ankieta-opis firmy.doc

(34 KB) Pobierz
Rozdział II

CHARAKTERYSTYKA ORGANIZACJI

 

              Firma Komandor Śląsk S.A. powstała w czerwcu 1995 roku, na podstawie aktu notarialnego z dnia 16.06.1995 r. sporządzonego w Kancelarii Notarialnej  w Warszawie oraz na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego o wpisie do Rejestru Handlowego z dnia 26.06.1995 r.

Od niespełna 13 lat firma nieustannie rozwija się, czego dowodem może być przyrost pracowników od 5 osób w 1995 roku, do 62 osób w 2007 r. W tym okresie spółka uzyskała prawo wieczystego użytkowania gruntów, na których wybudowała nowoczesne hale kompletacji i magazynu, a także budynki socjalne przeznaczone na biura i inne potrzeby pracowników ( szatnie, łaźnie, jadalnie, kuchnie).                    

Od początku działalności funkcje prezesa spółki pełni ta sama osoba, której zasługą                       w znaczącym stopniu jest obecna kondycja firmy. Do władz spółki zalicza się: Walne Zgromadzenie, Radę Nadzorczą oraz Zarząd.

Przedmiotem działalności spółki jest kompletacja zleceń otrzymywanych od Autoryzowanych Dealerów dotyczących szaf z drzwiami przesuwnymi oraz sprzedaż hurtowa materiałów                 do produkcji takich szaf.

Działalność przedsiębiorstwa charakteryzuje się pewną sezonowością. Oznacza to,                       że w pierwszej połowie roku przedsiębiorstwo zarabia na pokrycie bieżących kosztów utrzymania, a dopiero druga połowa roku pozwala na generowanie zysków. Dodatkowo firma wprowadziła nowe dziedziny działalności zbliżone specyfiką do tych, które już prowadziła. Ze względu na to zakupiono nowe maszyny i urządzenia, które służą obróbce płyt laminowanych w celu rozpowszechnienia na swoim rynku lokalnym usług związanych             z przygotowaniem mebli nietypowych i na wymiar, innych niż szafy z drzwiami przesuwnymi. Urządzenia te w znaczącym stopniu poprawiły jakość oferowanych produktów oraz pozwoliły na zmniejszenie kosztów, a przez to również na zwiększenie wydajności.

W firmie funkcjonują następujące działy: Dział Handlowy, Dział Usług, Dział Marketingowy. Dział Produkcji, Sekretariat oraz Dział Księgowości.

Każdy z tych działów spełnia określone role i zadania.

Dział handlowy – zajmuje się sprzedażą detaliczną oraz hurtową. Do zadań tego działu należy także zaopatrzenie firmy w odpowiednie materiały(składanie zamówień dostaw), organizacja transportu do klienta, wystawianie wszelkiego rodzaju faktur. Dział też zajmuje się także sporządzaniem sprawozdań miesięcznych (w dziale tym znajduje się kasa). Dokonuje się także rozkrojów płyt.

Dział Usług – jest to dział, którego zadaniem jest przyjmowanie zleceń na meble nietypowe, projektowanie tych mebli, wycena oraz kontrola realizacji zamówienia.

Dział Marketingu – współpraca z siecią dealerów, organizowanie spotkań dealerskich, sprawowanie kontroli nad funkcjonowaniem ekspozycji, reklama firmy.

Dział Produkcji – zadaniem tego działu jest przyjmowanie zleceń od Autoryzowanych dealerów i sporządzenie odpowiednich dokumentów niezbędnych do realizacji tych zamówień.

Sekretariat – główne zadanie to obsługa zarządu oraz firmy. Jak również kontrola terminów dotyczących badań okresowych pracowników, odbieranie i wysyłanie poczty, sporządzanie raportów do Urzędu Statystycznego, wprowadzanie nieobecności pracowników.

Dział Księgowości – dokonywanie przelewów za bieżące rachunki, księgowanie faktur, sporządzanie rocznego bilansu, dokonywanie wypłat dla pracowników, rozliczanie kosztów              i dochodów firmy.

W firmie funkcjonują także takie działy, gdzie pracują osoby fizyczne, tj. piła i fabryka. Tam następuje ostateczna realizacja zamówień, cięcie płyt, klejenie oraz składanie mebli, a także wydawanie gotowych zamówień klientom.

Spółka stanowi jedną z 16 – stu niezależnych spółek koncernu, rozmieszczonych we wszystkich większych miastach naszego kraju i obsługuje rynek lokalny województwa śląskiego, a swoją siedzibę ma w Katowicach. W koncernie istnieje struktura podziału oparta na rejonizacji, która ma usprawnić działalność i zapobiegać konfliktom interesów.

Wejście Polski do Unii Europejskiej zostało potraktowane przez spółkę jako otwarcie się nowych możliwości. Podpisano umowę z partnerem niemieckim, który w 2003 roku,                     w okolicach Frankfurtu otworzył 4 punkty dealerskie. Przy właściwym zarządzaniu dało to swoistą szanse rozwoju i zdobywania nowych rynków, a wiec także szanse wzrostu przedsiębiorstwa.

Firma  została doceniona za swoje osiągnięcia przez Puls Biznesu, zdobywając prestiżową nagrodę Gazele Biznesu oraz wyróżnienie Dziennika Zachodniego.

W organizacji powstał i ciągle rozwija się jedyny w swoim rodzaju program komputerowy, wspierający cały proces przebiegu informacji w firmie. Firma uzyskała również Certyfikat ISO 9001-2000.

W roku 2002 zakład produkcyjny uzyskał certyfikat DNV CERTYFICATON BV.

 

 

POSUMOWANIE BADANIA

 

 

1) Na ile improwizacja jest ważna w zdobywaniu i utrwalaniu przewagi konkurencyjnej tej

    organizacji ?

 

Ze względu na specyfikę działalności przedsiębiorstwa i szybkości zmian w otoczeniu zewnętrznym, improwizacja ma bardzo duże znaczenie. Innowacyjność i  pomysłowość pracowników organizacji  w znacznym stopniu ułatwiają improwizację, szczególnie                    w warunkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji.

 

2) Na ile organizacja posiada zdolność do improwizowania?

 

Organizacja posiada bardzo dużą zdolność do improwizacji, szczególnie uwzględniając fakt, że firma nie rozwinęła jak dotąd  techniki zarządzania jaką jest improwizacja.

Niejednokrotnie zdarza się, że klient posiada wymagania znacznie odbiegające                             od standardowych projektów. Aby utrzymać klienta, firma musi podjąć natychmiastowe kroki, tworząc na poczekaniu nowe projekty i propozycje rozwiązań. Kierując się własną intuicją (czego klient tak naprawdę chce) oraz kreatywnością pracownicy organizacji dążą do zaspokojenia potrzeby klienta oraz pozyskania nowych klientów (polecenie firmy przez klienta).

 

3) Co sprzyja improwizowaniu w organizacji?

 

Szybkość zmian otoczenia oraz potrzeby klientów w największym stopniu wpływają na improwizację w organizacji. Jest to główny wyznacznik innowacyjnego podejścia do funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Dużą rolę przy improwizacji odgrywa praca zespołowa. Połączenie wiedzy i umiejętności pracowników pozwala niejednokrotnie na uzyskanie oczekiwanych efektów oraz zadowolenia klienta.

 

 

4) Co utrudnia improwizowanie w organizacji?

 

Stabilność otoczenia, niezmienność sytuacji rynkowej oraz duża przewaga                                        w konkurencyjności przedsiębiorstwa utrudniają w dużym stopniu improwizowanie                          w organizacji.

 

5) Jakie usprawnienia w organizacji należy przeprowadzić w celu stosowania improwizacji?

 

Usprawnienia w organizacji nie mają dużego wpływu na improwizację. Udział innowacyjności w procesach organizacji zależy głównie od szybkości zmian na rynku oraz             od otoczenia, jak również od potrzeb indywidualnych klientów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin