profilhips.pdf
(
2530 KB
)
Pobierz
Sklad_liceum
II.
Profil hipsometryczny
19°
20°
21°
22°
Lublin
23°
24°
1 : 4 000 000
B
W
Y ˚
Y N
51°
m n.p.m.
51°
L U
B E
L S
¸ysica
2000
Kielce
1500
T
1000
700
˚
O
500
S
A
Kraków
Rzesz
ów
50°
400
50°
R
Z
E
300
250
A C
200
150
100
50
0
K
I
S
PODHALE
T
S
¸ O WA C J A
2
499
Rysy
1346
Tarnica
49°
1. Na podstawie zamieszczonego poni˝ej fragmentu mapy wykonaj profil terenu wzd∏u˝ odcinka AB.
WY˚. KRAKOWSKO-
-CZ¢STOCHOWSKA
Kielce
A
Grodzisko
513
NIECKA NIDZIA¡SKA
¸ysica
612
B
skala 1 : 1 000 000
2. Oznacz wszystkie punkty przeci´cia poziomic z odcinkiem AB.
A
513
612
B
3. Narysuj uk∏ad wspó∏rz´dnych prostokàtnych. Odpowiednio go wyskaluj. Skala pozioma jest zgodna
ze skalà mapy (w omawianym przypadku 1 : 1 000 000). Skala pionowa musi byç wi´ksza, aby rysunek
profilu by∏ czytelny. OkreÊl jà (w omawianym przypadku 1 : 20 000). Opisz osie uk∏adu wspó∏rz´dnych
odpowiednimi skalami.
A
513
612
B
1 cm - 10 km
skala pozioma 1:1 000 000
© Copyright by Demart Sp. z o.o., Warszawa 2005
III.
Profil hipsometryczny
4. Sprawdê, jakie wartoÊci poziomic wyst´pujà na odcinku AB (w tym przypadku: 200, 250, 300, 400,
500 m n.p.m.). Zaznacz je punktami na osi pionowej, uwzgl´dniajàc wczeÊniej przyj´tà skal´.
Poprowadê z nich proste równoleg∏e do osi poziomej.
5. Poprowadê proste prostopad∏e do odcinka AB z ka˝dego punktu przeci´cia tego odcinka z poziomi-
cami (linie ciàg∏e w kolorze ró˝owym). Poprowadê te˝ proste prostopad∏e z innych charakterystycznych
punktów na odcinku AB (w tym przypadku sà to: poczàtek i koniec profilu – linie ciàg∏e czerwone;
szczyty – linie przerywane ró˝owe; rzeki – linie przerywane niebieskie).
A
513
612
B
m n.p.m.
m n.p.m.
700
700
500
500
400
400
300
250
200
300
250
200
0
0
skala pozioma 1:1 000 000
6. Na liniach prostopad∏ych do odcinka AB opisz wartoÊci poziomic. (Pomiƒ oczywiÊcie opis linii
poprowadzonych z innych charakterystycznych punktów).
7. Odszukaj odpowiednie punkty przeci´cia linii pionowych z liniami poziomymi (w miejscach przeci´cia
obydwie linie muszà mieç t´ samà wartoÊç, np. 250, – porównaj z rysunkiem poni˝ej).
Zaznacz odnalezione punkty.
A
513
612
B
m n.p.m.
m n.p.m.
700
700
500
500
400
400
300
250
200
300
250
200
0
0
skala pozioma 1:1 000 000
© Copyright by Demart Sp. z o.o., Warszawa 2005
IV.
Profil hipsometryczny
8. Po∏àcz kolejne zaznaczone punkty linià ciàg∏à, nie ∏amanà, uwa˝nie prowadzàc jà mi´dzy punktami.
A
513
612
B
m n.p.m.
m n.p.m.
700
700
500
500
400
400
300
250
200
300
250
200
0
0
skala pozioma 1:1 000 000
9. Po po∏àczeniu wszystkich punktów otrzymasz lini´ profilu terenu. Na mapie ilustrowa∏ t´ lini´ odcinek AB.
Uzyskany profil hipsometryczny mo˝na wzbogaciç opisami charakterystycznych obiektów (np. szczytów,
rzek, krain geograficznych), jak równie˝ okreÊleniem kierunku linii profilu wzgl´dem stron Êwiata
(w tym przypadku z po∏udniowego zachodu na pó∏nocny wschód).
A
513
612
B
m n.p.m.
m n.p.m.
700
¸ysica
612
700
Grodzisko
513
500
500
400
400
300
250
200
300
250
200
A
B
WY˚. KRAKOWSKO-
-CZ¢STOCHOWSKA
NIECKA NIDZIA¡SKA
GÓRY
ÂWI¢TOKRZYSKIE
0
0
SW
skala pozioma 1:1 000 000
NE
© Copyright by Demart Sp. z o.o., Warszawa 2005
Plik z chomika:
madziula05
Inne pliki z tego folderu:
Zadania dydaktyczne dla nauczycieli prowadzących edukację.pdf
(399 KB)
walory edukacyjne odsłonięc geologicznych.pdf
(8715 KB)
Ćwiczenia terenowe z dydaktyki przyrody i geografii w Załęczu Wielkim.doc
(29 KB)
biogeografia wysp.ppt
(316 KB)
biogeografia wykład.doc
(110 KB)
Inne foldery tego chomika:
biologia info
dydaktyka
eko info
geologia
psych-pedagog
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin