21.doc

(54 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Technika kierowania pojazdem

2. TEMAT: Jazda miejska-przejazd przez skrzyżowanie ze sygnalizacją świetlną

3. CELE:

a) poznawczy Zapoznanie się z zasadami obowiązującymi w ruchu miejskim ze szczególnym uwzględnieniem skrzyżowań z sygnalizacja świetlną

b) kształcący – Nauczenie się prowadzenia pojazdu w ruchu miejskim ze szczególnym uwzględnieniem przejazdu przez skrzyżowania ze sygnalizacją świetlną

c) wychowawczy Uwrażliwić na konsekwencje z niestosowania się do przepisów ruchu drogowego

4. METODA: Wykład ilustrowany

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Plansze             

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45

8. PROWADZĄCY: Grzegorz Pelic

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

 

Część
organizacyjna

-      Przywitanie.

-      Sprawdzenie obecności.

 

3’

 

2

Wprowadzenie

-      Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się omówieniem tematu „Jazda miejska-przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlna”. Aby zapoznać się z zagadnieniem musimy zadać sobie pytania:

1.       Gdzie jest stosowana sygnalizacja świetlna?

2.       Znaczenie sygnałów świetlnych?

3.       Jakie wyróżniamy sygnalizatory i ich znaczenie?

5’

 

3

Część
właściwa

1.    Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem stosowana jest przede wszystkim w miejscach, w których kierunki ruchu przecinają się, a więc na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, przejazdach pojazdów szynowych. Może być także stosowana w innych miejscach wymagających regulacji ruchu, Np. przy ruchu wahadłowym na zwężonym odcinku drogi, a także do ostrzegania uczestników ruchu o niebezpieczeństwie.

2.    W sygnalizacji świetlnej do kierowania ruchem na skrzyżowaniach używa się sygnałów o trzech barwach: czerwonej, żółtej, zielonej. Sygnały te umieszczone są w sygnalizatorach.

Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał ten nie zezwala kierującemu pojazdem na wjazd za sygnalizator, jeżeli:

·       Ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, którzy weszli lub wjechali na nią podczas nadawania sygnału zielonego.

·       Ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim, opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego

Sygnał żółty oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Sygnał ten nie oznacza bezwzględnego zakazu, jaki obowiązuje przy sygnale czerwonym. Nie dotyczy tych kierujących, których pojazdy w chwili zapalenia się sygnału żółtego, znajduja się tak blisko sygnału, że nie mogą być zatrzymane przed nim bez gwałtownego hamowania. Wówczas dopuszczalny jest przejazd przy tym sygnale. Ten szczególny wyjątek jest często nadużywany, co w wielu przypadkach kończy się wypadkiem. Sygnał żółty oznacza jednocześnie, ze za chwile zapali się sygnał czerwony.

Sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Takie samo znaczenia mają sygnały czerwony żółty nadawane jednocześnie. Oznaczają one ponadto, że za chwile zapali się sygnał zielony. W takim systemie sygnalizacji, jeżeli kierujący widzi sygnał żółty, jest od razu zorientowany, jaki będzie sygnał następny. Po żółtym jest wówczas czerwony a po czerwonym z żółtym zielony

3.    Jeżeli na skrzyżowaniu wraz z sygnałem czerwonym nadawany jest sygnał w kształcie zielonej strzałki skierowanej w prawo lub w lewo(sygnalizator s-2) oznacza to, że wolno skręcać we wskazanym strzałką kierunku w najbliższą drogę na tym skrzyżowaniu. Skręcenie może nastąpić tylko pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie powoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. Sygnał w kształcie zielonej strzałki nadawany przez sygnalizator, zezwalający na skręcenie w lewo oznacza także, ze z lewego skrajnego pasa ruchu dozwolone jest zawracanie, jeżeli nie jest to zabronione znakiem pionowym „zakaz zawracania”. Należy pamiętać, ze skręcanie w lewo jest dopuszczone z dwóch pasów ruchu, zawracanie z sąsiedniego pasa ruchu jest zabronione. Jeżeli sygnalizator nadaje sygnały tylko dla jednego kierunku jazdy(sygnalizator s-3), to sygnał zielony ma kształt strzałki, a na sygnałach żółtym i czerwonym znajduje się czarna strzałka. Sygnał kierunkowy zielony oznacza dodatkowo, ze przejazd we wskazanym kierunku następuje w fazie, w której nie występuje kolizja z innymi kierunkami ruchu.

Nad pasami o zmiennym kierunku ruchu, wyznaczonymi po obu stronach podwójną linią przerywaną, umieszcza się sygnalizator, który wysyła sygnały zezwalające lub zabraniające wjazdu na ten pas. W określonych godzinach doby Np. w godzinach rannych, ruch na tym pasie jest dozwolony w kierunku miasta a w godzinach popołudniowych z miasta. Możliwość wjazdu na pas  o zmiennym kierunku ruchu oznacza sygnał w kształcie zielonej strzałki skierowanej w dół, a zakaz wjazdu- sygnał w kształcie dwóch czerwonych skrzyżowanych kresek.

Na przejazdach kolejowych oraz przejazdach przez tory tramwajowe wyposażonych w sygnalizacje świetlną, sygnał czerwony ciągły lub migający oznacza, że ruch jest zabroniony

 

4

Podsumowanie

-      Pamiętajmy! Jako kierowcy jesteśmy zobowiązani do bezwzględnego stosowania się do przepisów Często widzimy jak kierujący pojazdami nie stosują się do przepisów. Nadużywają światła żółtego, wjeżdżają na skrzyżowanie na sygnale czerwonym jest to nie dopuszczalne. Lepiej jest stracić te parę minut na zmianę światła i bezpiecznie przejechać przez skrzyżowanie. Po co narażać siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo.

 

5

Część
końcowa

-      Dzisiejsze zajęcia dobiegły końca. Proszę w domu przeanalizować dzisiejszy temat zajęć. Dziękuję za uwagę.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin