Scenariusz15[1].doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 15

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 15

 

TEMAT: Gwiazdy i gwiazdeczki

ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych zmianach. Równoliczność.  Aspekt kardynalny liczby.

 

1.„Na dzień dobry”

·         Zaczarowane imię” – zabawa słowna

CEL: autoprezentacja,  rozwijanie słuchu fonematycznego

JAK? Przedstawiamy się dwukrotnym powtórzeniem pierwszej sylaby w swoim imieniu

np.  Ka-ka-sia, Zu-zu-zia

 

2.„Prawa ręka

·         Ręka wita się z” – zabawa słowno- ruchowa

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Wyróżniamy części ciała ( zarówno z prawej jak i z lewej strony) z którymi wita się prawa ręka ( np. z prawym uchem , z lewym kolanem itp.), prawa ręka dotyka wymienianych części ciała

 

§         Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

JAK? Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności , piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi? .Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry

      .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie

     ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

     .........Tańcują , tańcują przez cały

 

 

3.„Ile? Tyle

§         „ Gwiazdki i gwiazdeczki”  - zabawa logiczna

CEL: segregowanie przedmiotów ze względu na wielkość i kolor, wyodrębnianie zbiorów, liczenie obiektów

JAK? Każde dziecko otrzymuje zbiór gwiazdek w dwóch kolorach i dwóch wielkościach

( np.10 dużych żółtych , 10 małych żółtych , 10 dużych niebieskich, 10 małych niebieskich)

1.      układamy gwiazdki na dywanie i szacujemy których jest więcej : małych  czy dużych

2.      liczymy gwiazdki- ustalamy ile ich jest – po 10 każdych

3.      tworzymy dwa zbiory : niebieskie i żółte

4.      liczymy gwiazdki- ustalamy ile ich jest np.  razem , czy coś się zmieniło?

5.      sprawdzamy równoliczność zbiorów- układamy w pary

 

§         „ Tańczące gwiazdki” – zabawa ruchowa

CEL: reagowanie na dźwięki , skupienie uwagi, liczenie w zakresie pięciu

JAK? Umawiamy się ,że gwiazdki żółte-to dźwięk trójkąta, gwiazdki niebieskie -to dźwięk bębenka. Nauczycielka wygrywa  przemiennie na instrumentach  dzieci słuchają i odkładają tyle gwiazdek ile  usłyszały dźwięków  np. 3 dźwięki trójkąta – dziecko odkłada 3 gwiazdki żółte

 

    4. „Ważny wyraz

        CEL: analiza sylabowa wyrazów, rozwijanie słuchu fonematycznego

        JAK? Dzielimy wyraz na sylaby np. ko-za, następne dziecko tworzy wyraz zaczynający

       się na ostatnią sylabę np. za-ba-wa, kolejne dziecko np. wa-ga itp

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL;  rozwijanie funkcji kinestetycznych i motorycznych

JAK? każde dziecko otrzymuje kartę nr I-15 , rysuje po śladzie i koloruje

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1.      Piosenka 

2.      Gwiazdki

3.      trójkąt, bębenek

4.      karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin