Philip Kotler – „Marketing”
Rozdz. XI – Identyfikacja segmentów rynku i wybór rynków docelowych
3 etapy marketingu:
1. Marketing masowy – sprzedający angażuje się w masową produkcję, dystrybucję i promocję jednego produktu dla wszystkich nabywców; prowadzi on do najniższych kosztów i cen oraz tworzy największy potencjalny rynek
2. Marketing różnicowania produktu – sprzedający wytwarza kilka produktów, które charakteryzują się odmiennymi cechami, wzorami, rozmiarami, różną jakością, itd. celem jest zaoferowanie nabywcom większej różnorodności produktów a nie kierowanie ich na różne segmenty; za tym rodzajem przemawia fakt, że klienci mają różne, zmieniające się w czasie upodobania
3. Marketing docelowy – sprzedający dokonuje rozróżnienia głównych segmentów rynku, obiera sobie za cel jeden lub kilka z nich i rozwija produkty i plany marketingowe ściśle dopasowane do każdego rodzaju segmentu
3* Marketing zindywidualizowany – produkt i działania marketingowe są dostosowane do potrzeb i wymagań konkretnego klienta
Marketing docelowy wymaga podjęcia trzech podstawowych kroków:
Segment rynku – duża grupa w obrębie rynku
Nisza rynkowa – wąsko zdefiniowana grupa szukająca ściśle określonych korzyści
Rodzaje preferencji:
Kryteria segmentacji rynków konsumentów – zmienne:
a) Region
b) Wielkość miasta lub aglomeracji
c) Typ obszaru ze względu na gęstość zaludnienia
d) Klimat
a) Wiek i faza cyklu życia
b) Płeć
c) Dochód
d) Liczba członków rodziny
e) Faza cyklu rozwoju rodziny
f) Zawód
g) Wykształcenie
h) Wyznanie
i) Rasa
j) Narodowość
a) Klasa społeczna
b) Styl życia
c) Osobowość
a) Okazje – okazje, w których konsumenci uświadamiają sobie daną potrzebę, nabywają produkt lub go użytkują
b) Cechy - cechy korzyści których nabywcy szukają w nabywanych produktach
c) Status użytkownika: nie-użytkownicy, byli użytkownicy, potencjalni użytkownicy, początkujący użytkownicy i regularni użytkownicy produktu
d) Wskaźnik (intensywność) użytkowania: okazjonalni, średni i intensywni użytkownicy
e) Stopień lojalności: niezmiennie lojalni (cały czas kupujący jedną markę), podzielnie lojalni (lojalni wobec dwóch – trzech marek towaru), zmiennie lojalni (zmieniający swoją lojalność z jednej marki na drugą), nielojalni (nie wykazujący lojalności wobec żadnej marki)
f) Faza gotowości nabywcy –np. nieświadomy, świadomy, poinformowany, zainteresowany, noszący się z zamiarem kupna
g) Postawa: entuzjastyczna, pozytywna, obojętna, negatywna, wroga
Kryteria segmentacji rynków przedsiębiorstw – zmienne:
1. Demograficzne:
a) Gałąź
b) Wielkość przedsiębiorstwa
c) Lokalizacja
2. Zmienne operacyjne:
a) Technologia
b) Status użytkownika – np.: intensywny, przeciętny, okazjonalny, nie-użytkownik
3. Podejście do aktu kupna:
a) Organizacja funkcji zakupu: scentralizowana, zdecentralizowana organizacja zaopatrzenia
b) Struktura władzy: przedsiębiorstwa zdominowane przez kadrę techniczną, finanse, itd.
c) Charakter istniejących stosunków – czy powinniśmy się koncentrować na firmach, z którymi mamy dobre kontakty, czy starać się pozyskać najbardziej atrakcyjne przedsiębiorstwa
d) Ogólna polityka dokonywania zakupu: przedsiębiorstwa preferujące leasing, umowy serwisowe, systematyczne dokonywanie zakupów, przetarg utajony
e) Kryteria dokonywania zakupu: przedsiębiorstwa szukające jakości, serwisu, niskiej ceny
4. Czynniki sytuacyjne:
a) Nagła potrzeba: przedsiębiorstwa żądające szybkiej dostawy czy serwisu
b) Szczególne zastosowanie – czy powinniśmy się koncentrować tylko na pewnych zastosowaniach naszego produktu czy na wszystkich jego zastosowaniach
c) Wielkość zamówienia
5. Cechy osobowe:
a) Podobieństwo między nabywcą a sprzedawcą
b) Postawa wobec ryzyka
c) Lojalność
Dwa przykłady podziałów nabywców instytucjonalnych:
a) Potencjalni nabywcy – jeszcze nigdy nie dokonali zakupu; zdecydują się na sprzedawcę, który będzie rozumiał ich potrzeby, służył pomocą, któremu będą mogli zaufać
b) Nowicjusze – ci klienci nabyli już produkt; oczekują nieskomplikowanej instrukcji obsługi, łatwości kontaktu z dostawcą, wysokiego poziomu szkolenia i kontaktów z fachowymi przedstawicielami handlowymi
c) Doświadczeni – żądają sprawnej obsługi i serwisu, indywidualizacji produktu i wsparcia technicznego na wysokim poziomie
Lub
a) Nabywcy „zaprogramowani” (rutynowi) – produkt nie jest najważniejszy dla ich działania; zakupu dokonują w sposób rutynowy; płacą pełną cenę i otrzymują serwis poniżej przeciętnego; najbardziej zyskowny segment dla sprzedawcy
b) Nabywcy względnie trwale związani z dostawcą – produkt uważają za umiarkowanie ważny i znają oferty konkurencji; otrzymują nieznaczny rabat i skromny serwis; nie zmieniają sprzedawcy tak długo, jak długo cena nie odbiega zbytnio od przeciętnej
c) Nabywcy zorientowani na transakcję – produkt jest bardzo istotny dla ich działania; są wrażliwi na cenę i serwis; otrzymują upust na cenie i serwis powyżej przeciętnej; doskonale orientują się w ofertach konkurencji i są gotowi wybrać dostawcę, który zaoferuje im lepszą cenę, godząc się nawet na gorszy serwis
d) Poszukujący specjalnych okazji – produkt jest dla nich niezmiernie ważny, a więc żądają najwyższego upustu cenowego i najlepszego serwisu; znają alternatywnych dostawców, twardo walczą o jak najlepsze warunki i są gotowi zrezygnować z dostawcy przy najmniejszym niezadowoleniu; ci nabywcy są potrzebni przedsiębiorstwu dla zrealizowania większej sprzedaży, lecz nie przynoszą oni dużego zysku
5 cech decydujących o wysokiej użyteczności segmentacji rynku:
Ocena segmentów rynku – czynniki:
a) Zagrożenie ze strony silnych konkurentów wewnątrz segmentu
b) Zagrożenie wejściem do segmentu innych producentów – zależy od wysokości barier wejścia – wyjścia (najlepiej gdy bariery wejścia są wysokie, a wyjścia – niskie)
c) Zagrożenie produktami substytucyjnymi
d) Zagrożenie wzrostem siły przetargowej nabywców
e) Zagrożenie wzrostem siły przetargowej dostawców
Sposoby wyboru rynku docelowego:
Marketing niezróżnicowany – jednolita oferta na cały rynek; firma opracowuje produkt i program marketingowy, skierowany do możliwie największej liczby nabywców; masowa dystrybucja i masowa reklama; pozwala na oszczędność kosztów
Marketing zróżnicowany – różne programy dla różnych segmentów; przynosi przeważnie większą sprzedaż całkowitą niż marketing niezróżnicowany, choć powoduje większe koszty (koszty modyfikacji produktu, koszty produkcji, administracyjne, magazynowania, promocji)
Rozdz. XII – Różnicowanie i pozycjonowanie oferty marketingowej
Różnicowanie produktu:
Różnicowanie usług:
Różnicowanie ze względu na personel:
Dobrze przeszkolony personel powinien wykazywać się: kompetencjami, uprzejmością, wiarygodnością, niezawodnością, szybkością reakcji, komunikatywnością.
Różnicowanie poprzez budowanie image:
Tożsamość – sposób, w jaki przedsiębiorstwo chce być identyfikowane przez odbiorców
Image – sposób w jaki przedsiębiorstwo jest rzeczywiście przez otoczenie postrzegane
Wizerunek przekazywany jest za pomocą 4 elementów:
Różnicowanie – działanie zmierzające do zaprojektowania zestawu znaczących różnic, pozwalających na wyróżnienie oferty przedsiębiorstwa od ofert konkurentów
Różnicę opłaca się tworzyć gdy jest ona:
Pozycjonowanie – działanie związane z kształtowaniem oferty i image przedsiębiorstwa prowadzące do zajęcia wyraźnego, znaczącego miejsca w pamięci odbiorców docelowych
Pozycjonowanie może być jednowymiarowe (w oparciu o jedną zmienną) lub wielowymiarowe (dwie i więcej zmiennych).
Podstawowe błędy pozycjonowania:
Wyróżnia się pozycjonowanie ze względu na:
Rozdz. XVII – Zarządzanie liniami produktów, markami i opakowaniem
Produkt – cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zyskać uwagę, zostać nabyte, użyte lub skonsumowane, zaspokajając czyjeś pragnienie lub potrzebę
...
jelonka72