Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej.doc

(381 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej.

 

BLOK TEMATYCZNY: Urządzamy wędrówkę po Polsce.

 

TEMAT DNIA: Zwiedzamy Kraków.

 

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

·         wskazuje na mapie Polski: Kraków, Wisłę;

·         wie, że Kraków to dawna stolica Polski i leży nad Wisłą;

·         zna ważne zabytki Krakowa i legendę związaną z miastem;

·         zna strój krakowski i układa zdania opisujące jego wygląd;

·         rozpoznaje hejnał z wieży mariackiej;

·         czyta głośno z naturalną intonacją krótkie rymowane teksty;

·         samodzielnie układa zdania z rozsypani;

·         wie, że nazwy miast, rzek i zabytków piszemy wielką literą;

·         zna krok krakowiaka i tańczy w parze prosty układ taneczny;

·         oblicza wyniki mnożenia w zakresie 20 – rozwiązuje proste zadania tekstowe.

 

METODY:

·         pogadanka;

·         prezentacja multimedialna;

·         ćwiczeń praktycznych: pisanie, czytanie, liczenie, taniec;

 

 

FORMY:

·         zbiorowa;

·         indywidualna;

·         grupowa.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·         mapa Polski;

·         napisy: Kraków, Wisła;

·         kartki z ilustracjami do podziału na grupy;

·         rebusy;

·         prezentacja multimedialna – Kraków i jego zabytki;

·         ilustracje zabytków;

·         kartoniki z sylabami;

·         zdjęcie stroju krakowskiego;

·         zeszyt ucznia;

·         nagranie hejnału z wieży mariackiej;

·         karta pracy – rozsypanka wyrazowa;

·         karta pracy – matematyczna;

·         nagranie „Piosenki powitalnej” i hejnału;

·         magnetofon z CD;

·         kartki z nazwami związanymi z Krakowem – podsumowanie zajęć.

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1.      Muzyczne powitanie „Piosenka powitalna”.

Wszyscy są!         - klaśnięcie w swoje ręce, klaśnięcie prawą dłonią w prawą dłoń partnera                                                 

Witam Was!        - klaśnięcie w swoje ręce, klaśnięcie lewą dłonią w lewą dłoń partnera

Zaczynamy już czas.  - powtórzenie

Jestem ja,           - pokazujemy oburącz na siebie

Jesteś ty.            – pokazujemy oburącz na partnera

Raz, dwa,           - dwa klaśnięcia oburącz w dłonie partnera

Trzy.                   – klaśnięcie w dłonie następnego partnera stojącego po prawej stronie, koło zewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo.

Nagranie, magnetofon

2.      Rozwiązywanie rebusów w grupach.

·         N-l przypina dzieciom kartki z ilustracjami: smok, trąbka, czapka krakowska, lajkonik, strój krakowski;

·         Dzieci dobierają się w grupy;

·         Rozwiązywanie rebusów i odczytanie hasła: Kraków.

Kartki z ilustracjami, rebusy

3.      Odszukanie i wskazanie na mapie Krakowa przez n-l lub chętne dziecko. Umieszczenie napisu – Kraków.

Odszukanie rzeki Wisły, umieszczenie napisu.

Mapa Polski, napisy

4.      Rozmowa na temat Krakowa i jego zabytków.

·         Oglądanie prezentacji multimedialnej.

·         Rozmowa na temat prezentacji.

Ø      Jakie zabytki znajdują się w Krakowie?

Ø      Nad jaka rzeką leży Kraków?

Ø      Kto dawniej mieszkał w Krakowie?

Ø      Czym był Kraków dla Polski?

Ø      Jakie powstały legendy o Krakowie?

Ø      Gdzie mieszkali królowie?

Prezentacja multimedialna, komputer z rzutnikiem

5.      Wysłuchanie hejnału z wieży mariackiej.

·         Zagadka: Co słyszycie?

·         Rozmowa na jego temat:

Ø      Skąd znacie ten sygnał?

Ø      Jak nazywa się ten sygnał?

Ø      Na czym grana jest ta melodia?

Ø      Jak nazywa się człowiek, który gra hejnał?

Ø      O której godzinie grany jest hejnał i skąd?

Ø      Dlaczego hejnał nagle się urywa?

