konspekt zajęć w klasach 1-3 wprowadzenie pojęcia związku frazeologicznego(1).doc

(36 KB) Pobierz
„Biały kruk, czarna owca

„Biały kruk, czarna owca. Poznajemy i utrwalamy różne związki frazeologiczne”
 

CELE OGÓLNE:

 

C1 poznanie definicji związku frazeologicznego

C2 rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych w praktyce

             

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

SFERA POZNAWCZA:

Nowe pojęcia i wiadomości:

C3 – uczeń poznaje definicję związku frazeologicznego

C4 – uczeń poznaje nowe przykłady związków frazeologicznych

Utrwalane pojęcia i wiadomości:

C5-  uczeń utrwala poznane wcześniej związki frazeologiczne.

SFERA INSTRUMENTALNA:

Nowe umiejętności:

C6– uczeń wykonuje ćwiczenia bazujące na związkach frazeologicznych

Utrwalane umiejętności:

C7 uczeń doskonali umiejętność określania znaczenia znanych mu związków frazeologicznych

C8 - doskonali umiejętność czytania na podstawie tekstu zawierającego związki frazeologiczne

C9– Uczeń potrafi odnaleźć w tekście związek frazeologiczny

C10– uczeń doskonali umiejętność pisania.

C11– uczeń doskonali umiejętność korzystania ze słownika.

C12– uczeń doskonali umiejętność wypowiedzi na temat ilustracji

C13– Uczeń doskonali swoją sprawność manualną

SFERA WYCHOWAWCZA:

C14 dziecko potrafi posługiwać się związkami frazeologicznymi w odpowiadających im sytuacjach życiowych

C15– uczeń poznaje zasady zdrowej rywalizacji

C17– uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie

 

 

Formy organizacyjne zajęć

Wyszczególnienie (treści, czynności nauczyciela, środki dydaktyczne, zwłaszcza pytania i polecenia szczegółowe w kształtowaniu nowych pojęć i umiejętności)

Uwagi(ścieżki treściowe, przejawy wybranych zjawisk, procesów, realizacji celów itp.)

Praca zbiorowa, Praca indywidualna

Nauczyciel pyta „Czy wiecie co to „związek frazeologiczny”?” Dzieci odpowiadają na pytanie. Nauczyciel podaje kilka związków frazeologicznych i prosi aby dzieci spróbowały rozszyfrować ich znaczenie. Wyjaśnia, dopowiada, podaje przykłady, które dzieci znają, ale na to nie wpadły. Nauczyciel omawia pochodzenie niektórych związków frazeologicznych.

Wprowadzenie do tematu.

C1, C3, C4, C5,

Praca indywidualna

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci czytają wiersz „Żeby coś się zdarzyło”  Uczniowie wyszukują w tekście związki frazeologiczne i wpisują je do zeszytów przedmiotowych

 

 

C6, C7, C10, C11, C 12

 

 

 

 

 

 

 

Praca grupowa

Dzielimy klasę na 5 grup. Dzieci w grupach wyszukują związki frazeologiczne w słowniku i odczytują ich prawidłowe znaczenia.

C2, C13, C18

Praca grupowa

Dzieci w grupie wykonują na brystolu pracę plastyczną przedstawiającą wybrane przez siebie związki frazeologiczne. Po wykonaniu prezentują ją całej klasie.

 

C8, C14, C15, C18

Praca indywidualna

Nauczyciel rozdaje dzieciom quiz ze związkami frazeologicznymi, w których brakuje pewnych wyrazów. Prosi dzieci o uzupełnienie. Ogłasza konkurs, że dla pierwszych 5 osób, które poprawnie rozwiążą quiz przewidziana jest nagroda niespodzianka.

C9, C17, C18

Praca domowa

Proszę was, abyście w ciągu dzisiejszego dnia zaobserwowali czy ludzie w waszym otoczeniu używają związków frazeologicznych. Jeśli jakieś usłyszycie zapiszcie je w zeszycie i określcie w jakiej sytuacji były one używane.

C16,

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin