ochronne_bariery_drogowe.pdf

(1702 KB) Pobierz
folder_2.indd
OCHRONNE
BARIERY
DROGOWE
Bochnia 2002 r.
1. Spis treści
1. Spis treści ........................................................................................................... 3
2. Wstęp .................................................................................................................. 4
3. Program produkcji ............................................................................................. 6
4. Rodzaje stalowych barier drogowych ............................................................. 7
4.1 Bariery skrajne drogowe z prowadnicą typu B ........................................ 8
4.2 Bariery dzielące drogowe z prowadnicą typu B ...................................... 9
4.3 Bariery skrajne mostowe z prowadnicą typu B ........................................ 10
4.4 Bariery dzielące mostowe z prowadnicą typu B ...................................... 11
4.5 Bariery skrajne drogowe z prowadnicą typu A ....................................... 12
4.6 Bariery dzielące drogowe z prowadnicą typu A ..................................... 13
4.7 Bariery skrajne mostowe z prowadnicą typu A ....................................... 14
4.8 Bariery dzielące mostowe z prowadnicą typu A ..................................... 15
5. Zestawienie podstawowych elementów barier drogowych........................... 16
5.1.1 Prowadnica typu B ............................................................................. 17
5.1.2 Prowadnica typu A ............................................................................. 19
5.1.3 Prowadnica typu B łukowa ................................................................ 21
5.2 Pas profilowy ............................................................................................... 22
5.3.1 Słupki drogowe .................................................................................. 23
5.3.1 Słupki mostowe .................................................................................. 25
5.4 Elementy montaowe ................................................................................. 30
5.5 Łączniki ukośne ............................................................................................ 33
5.5 Łączniki czołowe .......................................................................................... 35
5.5 Łączniki narone .......................................................................................... 39
6. Specyfikacja elementów wchodzących w skład kompletów typu B
dla odcinka 100 m ............................................................................................. 41
7. Specyfikacja elementów wchodzących w skład kompletów typu A
dla odcinka 100 m ............................................................................................. 42
8. Oferta montau ................................................................................................. 43
Stalprodukt S.A.
3
2. Wstęp
Przedmiotem katalogu są konstrukcje drogowych barier ochronnych
z prowadnicą z profilowanej taśmy stalowej.
Bariera ochronna - jest to urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego
stosowane w celu fizycznego zapobieenia zjechaniu pojazdu z drogi w
miejscach gdzie jest to niebezpieczne, wjechaniu pojazdu poza koronę drogi,
przejechaniu pojazdu na jezdnię przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu
lub niedopuszczenia do powstania kolizji pojazdu z obiektami lub przeszkodami
stałymi znajdującymi się w pobliu jezdni.
Bariera skrajna - jest to bariera ochronna umieszczona przy krawędzi jezdni,
korony drogi lub obiektu mostowego, przeciwdziałająca niebezpiecznym
następstwom zjechania z drogi lub ograniczająca je.
Bariera dzieląca - jest to bariera ochronna umieszczona na pasie dzielącym
drogi dwujezdniowej lub bocznym pasie dzielącym, przeciwdziałająca
przejechaniu pojazdu na drugą jezdnię.
Zalecane zastosowanie podstawowych stalowych barier ochronnych*
Oznaczenie bariery z prowadnicą
Odległość
słupków
Rodzaj bariery Zastosowanie
A
B
SP-11
SP-01
2,00 m
1,33 m
1,00 m
4,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
4,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
4,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
4,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
4,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
2,00 m
1,33 m
1,00 m
wysięgnikowa
na autostradach i drogach
ekspresowych
SP-19
SP-09
przekładkowa
na drogach krajowych
i wojewódzkich innych
ni autostrady
SP-16
SP-06
przekładkowa
na drogach krajowych
i wojewódzkich
gdy zachodzi konieczność
wzmocnienia bariery
SP-15
SP-05
bezprzekładkowa
na drogach
ogólnodostępnych
SP-14
SP-04
bezprzekładkowa
na drogach
ogólnodostępnych
gdy zachodzi konieczność
wzmocnienia bariery
SP-17
SP-07
wysięgnikowa
dwustronna
na autostradach i drogach
ekspresowych
SP-20
SP-10
przekładkowa
dwustronna
na drogach krajowych
i wojewódzkich innych
ni autostrady
* na podstawie „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych” W-wa 1994
4
Stalprodukt S.A.
237441163.001.png 237441163.002.png
Funkcje barier drogowych
Podstawowym celem stosowania drogowych barier ochronnych jest
zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stosuje się je w miejscach,
w których przejechanie pojazdu poza krawędź drogi lub przekroczenie
pasa dzielącego powanie zagraa bezpieczeństwu uytkowników drogi.
Bariery ochronne są stosowane na wiaduktach i nasypach, jak równie w miejscach,
gdzie w bliskości drogi znajdują się obiekty i przeszkody stałe (słupy, budynki itp.),
i kolizja z którymi moe być szczególnie niebezpieczna.
Prawidłowo zaprojektowana, poprawnie wykonana i zamontowana drogowa
bariera ochronna powinna:
• uniemoliwić przejechanie pojazdu poza krawędź drogi lub przez pas rozdziału na
jezdnię przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
• wyprowadzić pojazd na tor ruchu, równoległy lub bliski równoległemu do bariery,
przy moliwie najmniejszym zagroeniu dla innych pojazdów. Nie moe tu
w szczególności następować odbicie lub spręyste odrzucenie pojazdu,
• powodować podczas kolizji moliwie niewielkie uszkodzenia pojazdu, w miarę
moliwości ograniczające się tylko do elementów nadwozia, nie utrudniające w
sposób powany moliwości panowania nad kierunkiem i torem jego ruchu,
• w sposób moliwie wyraźny i czytelny określać zewnętrzną krawędź jezdni lub
drogi.
Konstrukcja bariery została tak pomyślana, by ewentualne zerwanie
połączenia śrubowego w wyniku uderzenia pojazdu w barierę nastąpiło w miejscu
ściśle określonym, co spowoduje, e pojazd, który wypadnie lub wyjedzie poza
pas ruchu, uderza w stalowy pas bariery i zostaje zatrzymany lub skierowany
z powrotem na pas ruchu. Energia uderzenia w znacznej części zostaje pochłonięta
przez stalową konstrukcję bariery. Skutki kolizji dzięki temu ulegają znaczącej
minimalizacji. Segmentowa budowa barier pozwala na szybką i łatwą wymianę
elementów uszkodzonych.
Bariery drogowe ochronne stalowe produkowane w „Stalprodukt” S.A.
posiadają Aprobatę Techniczną IDBiM Nr AT/97-03-0291. Katalog ochronnych barier
drogowych ma charakter otwarty, co oznacza, e będzie uzupełniany nowymi
rozwiązaniami konstrukcyjnymi w miarę ich opracowania.
Monta barier
Stosowana technologia montau polega na wbijaniu słupków przy pomocy
wibromłota, który przenosi siłę uderzeń nie bezpośrednio na łeb słupka, lecz na
przykrywającą go głowicę. Słupek dzięki temu nie ulega uszkodzeniu i deformacji
w trakcie montau. Prawidłowe prowadzenie słupka w miejscu pracy głowicy oraz
tu przy podłou zapobiega wyboczeniu słupka. Prowadnice montowane są ze sobą
Stalprodukt S.A.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin