WSPÓŁCZESNE METODY MYŚLENIA.pdf

(699 KB) Pobierz
WSPÓŁCZESNE METODY MYŚLENIA
JÓZEF M. BOCHE Ń SKI
WSPÓŁCZESNE
»W drodze« Pozna ń 1992
METODY MY Ś LENIA
Tytuł oryginału Die zeitgenössischen Denkmenthoden
© A. Francke AG Verlag Bern 1954
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo “W drodze" 1988
Przeło Ŝ ył i opracował Stanisław Judycki
Opracowanie graficzne Rafał Drozdowski
Zdjęcie na okładce Stanisław Fredro-Boniecki
ISBN 83-7033-121-1
“W drodze"
Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów 61-716 Poznań, ul. Kościuszki 99
Spis tre ś ci
Uwaga tłumacza ......................... 9
 
102091737.001.png
Przedmowa ........................... 11
I. WPROWADZENIE
1. Terminologia ...................... 13
Terminologia ontologiczna — Terminologia psychologiczna — Terminologia semiotyczna —
Terminologia teoriopoznawcza
2. Logika, metodologia i nauka .............. 19
Logika — Metodologia — Nauka — Nauka i logika — Plan
ksiąŜki
II. METODA FENOMENOLOGICZNA
3. Uwagi ogólne ...................... 26
Historyczne uwagi wstępne — Metodologiczne uwagi wstępne
— Istotne rysy fenomenologii — Uprawomocnienie metody fenomenologicznej
4. Z powrotem do rzeczy samych! ............. 29
Ogląd istoty — Obiektywizm — Subiektywne myślenie Kierkegaarda — Wyłączenie teorii i
tradycji — Pozytywne reguły oglądu istoty
5. Przedmiot badań fenomenologicznych ......... 35
Fenomen — Wyłączenie istnienia — Istota — Istota a znaczenie słowa — Fenomenologia
egzystencji — O nowszej i “głębszej" fenomenologii
II. METODY SEMIOTYCZNE
6. Uwagi ogólne ...................... 41
Metodologiczne uwagi wstępne — Historyczne uwagi wstępne — Ogólne uprawomocnienie
analizy języka — Trzy wymiary znaku
— Semiotyczne pojecie słowa
7. Formalizm ........................ 45
Orientacja wstępna — Liczenie — Zastosowanie liczenia do przedmiotów nie-matematycznych —
Sens ejdetyczny i operacyjny — Model — Istota formalizmu — Uprawomocnienie formalizmu —
Sztuczny język
6
_________________SPIS TRE Ś CI______________________
8. Syntaktyczne reguły sensu ............... 54
Budowa języka — Pojęcie kategorii syntaktycznej — Funktory i argumenty — Przykłady
syntaktycznego nonsensu
9. Funkcje i stopnie semantyczne ............. 58
Dwie semantyczne funkcje znaku — Mówienie o tym, co nie wypowiedzialne — Oznaczanie i
znaczenie — Stopnie semantyczne
— O uŜyciu cudzysłowu
10. Sens semantyczny i weryfikowalność ......... 64
Metodologiczne znaczenie problemu — Zasada weryfikowalności
— Co to znaczy “weryfikowalny?" — Zasada intersubiektywności
— Weryfikowalność zdań ogólnych
11. Przykład zastosowania metod semantycznych ..... 70 A. Tarski: Pojęcie zdania prawdziwego w
języku potocznym
IV. METODA AKSJOMATYCZNA
12. Uwagi ogólne ...................... 76
Struktura poznawania pośredniego — Prawo i reguła — Dwie podstawowe formy wnioskowania —
Niezawodne i zawodne reguły wnioskowania — Historyczne uwagi wstępne — Plan prezentacji
13. System aksjomatyczny ................. 81
Wstępne pojęcie systemu aksjomatycznego — Budowa aksjomatycznego systemu zdań — Wymagania
dotyczące systemu aksjomatycznego — System konstytucyjny — Dedukcja progresywna i regresywna
14. Logika matematyczna ................. 85
Znaczenie metodologiczne — Historia logiki matematycznej — Istotne rysy logiki matematycznej —
Udział logiki matematycznej w pozalogicznych systemach aksjomatycznych — Względność systemów
logicznych — Implikacja i wyprowadzalność
15. Definicja i tworzenie pojęć .............. 92
Podstawowe typy definicji — Typy definicji syntaktycznych — Definicja za pomocą systemu
aksjomatycznego — Definicje semantyczne — Definicje realne
16. Przykład zastosowania metody aksjomatycznej .... 98 Aksjomatyzacja logiki zdań Hilberta-
Ackermanna
_________________________SPIS TREŚCI___________________
7
V METODY REDUKCYJNE
17. Uwagi ogólne ..................... 102
Historyczne uwagi wstępne — Pojęcie i podział redukcji — Redukcja regresywna i pojęcie wyjaśniania
— Weryfikacja — Nauki redukcyjne
18. Struktura nauk przyrodniczych ............ 106
Zdania obserwacyjne — Postęp w naukach przyrodniczych — Weryfikacja — Doświadczenie i
myślenie — Schematyczna ilustracja — Teoria Kopernika — Przykłady weryfikacji
19. Typy zdań wyjaśniających ............... 113
Wprowadzenie — Typy warunków — Wyjaśnianie kauzalne i teleologiczne — Prawa funkcjonalne —
Prawa statystyczne
20. Indukcja ........................ 117
Indukcja autentyczna i nieautentyczna — Podział indukcji — Metody Milla — ZałoŜenia metod Milla
— Indukcja i system — Reguła prostoty — Streszczenie. Interpretacje filozoficzne
21. Prawdopodobieństwo i statystyka ........... 125
Dwa znaczenia słowa “prawdopodobieństwo" — Statystyka — Wzajemna zaleŜność fenomenów —
Tablice korelacyjne — Korelacja i prawdopodobieństwo
22. Metoda historyczna .................. 129
Nauki przyrodnicze i historia — Punkt wyjścia — Wybór — Interpretacja — Krytyka historyczna —
Wyjaśnianie historyczne — Uwagi końcowe
Posłowie .............................
137
Współczesna filozofia nauk przyrodniczych
(uzupełnienie 1986) .......................
139
Wskazówki dotyczące literatury .................
143
Posłowie do przekładu polskiego (1989) ............
144
Bibliografia ...........................
145
Indeks rzeczowy .........................
149
Indeks osób ...........................
157
Uwaga tłumacza
KsiąŜka I. M. Bocheńskiego Współczesne metody my ś lenia miała l wydanie w 1954 roku
(Die zeitgenössischen Denkmethoden, Dalp TB, Bd. 304, Bern, Francke, 1954). Dotychczas
wznowiono ją 9 razy (ostatnie wyd. z 1986 r.). Polskie tłumaczenie jest 4 z kolei po
hiszpańskim (Los metodos actueles del pensamiento, tłum. R. Drudis Baldrich, Madrid,
Ediciones Rialp, 1957), angielskim (The Methods of Contemporary Thought, tłum. P. Caws,
Harper Torchbooks, New York, 1968) i chińskim (Szanghaj 1987). Planowana jest teŜ wersja
francuska.
Polskie tłumaczenie zawiera równieŜ uzupełnienie pochodzące z 1986 roku, przewidziane
do wydania francuskiego, pt. Współczesna filozofia nauk przyrodniczych. Autor zezwolił na
dołączenie tego tekstu do wydania polskiego.
NaleŜy zauwaŜyć, Ŝe Współczesne metody my ś lenia oprócz zalet zwięzłości, precyzji i
jasności, z jakimi prezentują najwaŜniejsze elementy współczesnej metodologii nauk i
filozofii poznania naukowego, wniosły równieŜ oryginalny wkład do filozofii.
