Współpraca rodziców ze szkołą
Najczęściej mówi się o współpracy szkoły z rodzicami. Chciałbym zwrócić uwagę na inny kierunek: wsparcie wysiłków nauczycieli przez dom. Tylko takie dwutorowe działanie może być podstawą trwałych szkolnych i życiowych sukcesów dzieci. Oto kilka propozycji sformułowanych przez wybitnych nauczycieli praktyków, rodzimych i obcych.Jeszcze przed podjęciem nauki w szkole dziecko powinno się zetknąć z książką. Książki o różnorodnej tematyce, dostosowane do poziomu i wieku, to codzienna lektura dziecka od najwcześniejszych lat przez cały jego pobyt w szkole. Trzeba na to poświęcić około godziny dziennie. Początkowo będą to tylko bajki rysunkowe, potem głośne czytanie przez rodziców i wreszcie coraz częstsze i dłuższe głośne czytanie dzieci w obecności rodziców. Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że kontakt z książką od najmłodszych lat bardzo korzystnie wpływa na rozwój intelektualny dziecka oraz na jego sprawność umysłową i życie emocjonalne.Kontakt z książką jest bardzo korzystny, ponieważ lektura wymaga samodzielnego tworzenia obrazów, sytuacji, miejsc i postaci, pozwala przeżywać przygody innych, budzić marzenia, rozumieć otoczenie, spoglądać na nie z różnych punktów widzenia. Rozbudzanie zamiłowania do czytania, do gromadzenia książek to zadanie dla domu, wspomagane przez szkolę.Niezwykle ważnym elementem współpracy domu ze szkołą, przynoszącym dzieciom zawsze korzyści zdrowotne, moralne i intelektualne jest ograniczenie czasu przeznaczonego na telewizję i gry komputerowe oraz odpowiedni dobór tych programów. Badania przeprowadzone przez wiele ośrodków na świecie przekonują, że dzieci, spędzające przed ekranem telewizora więcej niż 10 godzin tygodniowo, osiągają znacznie gorsze wyniki w nauce od swoich rówieśników poświęcających mniej czasu na oglądanie telewizji.Jeszcze ważniejsze dla zdrowia psychicznego dziecka jest dobranie takich materiałów, które budzą jego wrażliwość, ukazują wartość przyjaźni i miłości w życiu, zmuszają do oceny własnego postępowania i postępowania innych. Mogą to być nawet obrazy drażliwe, ale, oglądane przez dziecko w towarzystwie osoby dorosłej, muszą być odpowiednio skomentowane i stanowić podstawę do dyskusji.Lepsze wyniki w pracy szkolnej osiągają te dzieci, które uczestniczą w pracach domowych, mają do wykonania konkretne zadania, spełniają systematycznie przydzielone im obowiązki. Pomaga im to w podejmowaniu decyzji przy rozwiązywaniu zadań i problemów, uczy wytrwałości i odpowiedzialności za siebie wobec grupy rówieśniczej, jaką jest klasa. Jeśli obowiązkom domowym towarzyszy jeszcze atmosfera życzliwości, kształtująca kulturę bycia i szacunek dla takich wartości, jak dobroć, prawdomówność, sprawiedliwość, otwartość, uczciwość, rzetelność, odpowiedzialność, tolerancja, miłość wówczas dziecko łatwiej znajduje swoje miejsce w szkole i łatwiej odnosi sukcesy.Do obowiązków rodziców należy dopilnowanie, aby dziecko nie spóźniało się na zajęcia i nie wagarowało. Systematyczne uczęszczanie do szkoły - swoistego miejsca pracy -jest warunkiem powodzenia szkolnego, a ponadto wyrabia tak bardzo przydatne w życiu poczucie obowiązkowości, ułatwiające potem prawidłowe układy w pracy zawodowej.Rodzice - nie tylko kształcący swoje dzieci w szkołach społecznych czy prywatnych, ale także w szkołach państwowych - jako podatnicy mają prawo a nawet obowiązek angażowania się w sprawy szkoły, w której ich dziecko spędza od kilku do kilkunastu godzin dziennie. Powinni więc regularnie kontaktować się z wychowawcą klasy, z poszczególnymi nauczycielami, uczestniczyć w wycieczkach, zabawach, rozgrywkach sportowych, konkursach i wszelkich innych imprezach, w których biorą udział ich dzieci. Wielu nauczycieli coraz chętniej widzi rodziców na swoich lekcjach, dostrzegając w nich nie kontrolerów, ale i sprzymierzeńców, którym chcą pokazać metody pracy i cele, jakie zamierzają realizować, aby pozyskać ich do współpracy.Zajęcia pozaszkolne pozwalają wpoić dzieciom zasady postępowania przydatne w osiąganiu dobrych wyników w nauce, w odnoszeniu sukcesów szkolnych i życiowych. Kształtują bowiem charakter, pomagają w rozwijaniu ważnych w życiu umiejętności, takich jak rozwiązywanie trudnych problemów, kierowanie czy przewodzenie grupie, organizowanie zajęć sobie i innym.Nie zawsze autorami najlepszych pomysłów i największych sukcesów życiowych są uczniowie zdobywający najlepsze oceny. Nierzadko bywa tak, że dzieci uzyskujące przeciętne oceny osiągają największe sukcesy w wielu dziedzinach - głównie dzięki systematyczności i pracowitości oraz możliwości rozwijania swoich zainteresowań. Przykładem są biografie niektórych laureatów Nagrody Nobla.Chcąc zapewnić swoim pociechom lepszą przyszłość, rodzice fundują im lekcje języków, muzyki, tańca itp. Dzieci nęcą atrakcyjne programy i gry komputerowe, dyskoteki, występy, zawody i inne imprezy. Szkoła pracując - wiadomo w jakich warunkach - najczęściej nie oferuje atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych, a ciężar nauki nierzadko przerzuca na same dzieci. Nie wszystkie wytrzymują to tempo. Niektóre popadają w nerwice, odczuwają bóle brzucha, nudności, bóle głowy, bezsenność, pojawiają się nerwowe tiki. Inne w akcie samoobrony przeciążonego organizmu przestają się uczyć, nie odrabiają lekcji albo odrabiają je byłe jak... Szerzące się chamstwo - wulgarne słownictwo, grubiańskie zachowania, agresywność - reakcje niewspółmierne do bodźców, to również nierzadko następstwo stresów. Są one formą ucieczki od rzeczywistości, często również w świat narkomanii.W ślad za wzrastającymi wymaganiami nie idzie życzliwa pomoc, mądre, partnerskie "rozliczanie", zwykła obecność. Rodzice, w pogoni za zdobywaniem dóbr materialnych, zapominają o swojej powinności wobec dzieci. Żadne pieniądze nie zastąpią dziecku towarzystwa ojca czy matki w czasie pracy i w czasie zabawy. A dziecko potrzebuje wsparcia, akceptacji swoich poczynań, mądrych rad, wyrozumiałości w razie popełnienia błędu. Dla dobra własnych dzieci trzeba znaleźć zloty środek pogodzić ogień z wodą, choć wydaje się to niemożliwe.
Stanisław Tubek
http://www.we-dwoje.pl/wspolpraca;rodzicow;ze;szkola,artykul,6824.html
malpielew