Strategie tożsamości.pdf

(77 KB) Pobierz
STRATEGIE TOZSAMOSCI FIRM
STRATEGIE TOZSAMOSCI FIRM
W obliczu silnej konkurencji, przedsiebiorstwa - jezeli chca
aktywnie istniec na rynku - musza kreowac i wykorzystywac
swój pozytywny wizerunek. Prawidlowe zarzadzanie
tozsamoscia powoduje, ze dzialania zwiazane z marketingiem
staja sie widoczne dla wszystkich bedacych w otoczeniu
firmy. Latwo zauwazamy wlasnie te firmy, które sprawnie i
konsekwentnie uzywaja swojej tozsamosci jako narzedzia
marketingu i komunikacji. Dla kazdego jest oczywiste jaka
dzialalnoscia sie zajmuja, jaka jest ich pozycja i co odróznia
je od konkurentów. Filozofia zarzadzania tozsamoscia z
reguly sprowadza sie do zgrania elementów tozsamosci z
celami i struktura przedsiebiorstwa, przelozenia strategii
gospodarczej na strategie tozsamosci i komunikacji,
zminimalizowania niedogodnosci i kosztów zwiazanych ze
zmianami oraz wprowadzenia w zycie programów w sposób
efektywny i racjonalny. Mozna do tego doprowadzic na wiele
sposobów. Odpowiedz na pytanie jak to zrobic nie jest
prosta.
Jaka strategia tozsamosci?
Przedsiebiorstwa które dostrzegly korzysci wynikajace z wykorzystania swojej tozsamosci w
dzialaniach rynkowych, stykaja sie z problemem wyboru odpowiedniej dla nich strategii. Z reguly
firmy staja przed wyborem jednej z dwu strategii: opartej na silnym i jednoznacznym wizerunku
lub zorientowanej na marke. Zmiany jakie obecnie nastepuja, pozwalaja przypuszczac, ze
przyszlosc rodzimych firm oferujacych dobra konsumpcyjne lezy w markach. Szybko postepujaca
globalizacja gospodarki, postep technologiczny objawiajacy sie co chwila nowosciami i
otwieranie sie rynków to powody, dla których coraz wiecej firm jako podstawe budowania swojej
strategii gospodarczej wyznacza zorientowanie na marke. Nalezy w tym wypadku podkreslic, ze
zmiany w zaprogramowanym wizerunku przedsiebiorstwa pociagaja za soba czesto zmiany w
sposobie dzialania, organizacji firmy i sposobach komunikacji z otoczeniem.
Poprawnie zbudowane marki sa wartosciami uniwersalnymi, bez ograniczen terytorialnych,
prawnych oraz doskonale odpowiadaja wymogom i regulom wolnego rynku. Innym atrybutem
marki jest fakt, ze prawie zawsze emanuje ona pozytywnymi cechami pozwalajacymi na wzrost
znaczenia i rozwój przedsiebiorstw. Innym argumentem przemawiajacym za wyborem tej opcji
dla firm rynku dóbr konsumpcyjnych, jest fakt powiekszania majatku o wartosc dodana jaka
tworzy marka. Uznane marki moga stanowic nawet 90% wartosci przedsiebiorstwa. Chociaz
obecne przepisy nie pozwalaja na traktowanie wartosci marki jako majatku i
podporzadkowywanie go regulom ksiegowym, w przypadku zakupu firmy marka zawsze brana
jest pod uwage. Istnieja takze sposoby szacowania wartosci marki.
Na polskim rynku, który przez wiele lat prezentowal anonimowosc, dzialania zwiazane z
kreowaniem marki spotykaja sie z publiczna akceptacja. Przykladem moze byc bardzo udana
akcja wylansowanie marki mleka "laciatego", "Stomilu Olsztyn" jako producenta opon do
samochodów osobowych czy "Wólczanki" w przemysle lekkim.
Dostepnosc towaru wzglednie uslugi nie decyduje o sukcesie firmy lub produktu. Konieczna jest
akceptacja przez klienta, który jest coraz bardziej wymagajacy i ukierunkowany w swoich
oczekiwaniach. Rodzi sie pytanie, czy marka jest panaceum na wszystkie problemy zwiazane z
tozsamoscia. Tak na pewno nie jest. Promocja marki jest kosztowna i dlugotrwala. Bledy
popelnic mozna latwo co zwieksza ryzyko porazki.
Wiele branz, szczególnie tych nie obracajacych sie na rynku dóbr konsumpcyjnych, nie powinno
opierac swojego wizerunku na filozofii marki. Granica znaczenia marki jest trudna do okreslenia.
Istnieja rygorystyczne konwencje dla wielu branz, które nie podwazaja zasadnosci stosowania
polityki orientowania firmy na marke. Trudno wyobrazic sobie oparta na marce produktów
kopalnie, hute szkla przemyslowego czy zaklady naprawcze taboru kolejowego. O wizerunku
takich przedsiebiorstw decyduje ich oferta gospodarcza, a nie zespól wartosci dodanych,
wykreowanych dzieki dzialaniom promocyjnym.
Strategia polityki prezentacji i komunikacji opiera sie na przeslankach pragmatycznych a nie na
emocjonalnym odbiorze firmy lub produktu. Oczywiste jest, ze musza dbac one o swój image, ale
dzialania takie daja objac sie jasnym regulom marketingowym. W przypadku firmy zorientowanej
na marke mozemy mówic o ksztaltowaniu gustów, wplywie mody na zakupy czy tez
krótkotrwalych tendencjach rynkowych. Marka podlega silnej zaleznosci od reklamy i stanowi
wartosc dynamiczna. Firmy zorientowane na swój wizerunek bazuja na tradycji, stabilnosci,
racjonalnej polityce cenowej i jednoznacznym wizerunku.
Jak zarzadzac firma bazujaca w swojej dzialalnosci na stalym wizerunku?
Koniecznoscia jest zgranie wszystkich elementów tozsamosci ze struktura organizacyjna firmy.
Tozsamosc nie jest bytem niezaleznym, istnieje w kontekscie calego otoczenia wewnetrznego i
zewnetrznego firmy. Nie zawsze tozsamosc wymaga poszukiwania elementów indywidualnych i
wylacznie charakterystycznych dla firmy, lecz wiekszy nacisk kladzie na spójnosc z konwencja
prezentacji branzy. Przykladem moga byc linie kolejowe czy huty, których wizerunek na swiecie
zbytnio sie od siebie nie rózni. W branzy, w której wszyscy doskonale sie znaja, najdrobniejsze
odstepstwa beda natychmiast zauwazone i wytkniete.
Przelozenie strategii gospodarczej na strategie tozsamosci i konsekwentne postepowanie
zapewnia zbudowanie silnego wizerunku zwiazanego z zamknietym zestawem symboli i
wzorców. Firmy co prawda upodabniaja sie do siebie, ale nie dzieje sie tak bez powodu.
Zorganizowanie wszelkich dzialan i ograniczenie zakresu prac do najistotniejszych elementów
tworzacych wizerunek firmy, wplywa na minimalizowanie kosztów i pozwala na przesuniecia
srodków na rozwój i inwestycje. W takiej sytuacji firma moze zajmowac sie rozwiazywaniem
jedynie szczególowych problemów o znanym i przewidywalnym zakresie. Przy dobrym
planowaniu koszty zarzadzania wizerunkiem spadaja automatycznie a wprowadzenie kolejnych
elementów programu odbywa sie w sposób efektywny i plynny. Sytuacja ta wymaga, aby
wszystkie charakterystyczne dla branzy elementy staly sie nosnikami atrybutów wizerunku firmy.
Pozwala to na latwiejsze i efektywniejsze prezentowanie sie. Firmy zorientowane na swój
wizerunek postrzegamy zawsze w kontekscie istniejacych wartosci branzy. Dzialania konkurencji
obejmuja raczej prezentowanie pozycji i ewentualnie nowych inicjatyw. Na odstepstwa pozwalaja
sobie najsilniejsi lub dominujacy liderzy.
Przyklady rozwiazan firm zorientowanych na swój wizerunek
Firma o tozsamosci ukierunkowanej na swój wizerunek sa Zaklady Chemiczne ROKITA . Jest to
jeden z najwiekszych producentów polskiego przemyslu chemicznego. Wieloletnia tradycja i
osadzenie przedsiebiorstwa w branzy narzucily konsultantom i projektantom tozsamosci kanon
opracowania systemu identyfikacji wizualnej firmy zorientowanej na wizerunek calego zakladu.