Najogólniejszy podział nauk przedstawiony tutaj przez Bocheńskiego, tzn. na nauki
dedukcyjne i redukcyjne, nie zaś jak to było tradycyjnie na dedukcyjne i indukcyjne, został
odnotowany w wielkim słowniku historii filozofii J. Rittera (Historisches Wörterbuch der
Philosophie, Bd. 2, 622, hasło “Erfahrungswissenschaft").
Przedmowa
KsiąŜeczka ta jest próbą przedstawienia w bardzo elementarny sposób najwaŜniejszych
ogólnych — tzn. uŜywanych w wielu dziedzinach — metod my ś lenia, zgodnie z poglądami
dzisiejszych metodologów.
Aby uniknąć nieporozumień, korzystne będzie nieco bliŜsze wyjaśnienie wszystkich
wymienionych wyŜej ograniczeń.
1. Chodzi tu o metody myślenia; ksiąŜka ta naleŜy do dziedziny ogólnej metodologii, a
więc tej części logiki, która dotyczy zastosowania praw logicznych do praktyki myślenia. Na-
leŜy zauwaŜyć, Ŝe została ona napisana przez logika, stąd teŜ prawdopodobnie bierze się
pewna jej jednostronność: szczególne podkreślenie tego, co logiczne w omawianych
metodach. Co prawda, wydaje się, Ŝe akurat to, co logiczne jest decydujące w metodologii.
2. KsiąŜka ta zawiera tylko rzeczy bardzo elementarne. Tak waŜne teorie, jak np. teoria
prawdopodobieństwa lub szczegóły metody historycznej zostały albo zupełnie nie
uwzględnione, albo tylko zarysowane. Było to jednak konieczne, aby na tych niewielu
stronach móc powiedzieć to, co istotne. Wyłączone zostało szczególnie wszystko, co
zakładałoby jakąkolwiek znajomość matematyki — z wyjątkiem zupełnie prostych operacji
rachunkowych — i logiki matematycznej. Tak samo, aby tekst uczynić lepiej zrozumiałym
dla laika, zrezygnowano częściowo z fachowej terminologii.
3. Pomimo dogmatycznej formy ksiąŜka ta jest referatem. Autor nie bierze osobiście
Ŝadnej odpowiedzialności za reguły i uzasadnienia, które opisuje. Gdyby pisał metodologię
systematycznie, wypadłaby ona być moŜe całkowicie inaczej niŜ treść tej ksiąŜki.
4. Poglądy tutaj referowane są pogl ą dami metodologów, nie zaś samych naukowców. W tej
mierze jest to zatem ksiąŜka o współczesnej filozofii. JednakŜe słowo “filozofia" musi być
tutaj rozumiane w bardzo wąskim i niepotocznym sensie, poniewaŜ prawdziwie filozoficzne
pytania, np. te, które dotyczą natury logiki lub podstaw indukcji zostały prawie całkowicie
pominięte. KsiąŜka omawia wyłącznie metody, nie zaś ich interpretacje i ostateczne
uzasadnienia.
I. WPROWADZENIE
1. Terminologia
Aby jednoznacznie zreferować treść współczesnych teorii metodologicznych, musimy
posłuŜyć się dokładnie w nich ustaloną terminologią. Z tego powodu właściwy wykład
naleŜy poprzedzić kilkoma ustaleniami terminologicznymi. Nie zamierzamy przy tym
podawać Ŝadnych twierdzeń, lecz reguły uŜywania pewnych słów i zwrotów. Reguły te będą
nieraz przybierały formę zdań, które mogłyby być rozumiane jako twierdzenia o rzeczach;
chodzi tutaj jednak tylko o wyjaśnienia, jak w tej ksiąŜce rozumiemy odpowiednie słowa.
Ogólnie rzecz biorąc, nasza terminologia naleŜy do wspólnego dobra filozofów, jednak
pewne wyraŜenia uŜywane są przez róŜnych myślicieli w róŜnym sensie. W takich
wypadkach trzeba było wybrać jedno znaczenie i w tym sensie to, co tu przedstawiamy, jest
konwencjonalne: mówimy, Ŝe to a to wyraŜenie rozumiemy w ten a ten sposób.
Terminologia ontologiczna. Świat składa się z rzeczy (substancji), np. gór, roślin, ludzi
itd., które określone są przez róŜne cechy — np. barwy, kształty, dyspozycje — i wzajemnie
połączone róŜnorakimi relacjami. Ogólną nazwą filozoficzną dla wszystkiego, co jest i co
moŜe być, jest “byt": zgodnie z tym tak samo rzeczy, jak cechy i relacje nazywane są
“bytami". W kaŜdym bycie moŜna odróŜnić dwa aspekty lub momenty: to, czym [was] on
jest — a więc jego istotę, jego “co" [Washeit], uposaŜenie treściowe [Sosein], jego esencję
— oraz moment, który polega na tym, Ŝ e byt jest — jego istnienie, egzystencję.
Gdy pewien byt jest taki a taki — np. jeśli pewna rzecz jest czerwona albo pewna
geometryczna figura posiada dwa razy większą powierzchnię niŜ inna — mamy do czynienia
z pewnym stanem rzeczy [Sachverchalt]: przedmiot (tutaj w najogólniejszym sensie, a więc
jako byt) ma się tak a tak, tzn. jest taki a taki.
Stany rzeczy nie są od siebie niezaleŜne. Przeciwnie, często jest tak, Ŝe jeśli pewien stan
rzeczy istnieje, wtedy istnieje takŜe inny. Świat moŜe być pomyślany jako układ stanów rze-
czy. Rzeczywiście, sam w sobie jest on kolosalnym, w najwyŜ-
14 WPROWADZENIE
szym stopniu skomplikowanym stanem rzeczy, w którym wszystko, co jest i co moŜe być
połączone, jest nieskończoną siecią stosunków ze wszystkim innym.
Oczywiście, nie twierdzi się, Ŝe nie byłoby moŜliwe pomnoŜenie lub redukcja
wymienionych kategorii. Faktycznie w dziejach filozofii twierdzono czasem np., Ŝe nie ma
Ŝadnych rzeczy, lecz tylko cechy lub relacje; inni myśliciele nauczali, iŜ istnieje tylko jedna
jedyna rzecz. Nie brakuje takŜe takich, którzy sprowadzają wszystko do wielości rzeczy.
Listę tego typu doktryn moŜna byłoby dowolnie dalej prowadzić, jednakŜe z
metodologicznego punktu widzenia spory te są prawie bez znaczenia. “Głębsza" analiza
dozwala być moŜe na jedną z wymienionych redukcji, lecz w praktyce naukowej stale uŜywa
się wszystkich tych kategorii. Uderzające jest teŜ, iŜ w odniesieniu do tych kategorii wśród
czołowych myślicieli naszego kręgu kulturowego odnajdujemy daleko idącą zgodność:
Platon, Arystoteles, Plotyn, Augustyn, Tomasz, Spinoza, Leibniz, Kant, Hegel, Husserl,
Whitehead, uŜywają wszyscy języka, w którym występują nazwy dla naszych kategorii,
niezaleŜnie od tego, jak rozumieją świat “sam w sobie".
Terminologia psychologiczna. Metodologia ma do czynienia z wiedz ą . Czym ta wiedza
jest, to trudne i wielce sporne pytanie. Tutaj chcemy tylko opisać sens, który temu słowu na-
dajemy.
(1) Traktujemy wiedzę jako coś psychicznego, a więc jako coś, co moŜna odnaleźć w
duszy i tylko w niej; chcemy takŜe ograniczyć wiedzę do wiedzy ludzkiej. Nie ujmujemy jej
w sensie aktu, a więc pewnego procesu, lecz w sensie cechy. Dokładniej powiedziawszy, jest
ona dla nas pewnym stanem. Wiedza jest mianowicie tym, dzięki czemu jakiś człowiek
zostaje nazwany “wiedzącym" — dokładnie tak, jak dzielność jest tym, dzięki czemu zostaje
on nazwany “dzielnym", a siła tym, z powodu czego mówi się o pewnym wole lub motorze,
Ŝe jest silny. Wynika stąd, Ŝe w tym sensie nie ma Ŝadnej wiedzy <w sobie> — a więc
wiedzy poza psychiką konkretnego pojedynczego człowieka. KaŜda wiedza jest wiedzą
indywidualnego człowieka.
We współczesnej filozofii dosyć duŜo mówi się o ponadindywidualnej wiedzy. Ten
zwyczaj mówienia jest jednakŜe uwarunkowany albo tym, Ŝe myśli się o przedmiocie wiedzy
(w naszym sensie), albo tym, Ŝe wprowadza się metafizyczne załoŜenie zbiorowego
podmiotu, mniej więcej w sensie heglowskiego
_____________________ TERMINOLOGIA ________________ 15
ducha obiektywnego. W metodologii celowe jest jednak terminologiczne odróŜnienie wiedzy
jako zjawiska psychicznego od jej treści, a wymieniona teza metafizyczna (skądinąd wielce
problematyczna) jest dla niej bez znaczenia, poniewaŜ ostatecznie metoda moŜe być
zastosowana zawsze i tylko przez indywidualnego człowieka, nie zaś przez rzekomego ducha
obiektywnego.
(2) Wiedza ma zawsze pewien przedmiot: to, co się wie. Przedmiot ten jest zawsze jakimś
stanem rzeczy. Ściśle biorąc rzeczy ani cechy, ani relacji nie moŜna wiedzieć: jeśli wie się
coś, to wie się zawsze, Ŝe dana rzecz albo wchodząca w grę cecha, lub relacja jest tak a tak
uposaŜona lub Ŝe po prostu istnieje, a więc wie się pewien stan rzeczy.
(3) Przedmiot zostaje w wiedzy do pewnego stopnia odbity. Rzeczy, cechy i relacje są
odbite w poj ę ciach, stany rzeczy w zdaniach. Zgodnie z tym, co właśnie powiedzieliśmy,
pojęcie nie wystarcza dla wiedzy: wiedza odnosi się do stanów rzeczy, te zaś zostają odbite
dopiero w zdaniach. Dopiero zdania wystarczają dla wiedzy.
(4) Wymienione wyŜej odbicia mogą być traktowane albo subiektywnie, albo obiektywnie.
Jeśli traktuje się je subiektywnie, wtedy chodzi o pewnego rodzaju struktury psychiczne,
które stanowią jedną część ludzkiej psychiki; obiektywnie patrząc, mamy do czynienia z ich
tre ś ci ą , z tym, co odpowiednie struktury psychiczne odbijają. MoŜna byłoby wprawdzie
mniemać, Ŝe owa treść jest czymś rzeczywistym, pewnym bytem, mianowicie bytem, którego
dotyczy wiedza. Ale tak nie jest. Aby to zrozumieć, wystarczy zauwaŜyć, Ŝe istnieją równieŜ
tzw. zdania fałszywe — tego rodzaju zdania mają oczywiście pewną treść, nie są tylko
czystymi tworami psychicznymi, a mimo to nie są odbiciami realnego świata.
Z tego powodu wyraŜenia “pojęcie" i “zdanie" są dwuznaczne: naleŜy odróŜnić poj ę cie
subiektywne i zdanie subiektywne — a więc struktury psychiczne — od poj ę cia
obiektywnego i zdania obiektywnego, które nie są wcale strukturami psychicznymi, lecz
treściami odpowiednich subiektywnych pojęć czy teŜ zdań.
(5) KaŜde poznanie dochodzi do skutku dzięki pewnemu procesowi psychicznemu.
Wiedza jest dopiero rezultatem tego procesu. Proces ten nie jest stanem, lecz czynno ś ci ą
podmiotu. Chcemy go nazwać “ poznawaniem" [Erkennen]. Poznawanie jest zatem,
dokładnie tak jak wiedza, czymś psychicznym, wy-
dziedzina procesów poznawania:
dziedzina struktur obiektywnych:
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin