stworzenie swiata(1).rtf

(7 KB) Pobierz

 

Bóg mówi do nas w  pięknie stworzonego świata (kl. II)

 

Cele ogólne:

-              zapoznanie z treścią Hymnu o stworzeniu świata  - Rdz

-              budzenie wrażliwości na obecność Boga w pięknie stworzenia

-              dzieło stworzenia mówi nam o miłości Boga do nas

 

·          

·                     Cele operacyjne:

·         uczeń wie, że Bóg stworzył świat

·         zna znaczenie słowa „stworzyć”

·         zna  treść Hymnu o stworzeniu świata

·         uczeń wie, że Hymn ten to dziękczynienie i uwielbienie Boga za dzieło stworzenia

·         umie swoimi słowami dziękować Bogu za dzieła stworzenia

·         pragnie odkrywać Boga w pięknie przyrody

·                      

·                     Pomoce: ilustracje z pięknymi krajobrazami, muzyka refleksyjna, różne dzieła stworzenia wykonane z papieru do inscenizacji o stworzeniu świata, papierowe liście z pytaniami do utrwalenia

·                      

·                     WPROWADZENIE

·         Kto z was w ostatnim czasie był w parku (w lesie, nad morzem, w górach, na działce itp.)

·         Co ciekawego można zobaczyć w tych miejscach?

·                      

·                     Dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach.

·         Skąd to wszystko się wzięło?

·         Kto pomalował tak pięknie  owoce, kwiaty, jesienne liście?

·         Kto dał smak owocom, kolor kwiatom, witaminy warzywom itp.?

·                     Dzieci bez problemu znajdują odpowiedź na te pytania. Postawienie ich ma na celu zwrócić uwagę dzieci ku Stwórcy, aby Go podziwiać i Mu dziękować.

·                      

·                     Skąd wiemy o tym, że Pan Bóg stworzył świat?

·                     Co to znaczy, że stworzył?

·                      

·                     PODANIE PRAWDY

·                      

·                     Mówi nam o tym najważniejsza ze wszystkich ksiąg, w której Pan Bóg objawił nam prawdy o Sobie i o miłości, którą ukochał ludzi.

·         Jak nazywa się ta księga?

·         Kto jest autorem tej Księgi?

·         Jak się dzieli?

·                      

·                     W ST jest księga Rodzaju, w której znajduje się Poemat o stworzeniu świata. Jest to Hymn na cześć Boga Stwórcy. Hymn, to jest piękna uroczysta pieśń napisana na czyjąś cześć.

·                     Posłuchajmy, co Bóg chce nam powiedzieć przez słowa tego hymnu:

·                      

·                      

·                     K. Czyta parafrazę Poematu o stworzeniu świata z Pisma świętego.

·         Co Pan Bóg powiedział, gdy nic nie było na świecie?

·                      

·                     Stworzyć – to znacz uczynić z niczego. Nie było nic, Bóg powiedział „niech się stanie” i się stało.

·                     Dzieci mogą zamknąć oczy a potem otworzyć na słowa „ rzekł Bóg niech się stanie...”

·                      

·                     POGŁĘBIENIE

·                     Gdy artysta wykona jakieś piękne dzieło, wtedy wszyscy Mu gratulują i Go podziwiają.  Wtedy on się bardzo cieszy.

·                     Również Pan Bóg się cieszy, gdy go chwalimy za Jego dzieła, gdy Mu dziękujemy i Go podziwiamy i wiele razy powtarzamy, że On to uczynił.

·                      

·         Jak możemy podziękować Panu Bogu za stworzony świat?

·         Jak możemy Go pochwalić za cudowne dzieła, które stworzył?

 

K. słucha propozycji dzieci , porządkuje je  i  w miarę możliwości je realizuje.

 

·              Inscenizacja biblijnego opisu stworzenia świata na tle muzyki (pantomima na tle muzyki) – dzieci otrzymują różne dzieła stworzenia, wykonane z papieru, k. czyta Poemat na tle pięknej muzyki . Dzieci w ciszy wstają w odpowiednich momentach, wychodzą na środek i w rytm muzyki „falują”  na cześć Boga Stwórcy. Na końcu przez krótką chwilę w ten sposób „faluje” całe stworzenie.

·              Dziękczynna  modlitwa spontaniczna

·              Szacunek dla przyrody

·              Piosenka

·              Rysunek w zeszycie dla Pana Boga – jak najwięcej Bożych stworzeń

 

ZASTOSOWANIE

Możemy podziwiać to wszystko, co Pan Bóg stworzył. Ale możemy tez Pan Boga spotykać w przyrodzie. Jak?

K. proponuje dzieciom spacer po górach i plaży, pokazując widoki gór  i morza i prowadzi z nimi krótka medytację obrazu

-              Co pięknego widzimy?

-              Co możemy powiedzieć Panu Bogu patrząc na piękne góry (morze, kwiaty...)? –

 

Gdy widzimy coś pięknego w górach, nad morzem lub w lesie i  nasze serce kierujemy do Boga – podziwiamy Go i chwalimy,  wtedy Go spotykamy w przyrodzie.

 

Najpiękniej chwalimy Boga  i dziękujemy Mu na Mszy świętej

 

UTRWALENIE

Dzieci odpowiadają na pytania wypisane na liściach:

1.              Skąd wiemy o tym, że Pan Bóg stworzył świat?

2.              Co to znaczy „stworzył”?

3.              O czym nam mówi świat stworzony przez Boga?

4.              Jak możemy Pana Boga spotykać w przyrodzie?

 

ZAKOŃCZENIE

Dzieci zapisują temat i wykonują w zeszycie rysunek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin