globalny_biznes4.doc

(96 KB) Pobierz

Wykład 4

e-BIZNES – REGUŁY I STRATEGIE GOSPODARKI INTERNETOWEJ

 

Problematyka wykładu:

1)     Wyjaśnienie pojęć: E-economy – E-business – E- commerce

2)     Społeczeństwo informacyjne a nowa gospodarka

-          Fakty w pigułce, definicje i główne wyznaczniki

-          Wizje i programy społeczeństwa informacyjnego

-          Wskaźniki statystyczne

3)     Możliwości wykorzystania Internetu i technologii informatycznych w biznesie

4)     Uwarunkowania, kategorie i bariery rozwoju handlu elektronicznego

 

 

1) Wyjaśnienie pojęć:

E-gospodarka (E-economy) – E-biznes (E-business) - E-handel (E-commerce)

 

,,E-gospodarka’’ – zwana inaczej ,,gospodarką cyfrową’’ (digital economy), ,,cyberekonomią’’ lub ,,nową gospodarką’’ w przeciwieństwie do tradycyjnej (,,starej’’) -  wirtualna arena, na której:

-          prowadzona jest działalność

-          przeprowadzane są transakcje

-          dochodzi do tworzenia i wymiany wartości

-          dojrzewają bezpośrednie kontakty pomiędzy jej uczestnikami

Procesy te mogą być powiązane z podobnymi działaniami zachodzącymi na tradycyjnym rynku, mimo że są od nich niezależne

(A. Hartman, J. Sifonis, J. Kador, E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, Wydawnictwo K. E. Liber s.c., Warszawa 2001, s. XVIII)

 

,,E-biznes’’ (electronic business) – termin wprowadzony w 1995 r. przez IBM – model prowadzenia biznesu online z wykorzystaniem systemów informatycznych i technologii internetowych obejmujący m.in.:

-          wymianę informacji między producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów i usług

-          zawieranie kontraktów

-          przesyłanie dokumentów

-          prowadzenie telekonferencji

-          pozyskiwanie nowych kontraktów

-          wyszukiwanie informacji (wywiad biznesowy)

Wspomaganie procesów biznesowych umożliwiają rozwiązania:

-          B2B – Business to Business – np. giełdy internetowe, portale korporacyjne

-          B2C – Business to Consumer – np. wirtualne sklepy, interaktywne katalogi oferowane na stronach WWW

-          użytkowane często w połączeniu z systemami CRM – Consumer Relation Management – aplikacje usprawniające pracę wewnątrz przedsiębiorstwa

-          i SCM – Supply Chain Management – aplikacje realizujące zarządzanie łańcuchem dostaw

W zależności od strategii firmy informatyczne systemy ebiznesowe mogą posiadać charakter otwarty (nieograniczona dostępność za pośrednictwem Internetu) lub zamknięty (ekstranety – dostępne dla wybranej grupy posiadającej upoważnienie w postaci hasła)

E-business nie powinien być mylony z e-commerce, który ogranicza się do promocji i sprzedaży artykułów w sieci

(http://www.ws-webstyle.com - Netopedia: Encyclopedia of Internet and New Technologies)

 

,,E-handel’’ (E-commerce) – szczególny rodzaj przedsięwzięć w zakresie e-biznesu skupiający się wokół pojedynczych transakcji wykorzystujących sieć jako medium wymiany, obejmujący relacje między przedsiębiorstwami (B2B), jak i pomiędzy przedsiębiorstwem i konsumentem (B2C)

 

Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Handlu (WTO)

e-commerce – to produkcja, reklama, sprzedaż i dystrybucja produktów poprzez sieci teleinformatyczne

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) proponuje, aby w skład tego pojęcia zaliczyć wyraźnie oddzielone od siebie:

-          transakcje elektroniczne - ,,sprzedaż bądź zakup towarów lub usług, niezależnie od tego, czy odbywa się to między przedsiębiorcami, gospodarstwami domowymi, osobami fizycznymi, rządami i innymi publicznymi lub prywatnymi organizacjami, prowadzona za pośrednictwem sieci komputerowych’’

