

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin