Bóg mówi do nas w pięknie stworzonego świata (kl. II)
Cele ogólne:
- zapoznanie z treścią Hymnu o stworzeniu świata - Rdz
- budzenie wrażliwości na obecność Boga w pięknie stworzenia
- dzieło stworzenia mówi nam o miłości Boga do nas
·
· Cele operacyjne:
· uczeń wie, że Bóg stworzył świat
· zna znaczenie słowa „stworzyć”
· zna treść Hymnu o stworzeniu świata
· uczeń wie, że Hymn ten to dziękczynienie i uwielbienie Boga za dzieło stworzenia
· umie swoimi słowami dziękować Bogu za dzieła stworzenia
· pragnie odkrywać Boga w pięknie przyrody
· Pomoce: ilustracje z pięknymi krajobrazami, muzyka refleksyjna, różne dzieła stworzenia wykonane z papieru do inscenizacji o stworzeniu świata, papierowe liście z pytaniami do utrwalenia
· Kto z was w ostatnim czasie był w parku (w lesie, nad morzem, w górach, na działce itp.)
· Co ciekawego można zobaczyć w tych miejscach?
· Dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach.
· Skąd to wszystko się wzięło?
· Kto pomalował tak pięknie owoce, kwiaty, jesienne liście?
· Kto dał smak owocom, kolor kwiatom, witaminy warzywom itp.?
· Dzieci bez problemu znajdują odpowiedź na te pytania. Postawienie ich ma na celu zwrócić uwagę dzieci ku Stwórcy, aby Go podziwiać i Mu dziękować.
· Skąd wiemy o tym, że Pan Bóg stworzył świat?
· Co to znaczy, że stworzył?
· Mówi nam o tym najważniejsza ze wszystkich ksiąg, w której Pan Bóg objawił nam prawdy o Sobie i o miłości, którą ukochał ludzi.
· Jak nazywa się ta księga?
· Kto jest autorem tej Księgi?
· Jak się dzieli?
· W ST jest księga Rodzaju, w której znajduje się Poemat o stworzeniu świata. Jest to Hymn na cześć Boga Stwórcy. Hymn, to jest piękna uroczysta pieśń napisana na czyjąś cześć.
· Posłuchajmy, co Bóg chce nam powiedzieć przez słowa tego hymnu:
· K. Czyta parafrazę Poematu o stworzeniu świata z Pisma świętego.
· Co Pan Bóg powiedział, gdy nic nie było na świecie?
· Stworzyć – to znacz uczynić z niczego. Nie było nic, Bóg powiedział „niech się stanie” i się stało.
· Dzieci mogą zamknąć oczy a potem otworzyć na słowa „ rzekł Bóg niech się stanie...”
· POGŁĘBIENIE
· Gdy artysta wykona jakieś piękne dzieło, wtedy wszyscy Mu gratulują i Go podziwiają. Wtedy on się bardzo cieszy.
· Również Pan Bóg się cieszy, gdy go chwalimy za Jego dzieła, gdy Mu dziękujemy i Go podziwiamy i wiele razy powtarzamy, że On to uczynił.
· Jak możemy podziękować Panu Bogu za stworzony świat?
· Jak możemy Go pochwalić za cudowne dzieła, które stworzył?
K. słucha propozycji dzieci , porządkuje je i w miarę możliwości je realizuje.
· Inscenizacja biblijnego opisu stworzenia świata na tle muzyki (pantomima na tle muzyki) – dzieci otrzymują różne dzieła stworzenia, wykonane z papieru, k. czyta Poemat na tle pięknej muzyki . Dzieci w ciszy wstają w odpowiednich momentach, wychodzą na środek i w rytm muzyki „falują” na cześć Boga Stwórcy. Na końcu przez krótką chwilę w ten sposób „faluje” całe stworzenie.
· Dziękczynna modlitwa spontaniczna
· Szacunek dla przyrody
· Piosenka
· Rysunek w zeszycie dla Pana Boga – jak najwięcej Bożych stworzeń
ZASTOSOWANIE
Możemy podziwiać to wszystko, co Pan Bóg stworzył. Ale możemy tez Pan Boga spotykać w przyrodzie. Jak?
K. proponuje dzieciom spacer po górach i plaży, pokazując widoki gór i morza i prowadzi z nimi krótka medytację obrazu
- Co pięknego widzimy?
- Co możemy powiedzieć Panu Bogu patrząc na piękne góry (morze, kwiaty...)? –
Gdy widzimy coś pięknego w górach, nad morzem lub w lesie i nasze serce kierujemy do Boga – podziwiamy Go i chwalimy, wtedy Go spotykamy w przyrodzie.
Najpiękniej chwalimy Boga i dziękujemy Mu na Mszy świętej
UTRWALENIE
Dzieci odpowiadają na pytania wypisane na liściach:
1. Skąd wiemy o tym, że Pan Bóg stworzył świat?
2. Co to znaczy „stworzył”?
3. O czym nam mówi świat stworzony przez Boga?
4. Jak możemy Pana Boga spotykać w przyrodzie?
ZAKOŃCZENIE
Dzieci zapisują temat i wykonują w zeszycie rysunek
KATECHEZA_DLA_DZIECI