Wykład 5
MODELE HANDLU ELEKTRONICZNEGO
Problematyka wykładu:
1) Aukcje internetowe
2) Serwisy ogłoszeniowe
3) Sklepy internetowe
4) Pasaże handlowe
5) Rynki elektroniczne
6) Wirtualne giełdy
7) E-commerce na świecie – dane statystyczne
8) Przykłady funkcjonujących rozwiązań e-commerce na świecie i w Polsce
AUKCJE INTERNETOWE
Aukcje internetowe to model biznesu charakterystyczny dla sektorów: B2C, C2C i C2B
Termin ten można rozumieć jako:
- serwis internetowy, gdzie odbywają się transakcje oparte na licytacjach kupowanych dóbr i usług
- sam proces licytacji danego towaru wystawionego na sprzedaż w serwisie aukcyjnym
Podstawowe rodzaje aukcji:
- aukcje klasyczne (angielskie)
- aukcje holenderskie
- aukcje jedno i wielokrotne (równoległe)
- aukcje błyskawiczne
- aukcje przetargowe
- aukcje odwrócone
- aukcje wertykalne i horyzontalne
Aukcje klasyczne:
- polegają na podbijaniu ceny wyjściowej przez osoby, które przystąpiły do licytacji
- aukcja kończy się po ustalonym z góry okresie czasu
- przedmiot zostaje sprzedany, jeśli jego cenę wylicytowano na poziomie przekraczającym wstępnie ustaloną przez sprzedającego cenę minimalną
Aukcje holenderskie:
- licytacja odbywa się ,,w dół’’
- sprzedający ustala dwie ceny – wywoławczą i minimalną
- cena wywoławcza jest jednocześnie najwyższą z oferowanych
- jest ona automatycznie obniżana zgodnie z algorytmem wybranym przez sprzedawcę, aż do ceny minimalnej, po której jest on skłonny sprzedać dany produkt
- osoby licytujące mogą tylko raz podać cenę, którą są skłonni zapłacić za licytowany produkt
- aukcję wygrywa osoba oferująca najwcześniej najwyższą z cen
Aukcje wielokrotne:
- polegają na tym, że sprzedający ma możliwość zaoferowania w jednej licytacji kilku identycznych produktów
- dzięki temu wyroby sprzedawane są ostatecznie kilku zwycięzcom licytacji po cenach jakie wylicytowali
Aukcje błyskawiczne:
- czas przeznaczony na licytację jest bardzo krótki – najczęściej do 60 minut
- często nie określa się tutaj ceny minimalnej, a cena wyjściowa jest bardzo niska
- aukcja kończy się po ustalonym czasie, a jej zwycięzcą zostaje osoba, która do tego momentu wylicytuje najwyższą kwotę
Aukcje szkockie – pewna odmiana aukcji błyskawicznej:
- trwają 48 godzin
- cena minimalna, jak i kwota podbicia są ustalone na 1 zł
- w Polsce ten rodzaj aukcji jako pierwszy zaoferował serwis Aukcja.com
Aukcje przetargowe:
- zainteresowani nabyciem danego dobra składają swoje oferty z ceną jaką są w stanie zapłacić
- oferenci nie znają ani ceny minimalnej (która nie zawsze musi być ustalona), ani propozycji pozostałych uczestników aukcji
- zwycięzcą zostaje ten, kto zaoferuje najwięcej
Aukcje odwrócone:
- wystawia się produkty nie do sprzedania, tylko do kupienia
- jest to swego rodzaju elektroniczna tablica ogłoszeń, gdzie prezentowane są oferty zakupu danego produktu, a licytują się między sobą osoby chcące ten produkt sprzedać
Aukcje wertykalne: aukcje branżowe, gdzie wystawia się towary z jednej branży, ewentualnie z kilku podstawowych
Aukcje horyzontalne: aukcje bardzo różnorodnych towarów z wielu branż
Dogrywki:
- stosuje się w sytuacji, gdy kończy się czas przeznaczony na licytację, a osoby zainteresowane kupnem danego towaru w dalszym ciągu wytrwale licytują
- w takim przypadku aukcja jest automatycznie przedłużana o ustaloną liczbę minut i kończy się, jeśli w przedłużonym czasie nie znajdą się chętni do podbijania ceny
Tabela: Ważniejsze serwisy aukcyjne na świecie i w Polsce
(Źródło: K. Olszewski, O. Krynicki, Licytowanie na ekranie, ,,PC World Komputer Online’’ z 18 lipca 2001: http://www.pcworld.pl/artykuły/9936.html)
Procedury poprzedzające czynne uczestnictwo w aukcjach i warunki płatności:
- rejestracja w serwisie: należy podać podstawowe dane teleadresowe, wybrać niepowtarzalny login (nazwę użytkownika) i hasło
- system aukcyjny przesyła maila z linkiem, na który należy kliknąć, aby potwierdzić rejestrację
- czasami na adres pocztowy wysyłany jest pewien kod, który po wejściu na podaną w liście stronę należy podać wraz z hasłem
- w niektórych przypadkach pracownicy danego serwisu weryfikują telefonicznie poprawność podanych informacji
- koszty związane z realizacją dostawy ponosi albo nabywca (częściej), albo sprzedający – najczęściej decyduje o tym sprzedający, a sam system aukcyjny dopuszcza oba rozwiązania
- oprócz tradycyjnych metod płatności (tj. przelewem lub za pobraniem) coraz częściej można spotkać obsługę kart kredytowych czy wirtualnych (np. Yahoo! Wallet)
- do niedawna aukcje internetowe (zwłaszcza B2C i C2C) były darmowe; obecnie coraz więcej serwisów wprowadza opłaty (np. eBay, Allegro) – najczęściej stosuje się prowizję od zrealizowanych transakcji, która obciąża wystawiającego
- można także pobierać opłaty za sam udział i możliwość wystawiania towarów – w tym przypadku z reguły stosowany jest ryczałt
Przykłady znanych i cenionych polskich aukcji
(Źródło: http://www.wapmagazine.pl/index.php?art=237)
Rysunek: Schemat budowy struktury serwisu aukcyjnego
Rysunek: Modelowy układ strony głównej serwisu aukcyjnego
Rysunek: Modelowy układ strony serwisu aukcyjnego prezentującej konkretny produkt
(Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2002, s. 122, 123 i 124)
SERWISY OGŁOSZENIOWE
Serwisy ogłoszeniowe – to jedna z najprostszych form e-commerce, często nie wyróżnia się ich jako osobnej kategorii handlu elektronicznego, traktując jako formę pomocniczą dla pozostałych rozwiązań
Serwisy tego typu to rodzaj elektronicznych tablic ogłoszeniowych udostępnionych w Internecie
Rozwiązania te są wykorzystywane zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i osoby prywatne
Obecnie najbardziej popularną formą ogłoszeń są np. o pracy, czy kupna-sprzedaży
Serwisy ogłoszeniowe występują we wszystkich sektorach handlu elektronicznego
W przypadku serwisów ogłoszeniowych B2C bardziej sformalizowane są procedury zarówno rejestracji ogłoszeniodawców, jak i funkcjonowania niż ma to miejsce dla C2C, czy C2B
Serwisy ogłoszeniowe można podzielić na:
- ogólnodostępne – zwłaszcza C2C i B2C – korzystać z nich mogą wszyscy użytkownicy Internetu
- ograniczone do ściśle określonej grupy zarejestrowanych użytkowników (B2C i B2B)
Tabela: Najbardziej znane polskie serwisy ogłoszeniowe
(Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, wyd. cyt., s. 129)
SKLEPY INTERNETOWE
Sklep internetowy – najpopularniejsza forma działalności e-commerce – serwis WWW umożliwiający przeglądanie, wybór i nabywanie towarów
Sklepy internetowe:
- horyzontalne – sprzedające szeroki i płytki asortyment, przeznaczone dla szerokiej grupy odbiorców
- wertytkalne – sprzedające wąski, ale głęboki, często niszowy asortyment, przeznaczone dla wyspecjalizowanej grupy odbiorców
W raporcie ,,eHandel B2C w Polsce’’ przygotowanym przez I-Metrię S.A. znaleziono w polskim Internecie 800 sklepów internetowych (A. Łamek, Polskie sklepy online A.D. 2001, ,,Internet’’ 2001, nr 5, s. 14)
Tabela: Dziesięć największych polskich sklepów internetowych online
(Źródło: M. Rzewuski, Z koszykiem przez Internet, ,,Pckurier’’ 2001, nr 8, wersja elektroniczna: http://www.pckurier.pl/archiwum/art.asp?id=4783)
Tabela: Krótka charakterystyka wybranych polskich sklepów internetowych
(Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, wyd. cyt., s. 141)
Rysunek: Schemat działania sklepu B2C umożliwiającego regulowanie płatności kartami kredytowymi
Rysunek: Modelowy układ budowy pierwszej strony sklepu internetowego
Rysunek: Modelowy układ budowy strony sklepu internetowego prezentującej konkretny produkt
(Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, wyd. cyt., s. 133, 136 i 137)
PASAŻE HANDLOWE - miejsca, gdzie zgrupowana jest oferta wielu sklepów internetowych
Ten typ handlu elektronicznego można podzielić np. według stopnia ,,wchłonięcia’’ indywidualnego sklepu przez pasaż:
- pasaże będące zbiorem całkowicie niezależnych sklepów
- pasaże całkowicie ,,wchłaniające’’ ofertę indywidualnego sklepu
- pasaże mieszane – będące pewną kombinacją obu powyższych rozwiązań
Rysunek: Struktura pasażu handlowego
Rysunek: Modelowy układ budowy strony głównej pasażu handlowego
(Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, wyd. cyt., s. 151 i 150)
Rysunek: Sklep Barnes&Noble – wejście na witrynę z portalu Yahoo! oraz poprzez bezpośrednie wpisanie adresu
WIRTUALNE RYNKI ELEKTRONICZNE B2B
Wirtualne rynki elektroniczne B2B – to internetowe miejsca wymiany towarów (produktów, półproduktów, surowców), gdzie spotykają się obie strony transakcji – kupujący i sprzedający
Wirtualne rynki internetowe:
- są rozwiązaniami będącymi połączeniem wirtualnych katalogów, targów, serwisów aukcyjnych, ogłoszeniowych i sklepów
- umożliwiają prowadzenie negocjacji online
- służą zawieraniu transakcji i dostarczają cennych informacji oraz porad
- w założeniu mają być centrami życia danej branży, miejscami, gdzie można znaleźć wszystkie potrzebne informacje istotne dla firm związanych z rynkiem (od wiadomości i przeglądu nowości po dokładne bazy danych o produktach i producentach oraz oferty pracy)
- zmniejszają koszty poszukiwania i nabywania produktów oraz ich sprzedawania, jak również koszty działań marketingowych
Rynki horyzontalne:
- ...
jelonka72