Nagranie, magnetofon

6.      Rozpoznawanie zabytków na zdjęciach – układanie nazw zabytków z rozsypanek sylabowych – praca w grupach.

Ilustracje zabytków, kartoniki z sylabami

7.      Układanie i pisanie zdań na temat Krakowa z rozsypanek wyrazowych.

Karta pracy – rozsypanka wyrazowa

 

8.      Zbiorowe opisywanie stroju krakowskiego.

Strój krakowski męski – składa się z białej sukmany z czerwoną podszewką. Pod nią nosi się granatowy kaftan przepasany pasem nabijanym mosiężnymi ćwiekami. Spodnie są białe w czerwone, cienkie paski. Do nich zakłada się wysokie, sztywne buty koloru czarnego. Na głowie mężczyzny noszą czapkę rogatywkę z pawim oczkiem.

Strój krakowski żeński – składa się z kwiecistej spódnicy i białego haftowanego fartuszka. Górną częścią stroju jest biała koszula zakończona ozdobna krezą. Na nią zakłada się czarny gorset ozdobiony kwiecistym haftem i naszytymi koralikami. Na głowie krakowianki noszą wieńce, a na szyi kilka sznurków korali.

Zdjęcie stroju krakowskiego, zeszyt ucznia

9.      Nauka podstawowych kroków i figur krakowiaka (cwał boczny, krzesany).

·         Klaskanie w rytm.

·         Próba zapisu rytmu za pomocą wartości rytmicznych.

 

 

 

·         Dzieci naśladują kroki tańca słuchając melodii.

Cwał boczny – chłopiec i dziewczynka stojąc naprzeciwko siebie bokiem do kierunku tańca. Chłopiec obejmuje dziewczynkę prawą ręką od strony pleców, dziewczynka kładzie lewą rękę na prawym ramieniu chłopca, a prawa rękę opiera na biodrze. Chłopiec unosi lewą rękę skośnie do góry w kierunku tańca.

Cwał polega na ciągłym odsuwaniu w bok jednej nogi i dosuwaniem do niej drugiej (noga goni nogę).

Krzesany – chłopiec i dziewczynka stoją obok siebie, dotykają się prawymi ramionami. Twarze zwrócone są w przeciwnym kierunku. Obejmują się prawymi rekami w talii do przodu partnera. Lewe ręce uniesione są po skosie w górę, dłoń otwarta. Tuż przed „raz” w pierwszym takcie (na ostatnią ósemkę poprzedniego taktu) dzieci unoszą w tył zgiętą
w kolanie lewą nogą. Na raz przesuwają ją energicznie w przód, pocierając ją o podłogę (krzesany). W tym samym czasie uginają nogę, na której stoją, Na „dwa” – cofają się energicznie lewą nogę w tył „krzesząc” nią. W tym czasie prawa noga prostuje się.
W drugim takcie następuje przytup w miejscu: lewa, prawa, lewa w rytmie dwóch ósemek i ćwierćnuty. W trzecim takcie dzieci wykonują krzesany prawą nogą. W takcie czwartym następuje przytup analogiczny do przytupu w takcie drugim (prawa, lewa, prawa).

Nagranie krakowiaka, magnetofon

10.  Rozwiązywanie zadań tekstowych.

Karty pracy – matematyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kraków

Wisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


http://www.pamiatki.pl/index.php/cPath/201_203http://www.pamiatki.pl/index.php/cPath/201_203http://www.pamiatki.pl/index.php/cPath/201_203http://www.pamiatki.pl/index.php/cPath/201_203http://www.pamiatki.pl/index.php/cPath/201_203Lalki w strojach krakowskichTypowa trąbka o stroju BLajkonik na krakowskim rynkuLajkonik na krakowskim rynku

Lajkonik na krakowskim rynkuLajkonik na krakowskim rynkuLajkonik na krakowskim rynkuTypowa trąbka o stroju B







Typowa trąbka o stroju BTypowa trąbka o stroju BTypowa trąbka o stroju B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

Wawel          Wa wel

Krakowskie sukiennice    Su     kien    ni     ce

Barbakan w Krakowie   Bar    ba  kan

Kościół Mariacki     Ko   ściół  Ma   ria    cki

Brama Floriańska      Bra  ma   Flo   riań   ska

 

 

 

 

 

 

 


Uporządkuj wyrazy w zdaniach i napisz je starannie.



















miastem.

pięknym

Kraków

zabytkowym


 













 

 

 

 

                                

                                                        

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin