STOSUNEK KOŚCIOŁA DO HOMEOPATII.docx

(12 KB) Pobierz

Co złego w lekach homeopatycznych? Czy kościół jest przeciw

 

nim? Dlaczego? Do niedawna stosowałam krople homeopatyczne (firmy Bayern,

 

produkującej przecież leki wysokiej jakości), na zatoki, i naprawdę mi

 

pomagały. Czy powinnam przestać?

 

Zasadą leków homeopatycznych jest rozpuszczanie jakiejś

 

substancji poprzez pewien proces, który zapewnia, że rozpuszczalnik

 

zapamięta; właściwości substancji. Na przykład rozpuszczanie w wodzie

 

przez odpowiednie potrząsanie naczynie, aby zapewnić tzw. pamięć wody.

 

Mamy dwie możliwości albo wierzymy w nieznaną naukowcom i niemierzalną

 

pamięć wody, albo wierzymy w to co da się zmierzyć. W drugim wypadku nie

 

ma możliwości, aby

 

substancja w jakikolwiek sposób działała, ponieważ przy tak dużym

 

rozpuszczeniu nie ma ani jednego atomu substancji rozpuszczanej w

 

rozpuszczalniku w większości porcji. Marnujemy więc tylko pieniądze, bo

 

działanie leku jest identyczne z placebo. W drugim przypadku mówimy o

 

siłach niezbadanych przez naukę i skupiamy się na procesie wytwarzania,

 

który sam w sobie należy do kanonów magii, a ta jest zabroniona przez

 

kościół.

 

 

 

Stosunek Kościoła Katolickiego do homeopatii

 

 

 

Watykan nie zajął oficjalnego i jednoznacznego stanowiska w sprawie

 

leczenia homeopatycznego. Wspólny dokument Papieskiej Rady ds. Kultury

 

oraz Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego z 2003 r. zalicza

 

jednak homeopatię, ze względu na jej holistyczne podejście do zdrowia, do

 

nurtu New Age: "Reklamy powiązane z New Age obejmują szeroki zakres

 

praktyk, jak akupunktura, biologiczna informacja zwrotna (biofeedback),

 

chiropraktyka, kinezjologia, homeopatia, irydologia. Wśród

 

przedstawicieli Kościoła Katolickiego można spotkać zwolenników oraz

 

przeciwników homeopatii.

 

 

 

Jednym z obrońców homeopatii jest Stefan Norkowski, dominikanin, lekarz

 

medycyny i bioetyk. Stara się wyjaśnić kontrowersje wokół tej metody

 

leczenia alternatywnego, odwołując się do filozofii Arystotelesa i

 

świętego Tomasza z Akwinu, dla których człowiek stanowi byt

 

duchowo-materialny, a więc składa się z duszy i ciała, w związku z czym

 

choroby ciała mogą mieć głęboki związek ze stanami psychiki czyli ducha.

 

Podkreśla, że homeopatia jako metoda leczenia holistycznego nie mieści się

 

w paradygmacie kartezjańskim, opartym na dorobku filozoficznym Platona,

 

który traktuje ciało jak maszynę i twierdzi, że tajniki ciała może

 

wyjaśnić chemia i fizyka, natomiast dusza istnieje jedynie w sferze

 

religii i nie ma praktycznie związku miedzy duszą a ciałem.

 

 

 

Stanowisko krytyczne w stosunku do homeopatii reprezentują księża

 

egzorcyści i zajmujący się tematyką okultyzmu np. Joseph Marie Verlinde i

 

Aleksander Posacki, którzy przestrzegają przed homeopatią jako zagrożeniem

 

duchowym. Odrzucenie homeopatii przez naukę i część duchownych Kościoła

 

katolickiego wynika m.in. z faktu, iż naczelne zasady homeopatii (podobnym

 

leczyć podobne i przygotowanie leków w procesie rozcieńczania i

 

dynamizacji) oraz pojęcie "siły życiowej" są według nich odwołaniem do

 

światopoglądu magicznego, który stoi w rażącej sprzeczności zarówno z

 

chrześcijańskim, jak i naukowym obrazem świata i człowieka opartym na

 

paradygmacie materialistycznym.

 

 

 

Moim zdaniem więcej argumentów jest przeciw niż za. Pozdrawiam.

 

ks. Artur

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin