PLAN - KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Technika kierowania
2. TEMAT: Przejazd przez skrzyżowania z ruchem kierowanym
3. CELE:
a) poznawczy – zapoznanie kursantów z zasadami pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym,
b) kształcący – nauka prowadzenia pojazdu w ruchu miejskim ze szczególnym uwzględnieniem przejazdu przez skrzyżowania z ruchem kierowanym
c) wychowawczy –uwrażliwić na konsekwencje z niestosowania się do przepisów ruchu drogowego
4. METODA: Wykład ilustrowany
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna, plansze poglądowe, tablica kreda, filmy video
6. MIEJSCE: sala wykładowa
7. CZAS: 45’
8. PROWADZĄCY: Wojciech BAKALARZ
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie.
- Sprawdzenie obecności.
- Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.
Na poprzednich zajęciach omawialiśmy Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 35/15, 18/15, 15/15, 13/15, proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.
3’
Wprowadzenie
- Podanie tematu zajęć
Tematem dzisiejszych zajęć jest Przejazd przez skrzyżowania z ruchem kierowanym
- Określenie zagadnień
1. Sygnalizacja świetlana
2. Sygnały dawane przez kierującego ruchem na skrzyżowaniu
3. Technika pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym.
Skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze,
Zatrzymanie pojazdu - unieruchomienie pojazdu nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów,
Ruch kierowany - ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę,
5’
Część właściwa
Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał ten nie zezwala kierującemu pojazdem na wjazd za sygnalizator, jeżeli:
· Ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, którzy weszli lub wjechali na nią podczas nadawania sygnału zielonego.
· Ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim, opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego
Sygnał żółty oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Sygnał ten nie oznacza bezwzględnego zakazu, jaki obowiązuje przy sygnale czerwonym. Nie dotyczy tych kierujących, których pojazdy w chwili zapalenia się sygnału żółtego, znajdują się tak blisko sygnału, że nie mogą być zatrzymane przed nim bez gwałtownego hamowania. Wówczas dopuszczalny jest przejazd przy tym sygnale. Ten szczególny wyjątek jest często nadużywany, co w wielu przypadkach kończy się wypadkiem. Sygnał żółty oznacza jednocześnie, ze za chwile zapali się sygnał czerwony.
Sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Takie samo znaczenia mają sygnały czerwony żółty nadawane jednocześnie. Oznaczają one ponadto, że za chwile zapali się sygnał zielony. W takim systemie sygnalizacji, jeżeli kierujący widzi sygnał żółty, jest od razu zorientowany, jaki będzie sygnał następny. Po żółtym jest wówczas czerwony a po czerwonym z żółtym –zielony
Nad pasami o zmiennym kierunku ruchu, wyznaczonymi po obu stronach podwójną linią przerywaną, umieszcza się sygnalizator, który wysyła sygnały zezwalające lub zabraniające wjazdu na ten pas. W określonych godzinach doby Np. w godzinach rannych, ruch na tym pasie jest dozwolony w kierunku miasta a w godzinach popołudniowych z miasta. Możliwość wjazdu na pas o zmiennym kierunku ruchu oznacza sygnał w kształcie zielonej strzałki skierowanej w dół, a zakaz wjazdu- sygnał w kształcie dwóch czerwonych skrzyżowanych kresek.
Na przejazdach kolejowych oraz przejazdach przez tory tramwajowe wyposażonych w sygnalizacje świetlną, sygnał czerwony ciągły lub migający oznacza, że ruch jest zabroniony
Sygnały dawane przez kierującego ruchem są wyrażane odpowiednią postawą lub za pomocą rąk.
Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych - zakaz wejścia na jezdnię. Postawa ta jest odpowiednikiem świetlnego sygnału czerwonego.
Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest bokiem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych - zezwolenie na wejście na jezdnię. Postawa ta jest odpowiednikiem świetlnego sygnału zielonego.
Podniesienie ręki do góry przez osobę kierującą ruchem oznacza mającą nastąpić zmianę dotychczas nadawanego sygnału. Dla uczestników ruchu, dla których ruch był zamknięty oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał zezwalający na wjazd lub wejście, a dla uczestników ruchu, dla których ruch był otwarty oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał zakazujący wjazdu lub wejścia.
Ręka osoby kierującej ruchem wyciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy zbliżających się pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem.
Sygnał dźwiękowy nadawany przez osobę kierującą ruchem ostrzega uczestników ruchu lub zwraca uwagę na inne sygnały, albo polecenia.
3 Technika pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym.
Światła wyznaczają pierwszeństwo, ale w każdej chwili mogą się zmienić. To warunkuje technikę prowadzenia pojazdu.
Zielone światło
Jeżeli światło zielone pali się już od dawna, należy spodziewać się, że nastąpi zmiana i trzeba będzie zatrzymać się.
Jeżeli właśnie zapaliło się zielone światło, uważaj na samochody, które mogą jeszcze wyjechać z poprzecznej ulicy.
Zbliżając się do zielonego światła, patrz w lusterka i przewiduj możliwość hamowania, w razie gdyby zapaliło się żółte.
Nie wolno przyspieszać, aby przejechać na żółtym, ponieważ ryzykujesz kolizję z pojazdem lub pieszymi.
Światło zmienia się na zielone
Trzeba:
· Zatrzymać się, jeżeli samochód za nami jest w wystarczającej odległości.
· Przyspieszyć, jeżeli wjeżdżamy na skrzyżowanie, a samochód za nami jest zbyt blisko. Zwłaszcza, jeżeli jest to duży pojazd lub jednoślad.
Czerwone światło
Na czerwonym świetle zatrzymanie się jest bezwzględnie obowiązkowe. Zalecane jest zredukowanie biegów do „dwójki". Prawidłowe zatrzymanie samochodu pozwala kierowcy stojącemu na końcu rzędu samochodów obserwowanie sygnalizatora.
Jeżeli sam...
sly180