Zatrudnianie pracowników tymczasowych.pdf

(371 KB) Pobierz
Zatrudnianie pracowników tymczasowych
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
w Lublinie
Adam Bernau
e-mail: adam@bernau.pl
Zatrudnianie pracowników tymczasowych
Praca magisterska opracowana
pod kierownictwem
Dr hab. prof. nadzw. Teresy Liszcz
Lublin 2006
6157569.001.png
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Podmioty uczestniczące w zatrudnianiu tymczasowym
Rozdział II. Czynności poprzedzające zawarcie umowy o pracę tymczasową
§ 1. Uzgodnienia między agencją pracy tymczasowej
a pracodawcą użytkownikiem - s. 19
Rozdział III. Umowa o pracę tymczasową
Rozdział IV. Czas pracy i czas wypoczynku pracowników tymczasowych
Rozdział V. Standardy ochrony prawnej pracowników tymczasowych
§ 3. Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy pracowników
tymczasowych - s. 48
2
6157569.002.png 6157569.003.png
Wprowadzenie
1 stycznia 2004 r. weszła w życie ustawa o zatrudnianiu pracowników
tymczasowych 1 , która po raz pierwszy kompleksowo uregulowała zjawisko
pracy tymczasowej w Polsce. Zgodnie z art. 1, ustawa reguluje zasady
zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją
pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych pracowników do wykonywania
pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika. Cechą charakterystyczną
tego systemu są specyficzne trójstronne relacje pomiędzy trzema podmiotami:
agencją pracy tymczasowej, pracodawcą użytkownikiem i pracownikiem
tymczasowym.
Specyfika polega na tym, że pracownik tymczasowy zawiera umowę z
jednym podmiotem - agencją pracy tymczasowej, a wykonuje pracę na rzecz i
pod kierownictwem innego podmiotu - pracodawcy użytkownika. Tego
ostatniego łączy umowa jedynie z agencją pracy tymczasowej. Agencja jest
natomiast podmiotem, którą łączy więź prawna z obiema stronami - zawiera
umowę z pracownikiem tymczasowym i drugą z pracodawcą użytkownikiem.
Pierwsza agencja pracy tymczasowej powstała w USA w 1948 r.,
w Polsce natomiast w 1994 r. Dlatego też na długo przed wejściem w życie
ustawy o z.p.t. leasing pracowniczy (czyli wynajmowanie pracowników) było
możliwe przy wykorzystaniu zasady swobody umów. W związku jednak z coraz
częstszym korzystaniem z pracy tymczasowej, pojawiła się w Polsce 24 sierpnia
2001 r. pierwsza regulacja ustawowa w tej materii, która zaczęła obowiązywać
od 1 stycznia 2002 r. 2 Wprowadzono wówczas do Kodeksu pracy 3 art. 298 3 ,
który odnosił się jedynie do niektórych aspektów tej formy zatrudnienia.
Zgodnie z tym przepisem podmiot, który zamierzał korzystać z pracy
pracownika zatrudnionego przez pracodawcę będącego agencją pracy
tymczasowej, był zobowiązany przekazać tej agencji informacje dotyczące
rodzaju pracy, która ma być powierzona temu pracownikowi, wymagań
kwalifikacyjnych oczekiwanych od pracownika oraz warunków wykonywania
tej pracy. W czasie korzystania z pracy pracownika skierowanego przez
pracodawcę (agencję pracy tymczasowej) podmiot ten był zobowiązany
1 Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2003, Nr 166, poz. 1608, zm. Dz. U. z
2004, Nr 96, poz. 959), zwana w dalszej części ustawą o z.p.t.
2 Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 128,
poz. 1405)
3 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998, Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), zwana w dalszej części k.p.
3
zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy. To była całość
uregulowania na tamten czas. Przepis ten nie wyjaśniał wielu istotnych kwestii
dotyczących pracy tymczasowej.
Drugą niejako zapowiedzią kompleksowego uregulowania pracy
tymczasowej w Polsce była nowelizacja ustawy o zatrudnieniu
i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 20 grudnia 2002 r 4 . Ustawodawca
usankcjonował w niej prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie
pośrednictwa pracy m.in. przez agencje pracy tymczasowej. Art. 37 ust. 4
znowelizowanej ustawy przesądzał, że usługi w zakresie zatrudniania
pracowników w celu ich udostępniania stronie trzeciej, którą może być osoba
fizyczna lub prawna, zwana dalej przedsiębiorcą użytkownikiem, wykonują
wyłącznie agencje pracy tymczasowej. Ustawa ta określała także warunki
tworzenia i działalności agencji pracy tymczasowej jako podmiotu
wykonującego zadania w zakresie pośrednictwa pracy.
Obecnie ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu zastąpiła
ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy 5 , która zawiera
analogiczne regulacje w zakresie agencji pracy tymczasowej co jej
poprzedniczka. Natomiast art. 298 3 k.p. został uchylony przez art. 29 ustawy o
z.p.t. z dniem wejścia jej w życie.
Zgodnie z ustawową definicją 6 , praca tymczasowa to wykonywanie na
rzecz danego pracodawcy użytkownika, przez okres nie dłuższy niż wskazany w
ustawie, zadań:
- o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym,
- których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez
pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe,
- których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika
zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika
Muszą zatem wystąpić łącznie dwie przesłanki, tj. tymczasowy charakter
pracy oraz maksymalny termin trwania umowy. Maksymalne terminy określa
art. 20 ustawy o z.p.t., o czym będzie mowa w rozdziale V.
Zadania o charakterze sezonowym charakteryzują się tym, że mogą być
wykonywane tylko w okresie odpowiadającym określonej porze roku lub w
4 Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm);
Ustawa z dnia 20 grudnia 2002 o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz.
65)
5 Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99 poz. 1001 z późn. zm.),
zwana w dalszej części ustawą o promocji zatrudnienia.
6 Art. 2 pkt 3 ustawy o z.p.t.
4
czasie występowania właściwych dla danej pory roku warunków
atmosferycznych 7 .
W przypadku zadań o charakterze okresowym chodzi o zadania
obejmujące powtarzalne czynności robocze, wykonywane przez określony czas.
Natomiast zadania o charakterze doraźnym stanowią jednorazową czynność
roboczą.
Natomiast pozostałe zadania, które mogą być powierzane pracownikom
tymczasowym, charakteryzuje to, że są wykonywanie u pracodawcy
użytkownika w sposób ciągły przez jego własnych pracowników, jednakże w
sytuacjach określonych w ustawie o z.p.t. kwalifikują się do powierzenia także
w charakterze pracy tymczasowej. Ustawa nie określa jednak, kto i w jaki
sposób dokonuje oceny, czy stali pracownicy są w stanie terminowo wykonać
zadania, do jakich miałby być ewentualnie skierowany pracownik tymczasowy.
W związku z tym decyzja ta zależy od oceny pracodawcy.
Agencje pracy tymczasowej z entuzjazmem przyjęły nowy akt prawny. Po
10 latach istnienia ta forma zatrudnienia, stanowiąca ważne narzędzie walki z
bezrobociem, została prawnie zdefiniowana. Podstawowym celem ustawy było
objęcie pracowników tymczasowych przepisami prawa pracy gwarantującymi
im status pracowniczy. Zapewniono im m.in. prawo do urlopu
wypoczynkowego, zaliczanie okresu takiej pracy do pracowniczego stażu pracy
przy ustalaniu prawa do świadczeń rentowych i emerytalnych. Ustawa o z.p.t.
daje możliwość zatrudniania osób pozostających bez pracy nawet na krótkie
okresy czasu, jednak w zgodzie z zasadami obowiązującymi przy pracowniczym
stosunku pracy, a przy tym daje możliwość zdobycia lub poszerzenia
doświadczenia zawodowego.
Istotnym przepisem gwarantującym właśnie pracownikom tymczasowym
uprawnienia pracownicze jest art. 5 ustawy o zatrudnianiu pracowników
tymczasowych, zgodnie z którym w zakresie nieuregulowanym odmiennie
przepisami ustawy i przepisami odrębnymi do agencji pracy tymczasowej,
pracownika tymczasowego i pracodawcy użytkownika stosuje się przepisy
prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika. Wyjątek od tej
zasady stanowi art. 6 ustawy o z.p.t. stanowiący, że do pracowników
tymczasowych nie stosuje się przepisów ustawy o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników 8 . Taka formuła istotnie zwiększa ochronę prawną tej grupy
7 Wyrok SN z 3 kwietnia 1986 r. III URN 20/86
8 Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844 z późn. zm.), zwana w dalszej części ustawą o zwolnieniach
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin