73
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Luty
Tematy tygodniowe
Tydzień 21. Zimą bawimy się wesoło
Tydzień 22. Ogródek w doniczce
Tydzień 23. Leśne SOS
Tydzień 24. Mówię pięknie
Ćwiczenia poranne:
Zestawy III, IX, XIII, XIV Ćwiczenia gimnastyczne: Zestawy III, VII, IX, XI
Zabawy ruchowe:
Zabawy bieżne „Bieg z woreczkiem", „Ryby w sieci"
Zabawa skoczna „Skoki narciarza"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Warzywna surówka
Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu"
Zabawa rzutna „Piłka w kole"
Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"
temat tygodnia: Zimą bawimy się wesoło
Podstawa programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu • zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
I1
• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.
• oglądanie i opisywanie obrazków, książeczek związanych z zabawami na śniegu
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy
XIV 3
• ćwiczenie graficzne „Pada śnieg"
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo--ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i rysowania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-wanym śladzie
III 3
• zabawa „Niedokończone zdania"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• formułuje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi - buduje zdania rozwinięte, np. Lubię bawić się z moim kolegę, bo..., Wczoraj nie byłem w przedszkolu, dlatego że...
XIV 5, 6, 2 I2
VII 2
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza A. Fraczek Śnieżek „Pada śnieg"
• słuchanie wiersza A. Fraczek Śnieżek
• rozmowa na temat wiersza
• zabawa „Co słyszysz?"
• zabawa ruchowa „Zimowe zabawy"
• uzupełnianie nalepkami ilustracji w „Kalendarzu" (K s. 12)
• sprawdzenie poprawności wykonania zadania, odłożenie książek na miejsce
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedziało się czegoś nowego
Percepcja słuchowa
• analizuj e wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się lub kończy podaną głoską
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw i gier zespołowych
Percepcja wzrokowa
• potrafi połączyć przedmioty przedstawione na obrazku z ich konturowymi rysunkami
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
VI 5
V 1
IX2
• zajęcia plastyczne „Zabawy na śniegu"
• rozmowa wprowadzaj ąca w temat pracy plastycznej
• omówienie sposobu wykonania pracy plastycznej
• wykonanie prac
• sprzątanie po skończonej pracy, mycie rąk
• zorganizowanie wystawy prac dzieci, dokonanie oceny słownej, uzasadnianie swoich wyborów
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach zagrożenia
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np. daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wodnych
Zachowania prozdrowotne
• rozumie, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch na świeżym powietrzu
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi i świat przyrody
• próbuje zachować proporcje, rysując postać człowieka
• potrafi rozplanować pracę plastyczną (rysunek, malunek, wydzierankę itp.) na całej powierzchni kartonu
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- maluje farbami klejowymi, akwarelowymi, plakatowymi, także mieszanymi z trocinami, kaszą lub piaskiem
• korzysta w działalności plastycznej z różnego rodzaju materiałów, takich jak: karton, tektura, folia, płótno, szkło
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez siebie i kolegów
XIV 2
• zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówię"
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przedmiotów i postaci
• zgaduje, kojarząc fakty, o którym obrazku opowiada nauczyciel lub inne dziecko
XIV 6
• wykonanie ćwiczenia 1 z KP2 33
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub w środku wyrazu
• „Znajdź różnice"
• wskazuje, co najmniej 6 szczegółów różniących 2 porównywane obrazki
IV 2
XIII 12
• zajęcia matematyczne „Koło czy kula?"
• rozwiązywanie zagadek słownych
• nazywanie przedmiotów: określanie, które mają kształt koła, a które kuli
• podawanie przez dzieci przykładów przedmiotów kolistych i kulistych
• zabawa z chustą animacyjną „Piłka"
• wykonanie ćwiczeń z KM 21
• sprawdzenie poprawności wykonania zadania
Porównywanie i grupowanie obiektów
• potrafi rozwiązywać zagadki oraz podejmuje próby ich układania
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz potrafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazujących na podobieństwa i różnice między przedmiotami
• układa przedmioty wg wielkości, zaczynając od najmniejszego lub największego
Figury geometryczne
• potrafi rozpoznać i nazwać kształty figur geometrycznych płaskich i przestrzennych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt, kula, sześcian
• zauważa podobieństwa i różnice między kształtami figur
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw i gier zespołowych
VIII
• zabawa „Echo"
Poczucie rytmu
• odtwarza złożone rytmy
1X2
• wykonanie ćwiczenia z KG 21
• umie wykonać prace plastyczno-techniczne wg wzoru
III
V4
• zabawa „Zimowe skojarzenia"
• tworzy ciągi skojarzeń słownych, np. las - drzewo -deska
Sprawność ruchowa
• rzuca, chwyta i toczy przybory
NATIWS