Konspekt wychowanie prorodzinne.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
441062973 UNPDF
Materiały do prowadzenia lekcji – II-III etap edukacyjny
SCENARIUSZ LEKCJI „WYCHOWANIA PRORODZINNEGO”
Temat:
Moje życie
Cele:
ukazanie wartości życia,
uświadomienie sobie istniejących zagrożeń,
afirmacja rodziny.
Wiek:
II-III etap edukacyjny.
Czas:
ok. 2 godziny.
Materiały:
kartki
ksero tabel
kredki
pisaki
plansza przedstawiająca rysunki drzewa
PRZEBIEG LEKCJI
1. Nauczyciel przedstawia temat zajęć. Proponuje, aby życie każdego człowieka przedstawić
za pomocą drzewa. Jeśli uczniowie zaakceptują pomysł, prosi o uzasadnienie, dlaczego drzewo
może symbolizować nasze życie. Następnie dzieci wyjaśniają symbolikę korzenia, pnia, gałęzi,
gniazda, dziupli, obecnych korników, a także liści i owoców.
2. Nauczyciel zawiesza dwa rysunki drzew, na pierwszym narysowana jest uśmiechnięta buzia,
na drugim – smutna. Pod pierwszym drzewem jest pytanie: Co mi pomaga lepiej i piękniej
żyć? Pod drugim: Co mi przeszkadza?
3. Prowadzący zajęcia zachęca uczniów do wspólnego zastanowienia się nad odpowiedzią
na postawione pytania. Następnie wspólnie porządkujemy odpowiedzi.
○
Co mi pomaga?
■
osoby – ich zachowanie i postawy
■
rzeczy
■
przyroda
■
co jeszcze?
○
Co mi przeszkadza?
■
osoby – ich zachowanie i postawy
■
rzeczy
■
przyroda
■
co jeszcze?
4. Uczniowie w ciszy indywidualnie wypełniają tabele.
5. Uczniowie wpisują podane przykłady w odpowiednie tabele.
6. Uczestnicy zajęć rysują drzewo swojego życia, symbolicznie rysują to, co tworzy ich życie,
a także to, co niestety burzy lub mu zagraża.
7. Każdy prezentując swoje drzewo próbuje odpowiedzieć na pytanie, co to drzewo daje innym
i jakie są jego owoce.
8. Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków:
○
życie ludzkie ma sens, gdyż daje dobre owoce.
○
jestem potrzebny innym, inni potrzebują mojej obecności.
○
rodzina jest najważniejszym środowiskiem, bym mógł najlepiej wzrastać.
○
otaczające mnie środowisko ma wpływ na moje życie.
○
życie ludzkie rozwija się na bazie własnego wysiłku, ale także dzięki drugim.
○
istnieją zagrożenia, o których trzeba wiedzieć, i na które trzeba uważać.
Strona 1
Materiały do prowadzenia lekcji – II-III etap edukacyjny
Literatura:
1. Kołodziejczyk A., „
Spójrz inaczej”,
Educatio, Kraków 1983 r.
2. Ostrowska K., „
W poszukiwaniu wartości”,
Rubikon, Kraków 2004 r.
Czesława Baś
NOTKA:
Czesława Baś – nauczycielka nauczania zintegrowanego, wychowania prorodzinnego i wiedzy
o społeczeństwie w Gimnazjum nr 46 w Krakowie.
Strona 2
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Konspekt Niepełnosprawność.doc
(36 KB)
scenariusze zajęć terapeutycznych dla dzieci przedszkolnych.doc
(59 KB)
Scenariusz zajęć prowadzonych metodą ośrodków pracy, kl. I-III.doc
(1418 KB)
Scenariusz - historia - up. lekkie.doc
(29 KB)
Ramowy program terapii-szablon.doc
(36 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin