Dz.U.99.43.430_przepisany.pdf

(1149 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW_43
ROZPORZ Ą DZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada ć drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. Nr 43, poz. 430)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465,
Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668)
zarządza się, co następuje:
DZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i związane z nimi urządzenia
budowlane oraz ich usytuowanie.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać autostrady płatne i drogowe obiekty inŜynierskie oraz ich usytuowanie, określają
przepisy odrębne.
3. Warunki techniczne, o których mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego, przepisów o drogach publicznych
oraz przepisów odrębnych, a takŜe ustaleń Polskich Norm zapewniają w szczególności:
1) spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:
a) bezpieczeństwa uŜytkowania,
b) nośności i stateczności konstrukcji,
c) bezpieczeństwa z uwagi na moŜliwość wystąpienia poŜaru lub innego miejscowego
zagroŜenia,
d) ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed nadmiernym
hałasem, wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki uŜytkowe zgodne z przeznaczeniem drogi publicznej,
3) niezbędne warunki do korzystania z drogi publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające
się na wózkach inwalidzkich.
§ 2. Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń
budowlanych, a takŜe ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na
budowę.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) drodze - rozumie się przez to drogę publiczną,
2) terenie zabudowy - rozumie się przez to teren leŜący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary o miejskich
zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub obszary przeznaczone pod takie
zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
3) liniach rozgraniczających drogę - rozumie się przez to granice terenów przeznaczonych na pas drogowy lub pasy
drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady; w liniach
rozgraniczających drogi na terenie zabudowy (ulicy) mogą znajdować się równieŜ urządzenia infrastruktury
technicznej nie związane z funkcją komunikacyjną drogi,
4) klasie drogi - rozumie się przez to przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych,
wynikających z jej cech funkcjonalnych,
5) prędkości projektowej - rozumie się przez to parametr techniczno-ekonomiczny, któremu są przyporządkowane
graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres wyposaŜenia drogi; prędkość projektowa
nie jest związana z prędkością dopuszczalną, o której mowa w przepisach o ruchu drogowym,
6) prędkości miarodajnej - rozumie się przez to parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w
ruchu swobodnym na drodze, słuŜący do ustalania wartości elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo
ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości,
7) pasie awaryjnego postoju, zwanym dalej "pasem awaryjnym" - rozumie się przez to część pobocza słuŜącą do
zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,
8) pasie dzielącym:
a) środkowym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą
rozdzielenie jezdni przeznaczonych dla przeciwnych kierunków ruchu,
b) bocznym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą rozdzielenie
jezdni o róŜnych funkcjach,
9) skrzyŜowaniu - rozumie się przez to przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziomie, zapewniające pełną lub
częściową moŜliwość wyboru kierunku jazdy,
10) węźle - rozumie się przez to krzyŜowanie się lub połączenie dróg na róŜnych poziomach, zapewniające pełną
lub częściową moŜliwość wyboru kierunku jazdy,
11) przejeździe drogowym - rozumie się przez to krzyŜowanie się dróg na róŜnych poziomach, nie umoŜliwiające
wyboru kierunku jazdy,
12) zjeździe - rozumie się przez to część drogi na połączeniu z drogą nie będącą drogą publiczną lub na połączeniu
drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyŜowaniem,
13) wyjeździe z drogi lub wjeździe na drogę - rozumie się przez to część drogi stanowiącą połączenie jezdni tej
drogi z łącznicą na węźle albo z obiektem lub urządzeniem obsługi uczestników ruchu,
14) natęŜeniu miarodajnym ruchu - rozumie się przez to natęŜenie ruchu występujące w roku prognozy, wyraŜone
liczbą pojazdów na godzinę (P/h),
15) krętości odcinka drogi - rozumie się przez to stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu kierunków
trasy drogi wyraŜonych w stopniach do jego długości wyraŜonej w kilometrach.
§ 4. 1. W celu określenia wymagań technicznych i uŜytkowych wprowadza się następujące klasy dróg:
1) autostrady, oznaczone dalej symbolem "A",
2) ekspresowe, oznaczone dalej symbolem "S",
3) główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem "GP",
4) główne, oznaczone dalej symbolem "G",
5) zbiorcze, oznaczone dalej symbolem "Z",
6) lokalne, oznaczone dalej symbolem "L",
7) dojazdowe, oznaczone dalej symbolem "D".
2. Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny mieć parametry techniczne i
uŜytkowe odpowiadające następującym klasom dróg:
1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,
2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,
3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,
4) drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.
DZIAŁ II
USYTUOWANIE DROGI
§ 5. Usytuowanie drogi oznacza w niniejszym rozporządzeniu umieszczenie jej elementów w pasie terenu wyznaczonym liniami
rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu, w trybie określonym w przepisach o zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 6. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna zapewniać moŜliwość umieszczenia elementów drogi i urządzeń z nią
związanych wynikających z ustalonych docelowych transportowych i innych funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych.
§ 7. 1. Szerokość ulicy w liniach rozgraniczających, z zastrzeŜeniem ust. 3 i 4, nie powinna być mniejsza niŜ określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających ulicy o przekroju
Klasa ulicy
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1 × 2
2 × 2
2 × 3
1
2
3
4
S
-
40
50
GP
30
40
50
G
25
35
45
Z
20
30
-
L
12
-
-
D
10
-
-
2. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych trudnymi warunkami terenowymi lub istniejącym zagospodarowaniem, dopuszcza się
przyjęcie mniejszych szerokości ulic niŜ podane w ust. 1, jednak pod warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa w § 6.
Przyjęcie mniejszej szerokości ulicy w liniach rozgraniczających wymaga przeprowadzenia analizy obejmującej:
1) wzajemne rozmieszczenie jej elementów oraz urządzeń infrastruktury technicznej, w charakterystycznych
przekrojach poprzecznych,
2) sposób etapowego i docelowego odwodnienia,
3) sposób wysokościowego rozwiązania ulicy,
4) wpływ istniejącego wartościowego zadrzewienia,
5) podstawowe uwarunkowania hydrogeologiczne i geotechniczne, a w szczególności występowanie gruntów o
małej nośności oraz terenów zalewowych,
6) podstawowe uwarunkowania ochrony środowiska, a w szczególności sposoby ochrony przed nadmiernym
hałasem, wibracjami i zanieczyszczeniami powietrza.
3. Szerokość ulicy, określona w ust. 1, powinna być odpowiednio zwiększona, jeŜeli przewiduje się umieszczenie w tej ulicy większej
liczby pasów ruchu, torowiska tramwajowego, ścieŜek rowerowych, pasów lub zatok postojowych, pasów zieleni wysokiej lub
urządzeń odwodnienia powierzchniowego.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyŜowanie ulicy klasy Z lub ulic wyŜszych klas z ulicą klasy Z, G lub GP oraz na plac i
parking powinny być określone indywidualnie. Na skrzyŜowaniu ulicy klasy L lub D z ulicą klasy L lub D, a takŜe na skrzyŜowaniu
ulicy klasy Z z ulicą klasy L lub D powinny być stosowane naroŜne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niŜ 5 m × 5 m.
§ 8. 1. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających poza terenem zabudowy i nie przeznaczonym pod zabudowę nie powinna być
mniejsza niŜ określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających drogi o przekroju
Klasa drogi
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1 × 2
2 × 2
2 × 3
1
2
3
4
A
-
60
70
S
30
40
50
GP
25
35
45
G
25
35
-
500646523.014.png 500646523.015.png 500646523.016.png 500646523.017.png 500646523.001.png
Z
20
30
-
L
15
-
-
D
15
-
-
2. Szerokości dróg, o których mowa w ust. 1, obejmują: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokości 0,75 m, rowy drogowe oraz pasy terenu
za rowami, zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
3. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna być zwiększona, jeŜeli zawiera ona elementy lub urządzenia inne niŜ
wymienione w ust. 2.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyŜowanie drogi klasy Z poza terenem zabudowy lub dróg wyŜszych klas z drogą klasy
Z, G, GP lub S oraz na plac i parking powinny być określone indywidualnie. Na skrzyŜowaniu drogi klasy Z z drogą klasy L lub D
powinny być stosowane naroŜne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niŜ 10 m ×10 m, a przy istniejącej zabudowie dopuszcza
się nie mniejsze niŜ 5 m × 5 m, zaś na skrzyŜowaniu drogi klasy L lub D z drogą klasy L lub D powinny być stosowane naroŜne
ścięcia nie mniejsze niŜ 5 m × 5 m.
