„Biały kruk, czarna owca. Poznajemy i utrwalamy różne związki frazeologiczne”
CELE OGÓLNE:
C1 – poznanie definicji związku frazeologicznego
C2 – rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych w praktyce
CELE SZCZEGÓŁOWE:
SFERA POZNAWCZA:
Nowe pojęcia i wiadomości:
C3 – uczeń poznaje definicję związku frazeologicznego
C4 – uczeń poznaje nowe przykłady związków frazeologicznych
Utrwalane pojęcia i wiadomości:
C5- uczeń utrwala poznane wcześniej związki frazeologiczne.
SFERA INSTRUMENTALNA:
Nowe umiejętności:
C6– uczeń wykonuje ćwiczenia bazujące na związkach frazeologicznych
Utrwalane umiejętności:
C7 uczeń doskonali umiejętność określania znaczenia znanych mu związków frazeologicznych
C8 - doskonali umiejętność czytania na podstawie tekstu zawierającego związki frazeologiczne
C9– Uczeń potrafi odnaleźć w tekście związek frazeologiczny
C10– uczeń doskonali umiejętność pisania.
C11– uczeń doskonali umiejętność korzystania ze słownika.
C12– uczeń doskonali umiejętność wypowiedzi na temat ilustracji
C13– Uczeń doskonali swoją sprawność manualną
SFERA WYCHOWAWCZA:
C14– dziecko potrafi posługiwać się związkami frazeologicznymi w odpowiadających im sytuacjach życiowych
C15– uczeń poznaje zasady zdrowej rywalizacji
C17– uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie
Formy organizacyjne zajęć
Wyszczególnienie (treści, czynności nauczyciela, środki dydaktyczne, zwłaszcza pytania i polecenia szczegółowe w kształtowaniu nowych pojęć i umiejętności)
Uwagi(ścieżki treściowe, przejawy wybranych zjawisk, procesów, realizacji celów itp.)
Praca zbiorowa, Praca indywidualna
Nauczyciel pyta „Czy wiecie co to „związek frazeologiczny”?” Dzieci odpowiadają na pytanie. Nauczyciel podaje kilka związków frazeologicznych i prosi aby dzieci spróbowały rozszyfrować ich znaczenie. Wyjaśnia, dopowiada, podaje przykłady, które dzieci znają, ale na to nie wpadły. Nauczyciel omawia pochodzenie niektórych związków frazeologicznych.
Wprowadzenie do tematu.
C1, C3, C4, C5,
Praca indywidualna
Dzieci czytają wiersz „Żeby coś się zdarzyło” Uczniowie wyszukują w tekście związki frazeologiczne i wpisują je do zeszytów przedmiotowych
C6, C7, C10, C11, C 12
Praca grupowa
Dzielimy klasę na 5 grup. Dzieci w grupach wyszukują związki frazeologiczne w słowniku i odczytują ich prawidłowe znaczenia.
C2, C13, C18
Dzieci w grupie wykonują na brystolu pracę plastyczną przedstawiającą wybrane przez siebie związki frazeologiczne. Po wykonaniu prezentują ją całej klasie.
C8, C14, C15, C18
Nauczyciel rozdaje dzieciom quiz ze związkami frazeologicznymi, w których brakuje pewnych wyrazów. Prosi dzieci o uzupełnienie. Ogłasza konkurs, że dla pierwszych 5 osób, które poprawnie rozwiążą quiz przewidziana jest nagroda niespodzianka.
C9, C17, C18
Praca domowa
Proszę was, abyście w ciągu dzisiejszego dnia zaobserwowali czy ludzie w waszym otoczeniu używają związków frazeologicznych. Jeśli jakieś usłyszycie zapiszcie je w zeszycie i określcie w jakiej sytuacji były one używane.
C16,
grudzien33