Wszelkie elementy maja prezentowac firme jako organizacje spójna i jednolita. Wszystkie
elementy tozsamosci podporzadkowane zostaly prostej, stonowanej w wyrazie formalnym
stylistyce. Szarosc i ciemny granat dla symbolu firmowego i logotypu stanowia zamkniety zestaw
wzorców symbolicznych. Dobór kolorów prezentuje silna pozycje firmy na rynku. Podkresla ja
takze dobór elementów identyfikacji wizualnej - prostych i niepretensjonalnych w formie. Brak
jakichkolwiek elementów dekoracyjnych, dodatków. Zestaw porzadkujacych elementów
graficznych, opartych o jasne reguly kompozycyjne, stanowi element odróznienia od innych
producentów. Uporzadkowanie oparte zostalo na ekspozycji atrybutów identyfikujacych firme.
Firma, z która styka sie kontrahent, prezentuje sie jako uznany producent o silnej pozycji na
rynku.
Innym przykladem firmy zorientowanej na prezentacje swojej pozycji jest Daewoo Motor Polska
- producent samochodów Nexia a obecnie Lublin. Jako producent, firma prezentuje swój
wizerunek w oparciu o charakterystyczny dla calego koreanskiego koncernu symbol zawarty w
elipsie. Uzupelniony jest on o element graficzny zielono szarego pasa, zamykajacy budowe
kazdego elementu identyfikacji prosta regula kompozycyjna. Dobór kolorów jest bardzo
nietypowy dla producenta z branzy motoryzacyjnej. Z jednej strony indywidualny, z drugiej
bardzo stonowany. Taki dobór wzorców prezentacji laczy dynamizm koncernu z elementami
prezentacji jego pozycji na rynku. Dzieki oddzieleniu dzialalnosci produkcyjnej od dzialalnosci
handlowej jako Centrum Daewoo, stalo sie mozliwe uniezaleznienie wizerunku samej fabryki od
produkowanych pojazdów. System identyfikacji prezentuje dbalosc o wszystkie elementy
zwiazane z pozycja firmy, lacznie z precyzyjnie opracowana struktura oznakowania i
komunikacji na terenie zakladu, wokól fabryki i wszystkich zakladów filialnych, budynków
socjalnych, hoteli. W systemie tozsamosci eksponowana i prezentowana jest firma jako producent
a nie sama marka produktu. Produkty rzadza sie wlasna polityka reklamowo promocyjna. Jest to
ciekawy przyklad polaczenia prezentacji marki koncernu z tozsamoscia jednego z zakladów.
Koncern posiada bardzo zlozona, wieloczlonowa strukture. Dziala na wielu polach aktywnosci i
rynkach. Takie okreslenie elementami identyfikacji sugerowac moze dazenie do zajecia pozycji
lidera na rynku samochodowym. Sila opracowania tozsamosci wizualnej DAEWOO Motor
Polska jest konsekwencja jego stosowania oraz totalnosc podejscia i chec rozwiazania wszystkich
problemów zwiazanych z prezentacja firmy jako producenta. Czy i w jakich sposób firma poradzi
sobie z obecnymi klopotami pokaze czas.
Jak zagwarantowac sukces firmie zorientowanej na marke?
Drugim biegunem tworzenia tozsamosci firmy jest oparcie jej wizerunku na nowej marce.
Wszystkie prace nalezy rozpoczac od sformulowania wizji marki innowacyjnej i wyrózniajacej
sie na rynku i odmiennej od konkurencji. Pod pojeciem wizji nalezy rozumiec caly zestaw
zaleznosci wyobrazonej marki i jej szczególne umiejscowienie na rynku. Kazda marka musi
posiadac swój indywidualny wyróznik. Czesto wystarcza jeden charakterystyczny element aby
zbudowac podwaliny indywidualnej tozsamosci. Cecha ta ma podstawowe znaczenie dla
powodzenia dzialan promocyjnych. Innosc mozna prezentowac na wiele sposobów, jednak
wszelkie dzialania musza byc spójne z misja firmy i strategia tozsamosci marki. Podstawowym
bledem jest rozwiazywanie doraznych problemów a nie myslenie globalne o marce. Logicznym
jest budowanie wizji marki od ogólu do szczególu. Poparcie prac analizami i pracami
koncepcyjnymi zapewnia obiektywizacje calego procesu. Drugim istotnym czynnikiem jest
zintegrowanie calego systemu komunikacji firmy, tozsamosci, promocji i Public Relations w
jeden spójny przekaz, o okreslonym celu i sile. Dla wielu firm tak rozumiane zarzadzanie marka,
wykorzystujaca niematerialne wartosci oparte na wyborze emocjonalnym lub przywiazaniu,
pozwalaja na dlugotrwale dzialania konkurencyjne. Pozytywny wizerunek jest podstawa latwego i
efektywnego tworzenia marka. Od niego trzeba zaczynac programowanie wszelkich prac w
procesie budowania strategii, jako ze konsekwencje popelnionych bledów pociagaja za soba
ryzyko porazki i olbrzymie straty.
Tozsamosc marki moze gwarantowac przewage nad konkurentami poprzez silna unikatowosc.
Wyróznienie ulatwia zapamietanie przez odbiorców. Szczególnie istotne jest to dla marek
nowych lub firm zmieniajacych profil swojej dzialalnosci. Unikatowosc polega na wybraniu
pozytywnych elementów i powiazanie ich – wedlug okreslonej strategii - z identyfikacja,
prezentacja i kultura firmy. Sila oddzialywania, wykreowana unikatowosc, spójnosc ogólu
wyznaczników identyfikacji oraz powiazanie ich ze strategia i celami firmy - to nastepny atrybut
sukcesu. Wspólczesne spoleczenstwa oczekuja rozwiazan indywidualnych, scisle dopasowanych
do oczekiwan, aspiracji i indywidualnych wymagan. Podstawa wyboru i decyzji o zakupie sa
coraz czesciej mody. Klienci swój osad opieraja na indywidualnosci i charakterystycznosci.
Przynosza im one poczucie spelnienia i zaspokojenie próznosci - nie bez znaczenia jest
psychiczny komfort jaki daje udany zakup.
Korzysci ze zmiany marki
Z punktu widzenia producenta lub dostawcy dobrze skonstruowana tozsamosc marki posiada
kilka zalet. Daje mozliwosc latwego róznicowania oferty i zapewnia latwe rozszerzenie jej o
nowe produkty. Sa one poparte wtedy jednorodnoscia marki. Rozszerzenie marki moze dac
pozytywne skutki. Marka moze przeniesc silne pozytywne skojarzenia na nowe produkty, lub
moga one byc wiazane z jakoscia wyrobów pierwotnie noszacych dana marke. Dzieki
identyfikacji marki mozliwa jest latwiejsza kontrola i ocena rynku. Marka ponadto zawsze
stymuluje ciaglosc zakupów przez wiernych i przyzwyczajonych do niej klientów. Innym
argumentem jest powiekszenie popytu i mozliwosc dyktowania wyzszych cen. Chetniej siegamy
po to co uznane i "markowe", placac za produkt markowej firmy wiecej. Wykorzystywana jest w
tym wypadku swiadomosc marki na rynku. Jest oczywiste, ze marki - niezaleznie od wielkosci
firmy - wplywaja znacznie na pozycje i znaczenie na rynku. Wiele duzych a nieznanych firm
cierpi z powodu braku silnej tozsamosci, tracac energie na kazdorazowe prezentacje i
wyjasnienia.
Z punktu widzenia konsumenta, marka ulatwia wybór klientom, czesto sfrustrowanym
anonimowoscia produktów. Wybiera sie to, co jest nawet posrednio znane, chociaz w danym
przypadku nowe - majac sprawdzony telewizor jakiejs marki bez obaw zakupimy kamere tej
samej marki. Gwarancja stalej jakosci jaka daje uznana, markowa firma wplywa takze silnie na
popyt - sklepy chetnie zapewniaja dobra ekspozycje markowym i pozadanym produktom.
Dodatkowo klienci maja psychiczna satysfakcje z zakupów. Zakupy markowych samochodów
wiaza sie z checia prezentacji wyzszego statusu spolecznego. Nastepna korzyscia dla klienta jest
porównywalna i gwarantowana jakosc, niezaleznie od miejsca zakupów. Latwiej akceptuje sie
wtedy usluge i towar za wyzsza cene.
Przyklady zaleznosci tozsamosci firm zorientowanych na marke i ich polityki
gospodarczej
Netia to nowo powstala firma telekomunikacyjna. Calosc opracowania wizerunku dynamicznie
rosnacego przedsiebiorstwa oparta jest na eleganckiej ekspresji. Jako firma wchodzaca na rynek
bardzo silnego konkurenta, Netia w swojej polityce tozsamosci nastawiona jest zdecydowanie na
marke. Nowa firma zalozyla sobie szybkie dotarcie do duzej liczby odbiorców oraz odróznienie
sie od konkurentów. Nie jest to typowa marka rynkowa, czesto budowana przez agencje
reklamowe na bazie krzykliwych elementów prezentacji. Firma prezentuje sie ciemnogranatowa
kolorystyka z akcentem zywej zieleni, prostym i wyjatkowo czytelnym symbolem firmowym
logotypu. Nalezy zwrócic uwage, ze opracowanie tozsamosci firmy obejmowalo wszystkie
elementy identyfikujace przedsiebiorstwo: nowa nazwe, symbol firmowy i pelen zestaw kilkuset
elementów uzytkowych. Ze wzgledu na szczególowo opracowany program i strategie, firma o
zlozonej strukturze organizacyjnej, prezentuje sie na wszystkich swoich polach aktywnosci jako
bardzo spójne w swoim image przedsiebiorstwo o rosnacej pozycji na rynku. Wszystkie elementy
tozsamosci zorientowane sa na budowanie marki przedsiebiorstwa. Bardzo prosta nazwa zawiera
w swojej krótkiej formie latwy do zapamietania komunikat, bez rozbudowanego zespolu
skojarzen. Symbol firmowy oparto na formie logotypu (graficzna forma zapisu nazwy). Jakosc,
prestiz koloru granatowego i zestawienie z klasycznymi elementami prezentacji tworzy bardzo
silna tozsamosc. Uproszczony system prezentacji, jasny i zrozumialy zestaw form ulatwia
prezentacje nowej firmy i jej akceptacje. Efekt prostoty uzyskany zostal wielowariantowymi
analizami i eliminacja wszelkich form rozpraszajacych jednoznacznosc prezentowanych przez
firme komunikatów.
ABSOLUT Zupelnie innym przykladem firmy zorientowanej na marke jest Absolut, firma
handlujaca meblami biurowymi. Zalozeniem strategii tozsamosci bylo odróznienie od
konkurencji przy pomocy zespolu elementów wizualnych - zastosowano nie wystepujacy w
branzy kolor niebieski, prosty symetryczny uklad symbolu firmowego. Calosc kompozycji
systemu identyfikacji wizualnej firmy oparty zostal na prezentacji formy opisowej "Absolut -
meble biurowe". Takie rozwiazanie mialo na celu odróznienie firmy od skandynawskiego
producenta alkoholi wchodzacego na polski rynek i szerokie zaprezentowanie oferty firmy. Drugi
z powodów byl tym bardziej istotny, ze firma oparla tworzenie swojej pozycji na ekspansywnej
kampanii reklamowej, co zaowocowalo milionami prezentacji symbolu firmowego w prasie.
Ekspozycja nazwy w symbolu ma laczyc wartosci wizualne i werbalne w nosny komunikat
marketingowy. Efektem byl wzrost swiadomosci marki na rynku i jej wysoka rozpoznawalnosc
na tle licznych konkurentów. Firma w strategii swojej tozsamosci zorientowana zostala na marke
wlasna jako dostawca wysokiej jakosci mebli biurowych. Mottem firmy stal sie wysoki
poziomem kultury obslugi klienta, jako ze równolegle z wizerunkiem opracowany zostal system
kultury i organizacji przedsiebiorstwa. Jest to bardzo wazny atrybut tozsamosci firmy, aczkolwiek
bardzo nisko ceniony i rzadko stosowany przez polskie firmy.
Wnioski
Nie ma panaceum na wybór strategii tozsamosci firmy. Kazde przedsiebiorstwo rzadzi sie
wlasnymi prawami, stawia sobie inne cele, dociera do innych odbiorców i inaczej planuje
przyszlosc. Tozsamosc firmy oparta musi byc kazdorazowo na indywidualnej analizie i
Zgłoś jeśli naruszono regulamin