§ 9. 1. W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego określa się następujące warunki połączeń dróg,
dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyŜowaniami oraz warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstęp między
węzłami lub skrzyŜowaniami rozumie się odległość między punktami przecięć osi dróg na sąsiednich węzłach lub skrzyŜowaniach:
1) droga klasy A powinna mieć powiązania z drogami klasy G i drogami wyŜszych klas, odstępy między węzłami
nie powinny być mniejsze niŜ 15 km, a w granicach lub sąsiedztwie duŜego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze
niŜ 5 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy nie mniejsze niŜ 5 km, a w granicach lub sąsiedztwie
duŜego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niŜ 3 km, jeŜeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy
uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy A zjazdów jest zabronione;
2) droga klasy S powinna mieć powiązania z drogami klasy G (wyjątkowo klasy Z) i drogami wyŜszych klas,
odstępy między węzłami (skrzyŜowaniami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ 5 km, a na
terenie zabudowy w granicach lub sąsiedztwie duŜego oraz średniego miasta - nie mniejsze niŜ 3 km; dopuszcza się
wyjątkowo pojedyncze odstępy między węzłami (skrzyŜowaniami) nie mniejsze niŜ 3 km poza terenem zabudowy,
a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŜ 1,5 km, jeŜeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają,
przy czym stosowanie zjazdów na drodze klasy S jest zabronione;
3) droga klasy GP powinna mieć powiązania z drogami klasy Z (wyjątkowo klasy L) i drogami wyŜszych klas, a
odstępy między skrzyŜowaniami (węzłami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ 2000 m oraz nie
mniejsze niŜ 1000 m na terenie zabudowy; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy między skrzyŜowaniami
poza terenem zabudowy nie mniejsze niŜ 1000 m, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŜ 600 m, jeŜeli potrzeby
funkcjonalno-ruchowe lub ukształtowanie istniejącej sieci drogowej takie odstępy uzasadniają, przy czym
stosowanie na drodze klasy GP zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej moŜliwości dojazdu lub nie
jest uzasadnione bądź moŜliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi
przyległych nieruchomości;
4) droga klasy G powinna mieć powiązania z drogami nie niŜszej klasy niŜ L (wyjątkowo klasy D), a odstępy
między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ 800 m oraz na terenie zabudowy nie
mniejsze niŜ 500 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie
mniejsze niŜ 600 m, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŜ 400 m, przy czym na drodze klasy G naleŜy
ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niŜszych klas, szczególnie do
terenów przeznaczonych pod nową zabudowę;
5) droga klasy Z powinna mieć powiązania z drogami wszystkich klas, z ograniczeniami wynikającymi z pkt 1 i 2, a
odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niŜ 500 m oraz na terenie
zabudowy nie mniejsze niŜ 300 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między skrzyŜowaniami poza terenem
zabudowy nie mniejsze niŜ 250 m, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŜ 150 m, przy czym na drodze klasy Z
naleŜy dąŜyć do ograniczenia liczby zjazdów, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę.
2. Przy przebudowie albo remoncie drogi, w wypadku uzasadnionym ukształtowaniem istniejącej sieci drogowej, dopuszcza się
wyjątkowo odstępstwa od warunków dotyczących odstępów między skrzyŜowaniami, określonych w ust. 1 pkt 3, 4 i 5, jeŜeli nie
spowoduje to pogorszenia stanu bezpieczeństwa ruchu.
DZIAŁ III
DROGA I POŁ Ą CZENIA DRÓG
Rozdział 1
Wymagania ogólne
500646523.002.png 500646523.003.png
§ 10. 1. Droga powinna mieć w szczególności:
1) jezdnię - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów,
2) pobocza lub chodnik - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pieszych,
3) torowisko tramwajowe - jeŜeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów szynowych.
2. Droga klasy A powinna mieć takŜe urządzenia łączności alarmowej.
§ 11. Droga i związane z nią urządzenia powinny mieć formę architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającego
zagospodarowania.
§ 12. 1. Dla klas dróg, o których mowa w § 4 ust. 1, ustala się prędkości projektowe określone w tabeli:
Klasa drogi
A
S
GP
G
Z
L
D
prędkość projektowa
drogi (km/h):
poza terenem
zabudowy
120,
100, 80 1)
120 2) ,
100, 80
100, 80,
70, 60
70,
60, 50
60,
50, 40
50,
40
40,
30
na terenie
zabudowy
80, 70,
60 1)
60,
50, 40
40,
30
70, 60
60, 50
30
1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2) MoŜna stosować na dwujezdniowej drodze.
2. Droga klasy A powinna mieć prędkość projektową ustaloną dla tej klasy drogi w ust. 1, z uwzględnieniem warunków określonych
w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
3. Droga klasy S i drogi niŜszych klas powinny mieć prędkość projektową ustaloną dla tych klas dróg w ust. 1, stosownie do
warunków terenowych i zagospodarowania.
4. Droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych nie powinna mieć prędkości projektowej niŜszej niŜ wynika to z przepisów o
głównych drogach ruchu międzynarodowego.
§ 13. 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyŜszych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
V m = V p + 10 km/h przy V p ≥ 100 km/h,
V m = V p + 20 km/h przy V p ≤ 80 km/h,
gdzie:
V m - prędkość miarodajna (km/h),
V p - prędkość projektowa (km/h),
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:
Krętość drogi (°/km)
<80
80-
160
161-
240
>240
Prędkość miarodajna
(km/h)
drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0
m
110 100 90
80
drogi o szerokości jezdni 7,0 m z
utwardzonymi poboczami
110 90
80
70
drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez
utwardzonych poboczy
100 90
80
70
drogi o szerokości jezdni 6,0 m z
utwardzonymi poboczami
90 80
70
70
500646523.004.png 500646523.005.png 500646523.006.png 500646523.007.png 500646523.008.png 500646523.009.png 500646523.010.png 500646523.011.png 500646523.012.png 500646523.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin