Technik_informatyk_312[01]_O1_02_u - Działalnośc gospodarcza.pdf

(467 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_informatyk_312[01]_O1_02_u.DOC
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Sławomir Szaruga
Stosowanie przepisów prawa i zasad ekonomii
w działalności informacyjnej 312[01].O1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
80416848.001.png 80416848.002.png 80416848.003.png
Recenzenci:
mgr Teresa Kordas
mgr inż. Ireneusz Przybyłowicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].O1.02
Wykorzystanie informacyjnych technik biurowych zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podstawowe pojęcia ekonomiczne i prawne
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
14
4.1.3. Ćwiczenia
14
4.1.4. Sprawdzian postępów
18
4.2. Marketing i reklama
19
4.2.1. Materiał nauczania
19
4.2.2. Pytania sprawdzające
23
4.2.3. Ćwiczenia
23
4.2.4. Sprawdzian postępów
25
4.3. Finansowe planowanie i rozliczanie działalności usługowej
25
4.3.1. Materiał nauczania
25
4.3.2. Pytania sprawdzające
29
4.3.3. Ćwiczenia
29
4.3.4. Sprawdzian postępów
30
4.4. Badania rynkowe
31
4.4.1. Materiał nauczania
31
4.4.2. Pytania sprawdzające
35
4.4.3. Ćwiczenia
35
4.4.4. Sprawdzian postępów
37
4.5. Statystyka opisowa
37
4.5.1. Materiał nauczania
37
4.5.2. Pytania sprawdzające
43
4.5.3. Ćwiczenia
43
4.5.4. Sprawdzian postępów
45
4.6. Przepisy prawa pracy
45
4.6.1. Materiał nauczania
45
4.6.2. Pytania sprawdzające
48
4.6.3. Ćwiczenia
48
4.6.4. Sprawdzian postępów
50
4.7. Prawo o ochronie własności intelektualnej
51
4.7.1. Materiał nauczania
51
4.7.2. Pytania sprawdzające
54
4.7.3. Ćwiczenia
54
4.7.4. Sprawdzian postępów
55
4.8 . Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
56
4.8.1. Materiał nauczania
56
4.8.2. Pytania sprawdzające
58
4.8.3. Ćwiczenia
58
4.8.4. Sprawdzian postępów
60
5. Sprawdzian osiągnięć
61
6. Literatura
64
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Informatyka odgrywa obecnie zasadniczą rolę w posługiwaniu się informacją: w jej
gromadzeniu, przechowywaniu, wyszukiwaniu, przetwarzaniu, wymianie i wykorzystywaniu.
Tradycyjna wymiana informacji, tzw. komunikacja werbalna (za pomocą słów) i niewerbalna
(za pomocą gestów) została więc wzbogacona o nowe możliwości związane
z wykorzystaniem różnych usług dostępnych w sieciach komputerowych.
Zarządzanie informacją, jej jakość, szybkość przepływu w społeczeństwie
informacyjnym są zasadniczymi czynnikami konkurencyjności zarówno w przemyśle jak
i w usługach, nauce czy polityce. Każda dziedzina życia w zawrotnym tempie wypełnia się
wiadomościami, z którymi przychodzi nam się zmagać, chociażby w celu ich zebrania,
uporządkowania, analizowania, weryfikowania i wykorzystania. Również zarządzanie
zasobami materiałowymi i finansowymi podmiotów gospodarczych na każdym szczeblu
gospodarki jest obecnie realizowane z wykorzystaniem technologii informacyjnej.
Poradnik będzie wspomagać Ciebie w przyswajaniu nowej wiedzy i kształtowaniu
umiejętności z zakresu stosowania przepisów prawa i zasad ekonomii w działalności
informacyjnej. Przekonasz się, że zdobywając podstawowy zasób wiedzy z prawa,
posiądziesz lepszą orientację w otaczającej rzeczywistości i łatwiej poradzisz sobie
z problemami, które mogą pojawić się w życiu. Kolejne rozdziały poradnika pomogą poznać
Ci warunki gospodarcze, w jakich będziesz działać, oraz możliwości realizacji swojej kariery
zawodowej. Przygotują Cię do krytycznego poznawania rzeczywistości, podejmowania
świadomych decyzji gospodarczych i zawodowych, a także takiego kierowania swoim
rozwojem zawodowym, który sprzyjać będzie osiąganiu sukcesów.
Wykonanie zaproponowanych przykładowych ćwiczeń pomoże Ci ukształtować
niezbędne umiejętności, wymagane programem kształcenia. Ponadto w poradniku
zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że zdobyłeś wiedzę i ukształtowałeś
umiejętności z zakresu tej jednostki modułowej,
wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Koncepcja kształcenia oparta jest m. in. na poznawaniu pojęć ekonomicznych i prawnych
za pomocą oprogramowania komputerowego i Internetu. Przy omawianiu treści kształcenia
oraz wykonywania ćwiczeń posługujemy się oprogramowaniem działającym w środowisku
Windows. Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
posługiwać się komputerem w zakresie podstawowym,
korzystać z różnych źródeł informacji,
poszukiwać informacji w różnych źródłach,
selekcjonować, porządkować i przechowywać informacje na dysku komputera,
dokumentować, notować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem komputerowego
oprogramowania użytkowego,
oraz ponadto:
przeprowadzać nieskomplikowane rozumowania matematyczne,
posługiwać się własnościami liczb i działań oraz własnościami figur przy rozwiązywaniu
zadań i przeprowadzaniu ćwiczeń,
interpretować związki wyrażone za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów,
tabel,
prezentować za pomocą języka matematyki wyniki badań prostych zagadnień,
dostrzegać i opisywać związki między człowiekiem i jego działalnością,
oceniać własne możliwości sprostania wymaganiom stanowiska pracy i wybranego
zawodu,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin