23.doc

(48 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego

2. TEMAT: Przewóz ładunków. Oznakowanie.

3. CELE:

a) poznawczy zapoznanie się z zasadami przewożenia ładunków oraz oznakowaniem

b) kształcący wykształcenie właściwych reakcji i zachowań w trakcie zabezpieczenia i oznakowania ładunku

c) wychowawczy zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa wynikające z przewożenia ładunków

4. METODA: wykład z wykorzystaniem podręcznika

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45

8. PROWADZĄCY: Grzegorz Pelic

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

 

Część
organizacyjna

-      Przywitanie.

-      Sprawdzenie obecności.

 

3’

 

2

Wprowadzenie

-      Dzisiejszym tematem zajęć będzie przewóz ładunków i ich oznakowanie. Zwrócimy uwagę na to jak musimy zabezpieczyć ładunek i w jaki sposób go oznakować w świetle obowiązujących przepisów.

3

 

3

Część
właściwa

Ładunek na pojeździe powinien być umieszczony w taki sposób, aby:

·         Nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę, dopuszczalnej ładowności pojazdu lub dopuszczalnej masy całkowitej

·         Nie naruszał stateczności pojazdu

·         Nie utrudniał kierowania pojazdem

·         Nie ograniczał widoczności drogi i nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i innych tablic, w które pojazd jest zaopatrzony.

Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia i wywołaniem nadmiernego hałasu. Nie może mieć odrażającego wyglądu, ani też wydzielać odrażającej woni.

Ładunek wystający z tyłu pojazdu, na odległość większą niż 0,5m, oznacza się pasami białymi i czerwonymi bezpośrednio na ładunku lub tarczy na jego tylnej płaszczyźnie, albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej(np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić, co najmniej 1000cm², przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdego koloru. Ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło odblaskowe. Przy przewozach drewna długiego, zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi, dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarcza koloru pomarańczowego.

Ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, na odległość większą niż 0,5m, może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej, o wymiarach, co najmniej 50 x 50 cm, umieszczona przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4m.

Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. W przypadku motocykla lub motoroweru wielkość ta nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, ale też nie więcej niż 100kg.

35

 

4

Podsumowanie

-      Pamiętajmy! Gdy decydujemy się na przewóz ładunku pojazdem należy przede wszystkim zastanowić się czy dany ładunek jesteśmy w stanie przewieźć pojazdem. Następnie musimy zachować szczególną ostrożność przy zabezpieczeniu ładunku, oznakowaniu jak i w trakcie samej jazdy.

2

 

5

Część
końcowa

-      Pytania sprawdzające:

1.         W jaki sposób powinien być umieszczony ładunek na pojeździe?

2.         Podaj przykłady oznakowania ładunku?

 

2

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin