PS1.doc

(35 KB) Pobierz
Postępowanie szczególne w administracji 14

POSTĘPOWANIE PODATKOWE

 

POSTĘPOWANIE PODATKOWE:

jest to postępowanie przed organami podatkowymi w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w formie decyzji podatkowej, obejmuje cztery elementy konstrukcyjne:

element podmiotowy

jest to postępowanie przed organem podatkowym

element właściwości organu

organ podatkowy musi być w sprawie właściwy

element charakteru sprawy

postępowanie toczy się w sprawie indywidualnej

element formy rozstrzygnięcia sprawy

sprawa podlega rozstrzygnięciu w formie decyzji podatkowej

 

ŹRÓDŁA PRAWA W ZAKRESIE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) – dział IV „Postępowanie podatkowe” – art. 120 - 271

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

(tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.) – art. 3 § 1 pkt. 2: „przepisów k.p.a. nie stosuje się

do spraw uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (…), z wyjątkiem przepisów działów IV (Udział prokuratora), V (uchylony), VIII (skargi i wnioski)

 

ORGANY PODATKOWE:

rządowe

- minister właściwy do spraw finansów publicznych

- dyrektor izby skarbowej (izby celnej)

- naczelnik urzędu skarbowego (urzędu celnego)

samorządowe

- samorządowe kolegium odwoławcze

- wójt (burmistrz, prezydent miasta); starosta powiatowy; marszałek województwa

 

WŁAŚCIWOŚĆ RZECZOWA:

to zdolność prawna organu podatkowego do rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy podatkowej określonego rodzaju np. sprawy poboru konkretnego podatku (właściwym rzeczowo w zakresie podatku od nieruchomości jest wójt, burmistrz, prezydent miasta, a w zakresie VAT – naczelnik urzędu skarbowego)

właściwość ta ustalana jest według przepisów określających zakres działania organu podatkowego

 

WŁAŚCIWOŚĆ MIEJSCOWA:

to zdolność prawna organu do rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy podatkowej w danej jednostce podziału terytorialnego (np. gminie czy innym zasięgu działania organów podatkowych np. NUS w Sosnowcu obejmuje miasto na prawach powiatu – Sosnowiec, ale już w Katowicach, czy Gliwicach są dwa urzędy skarbowe, szczegółowy podział określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2003 r.)

ustalenie właściwości miejscowej następuje w oparciu o łączniki (kryteria) określone w art. 17 OP (zasadniczo miejsce zamieszkania, adresu siedziby podatnika, ale są liczne wyjątki w przepisach szczególnych)

 

WŁAŚCIWOŚĆ INSTANCYJNA ORGANÓW PODATKOWYCH RZĄDOWYCH:

organ odwoławczy:

- dyrektor izby skarbowej

- dyrektor izby celnej                                          ←                odwołanie do tego samego organu

↑ odwołanie                             działające w I instancji: dyrektor izby skarbowej (celnej), minister

organ I instancji:                            właściwy do spraw finansów publicznych

- naczelnik urzędu skarbowego

- naczelnik urzędu celnego

OBOWIĄZEK PRZESTRZEGANIA WŁAŚCIWOŚCI:

organ podatkowy z urzędu przestrzega swojej właściwości (art. 15 i art. 170 OP)

naruszenie przepisów o właściwości – wada nieważności decyzji podatkowej (art. 247 § 1 pkt 1 OP)

skutek nieważności powstaje w przypadku naruszenia którejkolwiek właściwości – nie tylko rzeczowej,

ale i miejscowej oraz instancyjnej

 

SPRAWA INDYWIDUALNA:

jest to sprawa podwójnie konkretna

konkretność podmiotowa

dotyczy ściśle określonego podmiotu, posiadającego zdolność podatkową, podmiotu żyjącego,

bądź istniejącego

konkretność przedmiotowa

dotyczy określonego precyzyjnie uprawnienia lub obowiązku np. sprawa umorzenia w całości Janowi Kowalskiemu zaległości podatkowej za lata 2005 – 2006 w kwocie 4803 zł. z tytułu podatku od nieruchomości położonej w …

 

DECYZJA PODATKOWA JAKO FORMA ROZSTRZYGNIĘCIA SPRAWY:

zasadniczo forma ta wynika z przepisu prawa (np. podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych (…) ustala w drodze decyzji organ podatkowy)

sporadycznie może mieć także inną nazwę np. nakaz bądź być w ogóle pozbawiona nazwy – jest wówczas decyzją, gdy rozstrzyga indywidualną sprawę podatkową

w braku wskazania przez przepis formy załatwienia sprawy indywidualnej należy rozgraniczyć formę decyzji od czynności materialno - technicznej

OP nie dopuszcza załatwienie sprawy podatkowej w formie ugody

 

ZASADY OGÓLNE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

pojęcie: normy obowiązującego prawa lub ich logiczne konsekwencje oceniane jako podstawowe dla całego systemu prawa bądź określonego jego fragmentu

są normami prawnymi rangi ustawowej, stosowane samodzielnie bądź współstosowane z innymi

przepisami OP

naruszenie zasady ogólnej powoduje naruszenie prawa o różnym ciężarze gatunkowym, w tym może stanowić rażące naruszenie prawa

 

KATALOG ZASAD OGÓLNYCH POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

legalności (praworządności) art. 120

zaufania art. 121 § 1

udzielania informacji prawnej art. 121 § 2

prawdy obiektywnej art. 122

czynnego udziału strony w postępowaniu podatkowym art. 123

przekonywania art. 124

szybkości i prostoty postępowania art. 125

pisemności art. 126

dwuinstancyjności postępowania podatkowego art. 127

trwałości decyzji podatkowej ostatecznej art. 128

ograniczonej jawności postępowania podatkowego art. 129

zasada sądowej kontroli decyzji podatkowej art. 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

 

ZASADA OGRANICZONEJ JAWNOŚCI POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO:

ze względu na specyfikę spraw podatkowych, konieczność ochrony tajemnicy podatkowej zasadą jest jawność postępowania tylko dla stron

zakres tej jawności ulega rozszerzeniu także na podmioty na prawach strony (np. prokuratora, RPO, organizację społeczną) a w niektórych przypadkach na biegłego

zasada ta odnosi się zasadniczo do kwestii udostępniania akt sprawy oraz rozprawy podatkowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin