Scenariusz przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka w grupie 5-latki.
Około tygodnia wcześniej wykonujemy wspólnie z dziećmi zaproszenia na uroczystość, jak również wywieszamy plakat informacyjny
Dekoracja:
Dekoracja na kotarach wspólna dla wszystkich przedszkoli i grup: zimowa sceneria, mały domek z okiennicami a w nim zapalone światełko, prowadząca do niego dróżka, a na jej końcu dziecko – podobne do Czerwonego Kapturka z koszykiem.
Dekorację na kotary przygotują Panie z przedszkola .
Dodatkowa dekoracja: z szarego papieru wykonana jama dla smoka,
Pomoce: szablony strojów bajkowych do dokończenia,
dzieci ruchem pokazują tekst wiersza, używając rekwizytów
Dziś w naszym przedszkolu jest bardzo wesoło,
bo babcie i dziadków widzimy wkoło
Witamy Was wszystkich, witamy
Na przedstawienie zapraszamy,
Które rozpocznie się za chwilę
By uczcić święto dzisiejsze miłe.
Nieczęsto się zdarza
Oj, rzadka to jest gratka,
Być z bratem albo siostrą
u babci i dziadka!
Gdy tata ciągle w pracy,
A mama jest zajęta,
U dziadków najwspanialsze
Wakacje są i święta!
Gdy tata w delegacji,
A mama jeszcze w pracy,
To babcia da kolację
Na starej srebrnej tacy.
A kiedy przyjdą strachy
pod wieczór albo z rana,
u kogo najbezpieczniej-
u dziadka na kolanach!
Kochamy nasze babcie
I dziadków też kochamy,
W Dniu Babci i w Dniu Dziadka
Życzenia Wam składamy:
Dziękujemy Wam dziadkowie,
To bardzo Wam się chwali,
Żeście nam rodziców
Tak dobrze wychowali!
Bez was smutny byłby świat!
Żyj nam babciu,
żyj nam dziadku
co najmniej dwieście lat!
Powyższy tekst można podzielić według własnego uznania z uwzględnieniem możliwości indywidualnych dzieci
1. Wiersz „Czapeczka niewidka”
I. Już wiem, już wiem co zrobię, do bajki wejdę sobie.
Pożyczę na chwileczkę, niezwykłą czapeczkę.
Czapeczka niewidka, niewielka, niebrzydka,
Na głowę ją włóż i nie ma cię już.
II. Przy stole krzyczy mama – ta zupa znika sama!
I sama skacze łyżka i kotlet z półmiska.
III. Przestraszy się braciszek, że kredka sama pisze.
A miotła wyszła z kąta i pokój mój sprząta.
IV. Lecz gdy się zmartwi mama, że nie ma mnie od rana.
Do bajki na chwileczkę odniosę czapeczkę.
2. Piosenka wprowadzająca atmosferę bajkowego teatru
3. Zapraszamy Babcie i Dziadków do wspólnego wykonania strojów do przedstawienia
Podział na grupy: wcześniej dzieci mają rozdzielone role, więc dziecku, które ma rolę smoka pomagają dziadkowie przygotować maskę smoka. Narrator może mieć do przygotowania kapelusz z papieru lub okulary. Dziadkom pozostawiamy odegranie roli Króla, Królewny, Rycerza I smoka. Dzieci natomiast są narratorami. Dziadkowie otrzymują wydrukowany pełny tekst z zaznaczoną kwestią.
Zwracamy uwagę na grę aktorską dzieci.
Narrator I : Za górą wielką, stromą
w czasach niezmiernie dawnych
żył pewien mężny rycerz
ze swej grzeczności sławny.
Grzecznie rozmawiał z każdym
słów brzydkich nie używał
mile widzianym gościem
na zamku króla bywał...
A nie opodal zamku –
jak głoszą dzieje stare –
smok, groźny i podstępny,
w górach miał swą pieczarę.
Gdy noc zapadła czarna,
z jamy wyłaził skrycie
i swoim zachowaniem
zatruwał ludziom życie.
3. Piosenka (najlepiej o smoku)
Narrator II:
Król z gniewu brodę targał
i – jak to często bywa –
temu, kto zgładzi smoka,
córkę swą obiecywał.
Król: Śmiałka, co wygra smoka, nagroda nie ominie.
Dostanie moją córkę i złota cztery skrzynie.
Narrator II: A przepiękna królewna
Rzecze bardzo skromnie:
Królewna: Takiego bohatera
kochałabym ogromnie.
Będę dla niego dobra,
będę mu robić herbatę.
Niech tylko się pojawi
rycerz taki – bohater.
4. Piosenka
Narrator II: Niejeden tam już śmiałek
konno i z mieczem w dłoni
z okrzykiem – Giń, poczwaro! –
do smoczej jamy gonił.
Lecz smok tak ogniem ziajał
i ryczał tak donośnie,
że każdy – choć odważny –
umykał, gdzie pieprz rośnie!
...
sewulka