-          transakcje internetowe – podobnie, jak wyżej – prowadzone za pośrednictwem sieci Intrnet

(Źródło: http://www.oecd.org)

 

Należy zaznaczyć, że nawet nowoczesny ,,internetowy’’ e-commerce nie ogranicza się tylko do Internetu

Wykorzystywane w tym procesie są także:

-          EDI – Electronic Data Interchange – Elektroniczne Wymiana Danych (Dokumentów)

-          Telewizja kablowa i satelitarna (t-commerce)

-          Telefonia (m-commerce)

-          Karty elektroniczne

-          Intranet i Ekstranet

(Źródło: http://www.businesstown.com - The Definition of E-Commerce)

 

Tabela: Tradycyjny i internetowy handel elektroniczny – cechy charakterystyczne

(z książki: e-Commerce)

(Źródło: http://www.e-bm.pl - ,,e-Businessman’’ 01.10.2000)

 

2) Społeczeństwo informacyjne a nowa gospodarka

2.1. Fakty w pigułce, definicje i główne wyznaczniki

W latach 60-tych XX w. po raz pierwszy pojawiło się pojęcie społeczeństwa informacyjnego

Użył go japoński badacz i ekonomista Tadeo Umesao

Opisał on ewolucyjną teorię społeczeństwa na przykładzie społeczeństwa japońskiego, w którym o standardach gospodarki zaczęły decydować informacja i technologia

Na początku lat 70-tych Daniel Bell pisał o społeczeństwie postindustrialnym – zwracając uwagę na nowy typ usług związanych z informacją

W 1980 Y. Masuda opublikował w Japonii książkę Information Society

W 1979 r. we Francji S. Nora i A. Minc piszą o informatyzacji społeczeństwa

Ostatnie dekady XX w. to ożywiona dyskusja nad tym, jak dalece następujące po sobie generacje technologii teleinformatycznych wpływają na społeczeństwa najbardziej zaawansowanych gospodarczo i technologicznie rejonów świata

(Źródło: F. Webster, Theories of Information Society, Routledge, London 1995)

 

Zanim upowszechnił się termin ,,społeczeństwo informacyjne’’ – proponowano określenia:

-          ,,cybernetyczne’’

-          ,,cyfrowe’’

-          ,,multimedialne’’

-          ,,społeczeństwo wiedzy’’ (P. Drucker)

-          ,,era informacji trzeciej fali’’ (A. Toffler)

-          ,,społeczeństwo telematyczne’’ (J. Martin)

-          ,,społeczeństwo nadmiaru informacji’’ (M. Marien)

Ewolucja technologii informatyczno-komunikacyjnych doprowadziła do powstania i zastosowania technologii, które bez wątpienia zmieniają system komunikowania społecznego i jego struktury, transformują procesy gospodarcze, polityczne i społeczne.

Rozwój technologiczny przełomu XX i XXI w. przyniósł nową jakość, jaką jest sieć informacyjno-telekomunikacyjna.

To właśnie sieci stały się najistotniejszymi narzędziami technologicznymi współczesnych społeczeństw, w których gromadzenie, przetwarzanie, transmisja i dystrybucja informacji jest fundamentalnym źródłem produktywności i władzy.

 

Mannuel Castells wysunął tezę:

Logikę sieci przejmują struktury społeczne, gospodarcze, sfera publiczna i kultura – dlatego nazwał współczesne społeczeństwa informacyjne społeczeństwami sieci

(M. Castells, The Rise of the Network Society, Blackwell, Oxford 1996)

 

Społeczeństwo informacyjne można traktować jako konglomerat wzajemnych związków pomiędzy:

-          technikami i technologiami informacyjnymi

-          przemianami struktur gospodarczych w mikro- i makroskali

-          polityką poszczególnych państw i organizacji międzynarodowych

-          celami różnych grup interesów, od producentów IT, poprzez nowo powstałe społeczności wirtualne, aż do społeczności lokalnych i grup broniących się przed dokonującymi się zmianami

Rysunek: Główne siły kształtujące społeczeństwo informacyjne

 

(Źródło: M. Goliński, Społeczeństwo informacyjne – problemy definicyjne i problemy pomiaru, [w:] Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków 2001, wersja elektroniczna: http://www.agh.edu.pl/agh/dep/WNSS/konferencja/doc/Goliński.doc.

Główne wyznaczniki społeczeństwa informacyjnego:

-          Traktowanie informacji jako dobra ekonomicznego, podstawowego zasobu i podstawowej kategorii ekonomicznej

-          Upowszechniony dostęp do technologii informacyjnej, tworzącej obecnie różne kanały dystrybucji

-          Swobodną cyrkulację różnych kategorii informacji w społeczeństwie i nowe formy demokratyzacji – demokratyczny dostęp do informacji

-          Ok. 50% zatrudnionych w sektorze informacyjnym

-          Ok. 50% udziału sektora informacyjnego w PKB – jest to sektor dominujący w gospodarce

-          Warunkowanie przez sektor informacyjny sprawnego funkcjonowania innych sektorów i działów gospodarki

-          Specjalny status nauki i edukacji

(D. Dziuba, ,,Przyjazne dla użytkownika’’ społeczeństwo informacyjne, [w:] A. Szewczyk (red.), Problemy społeczeństwa globalnej informacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000, s. 38)

 

2.2. Programy budowy społeczeństwa informacyjnego

A. Projekt Unii Europejskiej – Europejska droga do społeczeństwa informacyjnego

(A European Way for the Information Society, Information Society Forum Report, Brussels 2000)

W czasie szczytu w Goeteborgu w czerwcu 2001 r. wytyczono cel:

Osiągnięcie przez Wspólnotę w 2010 r. pozycji najbardziej konkurencyjnego gospodarczo regionu świata, w związku z czym Unia Europejska opracowując projekt tworzenia i rozwoju społeczeństwa informacyjnego bierze pod uwagę:

-          strategię przeobrażania gospodarki – wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i sieci dla zwiększenia konkurencyjności gospodarki, przy założeniu polityki równowagi między wzrostem gospodarczym a wartościami społecznymi i ekologicznymi

-          działania mające zapewnić powszechny dostęp do podstawowych usług informatyczno-komunikacyjnych

-          ochronę prywatności

-          tworzenie nowych zawodów i miejsc pracy

-          wykorzystanie nowych mediów dla demokracji i przeciwdziałania procesom wykluczenia społecznego

Zaprezentowanie europejskiej wizji społeczeństwa informacyjnego zostało poprzedzone polityką deregulacji, demonopolizacji i prywatyzacji sektorów informacyjnych i komunikacyjnych.

Deregulacja oznaczała kres monopoli komunikacyjnych, umiędzynaradawianie przepływów informacji i przesunięcie aktywności społeczeństw w kierunku rynku, który stał się najważniejszym mechanizmem nowego typu regulacji.

Kluczowym dokumentem określającym politykę Wspólnoty w dziedzinie budowania społeczeństwa informacyjnego był tzw. Raport Bangemanna, który został przedstawiony Radzie Europy w czerwcu 1994 r.:

Europe and the Global Information Society: Recommendations to the European Council

i stanowiący jego integralną część europejski plan działania:

Europe’s Way to the Information Society: An Action Plan

Raport jednoznacznie wskazywał, że rozwój społeczeństwa informacyjnego niesie za sobą gruntowne przeobrażenia społeczne i gospodarcze.

W marcu 2000 r. podczas szczytu Unii Europejskiej w Lizbonie, kraje czlonkowskie przyjęły nową inicjatywę

eEurope – Information Society for All

Sformułowano trzy główne cele strategiczne:

-          Wyposażenie wszystkich obywateli Europy w domu, szkole i pracy oraz administracji w cyfrowe technologie online

-          Kreowanie kultury informatycznej wśród Europejczyków i kultury przedsiębiorczości wspomaganej systemami finansowania rozwoju nowych idei

-      &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin