Konspekt zajęć
Data: 22.03.2006r.
Szkoła: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 w Chorzowie
Osoby prowadząca: Anna Kolasińska
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nadchodzi wiosna.
Temat dziennego ośrodka pracy: Wprowadzenie małej litery „g”.
Cele ogólne:
Dydaktyczne:
— doskonalenie umiejętności czytania i pisania,
— doskonalenie techniki dodawania w zakresie 10-20,
— mierzenie długości, jednostka miary - centymetr,
— utrwalanie właściwego układu ręki i zeszytu podczas pisania i rysowania,
— wprowadzenie litery „g”
— dostrzega związek między porą roku, a zmianami w przyrodzie,
— poznanie nazw kwiatów zwiastujących wiosnę,
Wychowawcze:
— wyrabianie nawyku estetyki,
— wdrażanie do pilnego słuchania poleceń nauczyciela,
— uspołecznienie,
— wdrażanie do samokontroli i autokorekty.
Rewalidacyjne:
— usprawnianie motoryki małej i dużej,
— analiza i synteza wzrokowo słuchowa,
— ćwiczenia spostrzegawczości,
— wyrobienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
— stymulowanie w zakresie sprawności słuchowej,
— wyrobienie ruchu pensetowego,
Cele operacyjne w zakresie:
Wiedzy:
- wie jak wygląda litera „G” mała
- wie, z jakich elementów składa się litera ”g” mała
- wie, w jakich literach występują te elementy,
- wie, że litera g jest spółgłoska,
- wie, że zmieniła się pora roku (wiosna),
Umiejętności:
— potrafi pisać po śladzie literkę „g” małą,
— potrafi samodzielnie napisać literkę „g” małą,
— potrafi ułożyć samodzielnie literkę „g” z fasolek,
— potrafi rozpoznać literkę „g” spośród innych spółgłosek,
— potrafi dodawać w zakresie 10 i 20
Postaw:
— potrafi spokojnie i kulturalnie zachować się w czasie lekcji,
— przestrzegać zasad obowiązujących podczas gier i zabaw,
— potrafi dbać o czystość swojego stanowiska pracy.
Metody nauczania:
— metoda asymilacji wiedzy: pogadanka
— metoda oglądowa: pokaz
— metoda praktyczna: metoda ćwiczeń, metoda zajęć praktycznych
Formy pracy:
— indywidualna jednolita
— indywidualna zróżnicowana,
— zespołowa jednolita
Środki dydaktyczne:
- plakietki z imionami ( żabki),
- plansza przedstawiająca pory roku, pogodę, temperaturę, dzień, miesiąc, rok,
- plansza z zagadką,
- płyta CD z piosenkami Klanowymi,
- obrazki, w wyrazach, w których nazwie słychać głoskę „g”,
- literki „g” powiększone do rozmiaru A4,
- tacki i kasza manna,
- fasola,
- koc,
- plastelina, mazaki, kredki, ołówek,
- magnetofon,
- karty pracy,
- nożyczki, klej.
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Zajęcia wstępne
1. Powitanie uczniów
— Dzień dobry
— Wyjdźcie wszyscy na środek
« Rozdanie plakietek z imionami dzieci (żaby)
« Piosenka powitalna: „Wszyscy są witam was zaczynamy już czas jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy.”
2. Ustalenie dnia, miesiąca, roku i pogody. Dzieci podchodzą do plansz i kolejno omawiamy:
— Jaką mamy porę roku?
— Jaka jest temperatura? Jest zimno czy ciepło?
— Zobaczmy na termometrze ile mamy stopni?
— Jaki miesiąc jest teraz?
— Jaki jest dzisiaj dzień tygodnia?
— Jaki rok?
— Jaką mamy dzisiaj pogodę?
3. Sprawdzenie obecności
— Wywoływanie uczniów
— Ilu uczniów jest dzisiaj obecnych w klasie?
4. Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
* „Czy znam części ciała?”. Dzieci stoją zwrócone
twarzą do koła, odległość między nimi na
odległość wyciągniętych ramion. Prowadzący
wymienia najpierw pojedynczo nazwy części
ciała i różnych organów, a dzieci je wskazują.
Następnie podaje polecenie o charakterze
złożonym, angażujące współdziałanie różnych
części i ich kojarzenie np. wskaż prawą ręką
lewe oko, chwyć prawą ręką lewą kostkę itd.
5. Ćwiczenie ruchowe:
* Dobierzcie się parami i stańcie naprzeciw
siebie. „Przybijcie piątkę” lewymi dłońmi,
połóżcie lewą dłoń na lewym ramieniu osoby
z pary. Niech w każdej dwójce jedna osoba
wydaje polecenia typu: wskaż moje lewe ucho,
dotknij palem mojego lewego policzka. Potem
zamieńcie się rolami.
6. Wprowadzenie do tematu zajęć
« Zagadka: „Bardzo jest wysoka, głowę ma w obłokach. Chcecie stanąć na jej szczycie? Wejdźcie, jeśli potraficie.
- Dzień dobry.
Uczniowie podchodzą i odbierają plakietki
Dzieci śpiewają (powtarzamy to dwukrotnie)
— Wiosna. Uczeń zaznacza odpowiedni obrazek z porą roku.
— Zimno.
— Dzieci odczytują z termometru temperaturę i zaznaczają na planszy.
— Marzec
— Dzisiaj jest środa
— 2006
— Uczniowie wybierają odpowiedni obrazek z przedstawioną pogodą dotyczącą nasłonecznienia, wiatru i opadów.
Dzieci przyczepiają kwadraciki do tablicy z obecnością.
Dzieci głośno liczą wraz z prowadzącym.
Dzieci wykonują odpowiednie ruchy wskazane przez nauczycielkę.
Dzieci dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie zgodnie z poleceniem nauczycielki.
Uczniowie odpowiadają, że to „góra”.
Praca poznawcza – obserwacja, kojarzenie
7. Ćwiczenia z zakresu motoryki małej.
-Karty pracy z ślaczkami i wzorami. Rysowanie
po śladzie a następnie samodzielne powtarzanie
pojedynczych elementów wzoru.
8. Przypomnienie pisowni dużej litery „G”. Uczniowie piszą na tablicy oraz palcem po kaszy mannej.
9. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe:
* Demonstracja litery „g” rysowanej na tablicy:
- omówienie kształtu
- zwrócenie uwagi uczniom, że literka „g”
powstała połączenia literki ” O” i „J”.
- napisanie z jednoczesnym omówieniem dużej
literki „G”.
* Wodzenie palcem przez wszystkie dzieci w
powietrzu. Czynność powtarzamy kilkakrotnie.
* Dzieci po kolei podchodzą do tablicy i próbują
pisać literkę „g”(małą). Jeżeli ktoś potrzebuje
pomocy nauczyciel pomaga trzymając go za
rękę.
* Odtwarzanie wzoru palcem przez wszystkie
dzieci na tackach z kaszą manną. Czynność tą
powtarzamy kilkakrotnie.
Przerwa śródlekcyjna:
· Zabawa „wyścig koni”: Przypomnienie, jakie mamy przeszkody podczas wyścigu i powtórzenie ich.
* Pisanie litery na kartkach papieru pisakiem,
ołówkiem, kredką.
10. Karta pracy:
§ Z pośród rozsypanych literek, znajdź
literki „g” i pokoloruj je.
§ Napisz na każdej skorupie żółwia małą literkę „g”.
§ Połącz rysunki z przedmiotami. W wyrazach, gdzie występuje literka „g” pokoloruj ją.
11. Zabawy i ćwiczenia na kocu:
§ Usiądźcie wszyscy na krawędzi koca.
§ Przyniosłam fasole. Będziemy układać z niej literki „g” (małą i dużą). Na początek jednak policzymy wspólnie ile wysypałam fasolek? Fasolki układamy w rządkach po 10.
§ Kto policzy mi ile mamy wspólnie rządków fasolek?
§ Zabawa „pomidor”
...
grudzien33