Generalnie rzecz biorąc.doc

(31 KB) Pobierz
Generalnie rzecz biorąc

Generalnie rzecz biorąc

"Dążeniowcy" i "unikaniowcy", "zewnętrzni" i "wewnętrzni". Brzmi tajemniczo? Jeśli już zaczynasz bez większego problemu mówić takim slangiem, to znaczy, że coraz głębiej wchodzisz w świat sztuki perswazji. I prawdopodobnie już zaczynasz dostrzegać pierwsze efekty wykorzystywania posiadanych umiejętności...

Tym razem będziemy powiększać nasze zasoby "perswazyjnego żargonu", kontynuując poznawanie następnego metaprogramu. Dotyczy on sposobu, w jaki ludzie odbierają napływające do nich informacje, jak je "wbudowują" w swój umysł oraz jak potrafią podążać za porcjami prezentowanej informacji. A mówiąc najprościej, rzecz w tym, czy ktoś przyjmuje duże porcje informacji, interesuje się całościowym obrazem sprawy, problemu, czy też koncentruje się na małych porcjach informacji, na szczegółach. Z tego – bardzo krótkiego – opisu metaprogramu widać wyraźnie, że będzie on miał kapitalne znaczenie w pracy agenta ubezpieczeniowego! Ale o tym za chwilę...
Metaprogram ten nazywamy ogólnym (globalnym) – to jeden kraniec – oraz szczegółowym (konkretnym) – to kraniec drugi. W tym tygodniu zajmiemy się osobami znajdującymi na tym pierwszym biegunie. Takie osoby, które będę nazywać "ogólnymi" bądź "globalnymi":

·         Mówią o ogółach. Interesują ich generalne zasady, idea, koncepcja, a nie szczegóły.

·         Najpierw chcą zobaczyć całościowy obraz sprawy, problemu, a dopiero później powoli koncentrować się na mniejszych elementach, jakby "wypełniając" nimi stworzony na początku obraz.

·         Lepiej przyjmują większe fragmenty informacji.

·         Mają problemy z ogarnięciem i przestrzeganiem procedur, sekwencji działań, postrzegając je całościowo, a nie jako łańcuch kolejnych, pojedynczych elementów.

·         Są doskonali w planowaniu, budowaniu strategii, na etapie globalnego myślenia o projekcie.

·         Nie nadają się do pracy wymagającej szczegółowych analiz lub opisów.

Po przeczytaniu tego opisu pewnie już domyślasz się, co możesz usłyszeć z ust takiej osoby. Kiedy zaczniesz mówić o zyskach, podając wyniki finansowe za ostatnie lata, procenty, stopu zwrotu itd., usłyszysz np.:

·         W porządku, a czy może mi pani coś powiedzieć o idei tych ubezpieczeń?

·         Mnie ogólnie interesuje, czy jest to dobra firma.

Inny przykład: kiedy zaczniesz mówić o różnych opcjach dodatkowych itp., prawdopodobnie usłyszysz:

·         Niech mi pan powie, jak wygląda takie typowe ubezpieczenie?

·         Proszę mi tylko powiedzieć, o co generalnie w tym chodzi?

Dość opisów, czas na konkretne wskazówki, jak sobie radzić z klientami "ogólnymi":

·         Skoncentruj się na zagadnieniach ogólnych.

·         Pokaż im najpierw ogólny obraz, ideę. I przechodź od ogółu do szczegółu.

·         Unikaj zasypywania ich szczegółami, detalami. To nie ma sensu, ponieważ szybko ich znudzą!

·         Gdy wyjaśniasz im procedury (np. od wypełnienia wniosku do otrzymania polisy) maksymalnie je upraszczaj, nie wdawaj się w szczegółowe wyjaśnienia.

·         Uszczegóławiaj swoje wypowiedzi, mów o detalach tylko na wyraźne życzenie, gdy widać zainteresowanie klienta mniejszymi elementami.

·         Używaj słów z "ich języka": ogólnie, zasadniczo, generalnie, idea, koncepcja...

A żeby tradycji stało się zadość, a czytelnicy, których interesują tylko konkrety, byli w pełni usatysfakcjonowani, przytoczę garść zwrotów, które można z powodzeniem użyć podczas rozmowy z człowiekiem nastawionym globalnie:

·         Chcę pani przedstawić ogólną ideę ubezpieczeń na życie.

·         Będzie pani miała emeryturę wielokrotnie większą niż swoje dotychczasowe zarobki (zamiast: Pani emerytura będzie o 40–60 % większa niż emerytura z ZUS, która stanowić będzie zaledwie może 30, a co najwyżej 40 % procent pani ostatnich dochodów).

·         Zyski z inwestycji będą dopisywane do pana konta (zamiast: Pana pieniądze będą inwestowane w obligacje, papiery dłużne, ...., a następnie zysk będzie dzielony w ten sposób, że z 15 % będzie żyła firma, a 85 % będzie dopisane do pana indywidualnego konta).

·         Wystarczy podać tylko podstawowe dane. (zamiast: Wystarczy podać: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer dowodu osobistego, PESEL...)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin