Poznajemy przedszkole 3-l wrzesien plan.doc

(127 KB) Pobierz
KATEGORIA: PLANY PRACY

KATEGORIA: PLANY PRACY

TEMAT TYGODNIA: Poznajemy przedszkole

materiały uzupełniające

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Nauczycielka indywidualnie wita dzieci przychodzące do przedszkola. Zaprasza rodziców razem z dziećmi do sali. Każde dziecko otrzymuje znaczek (taki sam jakim oznaczona jest jego przedszkolna szafka). Na dole znaczka umieszczone jest imię dziecka. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Każdego dnia powoli i systematycznie przyzwyczajają się do korzystania z łazienki.

- przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym otoczeniu
- stopniowe poznanie zasad obowiązujących w przedszkolu
- wyrabianie nawyków higienicznych

- dziecko chętnie wchodzi do przedszkola
- dziecko próbuje uczestniczyć w działaniach proponowanych przez nauczycielkę

Próby nawiązania kontaktu z dziećmi, wzbudzanie ich zaufania. Spontaniczne zabawy i rozmowy. Próby swobodnego marszu za nauczycielką. B. Forma: Przedszkolak - słuchanie wiersza prezentowanego przy pomocy pacynki lub zabawki.

- zachęcanie do poznania rówieśników

- dziecko swobodnie czuje się w sali
- dziecko obrazuje ruchem treść wiersza

Podczas pierwszych dni dzieci przyzwyczajają się do nauczycielki - swobodne działania, stwarzanie miłej, ciepłej atmosfery.

- rozbudzanie zaufania do nauczycielki

- dziecko czuje się bezpiecznie podczas obcowania z opiekunem

WTOREK

Indywidualne odbieranie dzieci od rodziców. Zachęcanie najbardziej płaczących maluchów do wspólnych działań. Wprowadzenie zabawy ruchowej Balonik. Nauczycielka pokazuje dzieciom kolorowy balonik, na którym mazakiem rysuje oczy, nos i uśmiechniętą buzię. Nawiązuje do "twarzy balonika". Informuje, że zabawa nazywa się "Wesoły balonik". Próbuje wywołać uśmiech na ustach dzieci.

- określanie stanu zadowolenia na podstawie wyrazu twarzy

- dziecko rozumie co oznacza uśmiech na twarzy "wesołego balonika"

Na tablicy nauczycielka umieszcza dużą ilustrację wesołego chłopca trzymającego woreczek i maskotkę. Na woreczku ma przyczepiony znaczek. Dzieci mogą przynosić ze sobą do przedszkola swoje ulubione maskotki, które w sali mają wyznaczone miejsce. Przy pomocy pacynki prezentuje opowiadanie B. Forma: Piotruś idzie do przedszkola. Dzieci zabierają swoje maskotki, przytulają, kołyszą, nauczycielka śpiewa piosenkę B. Forma: Moja zabawka. Słuchanie piosenki.

- rozmowa na temat ulubionych zabawek
- próby zażegnania stresu i wewnętrznego napięcia
- skupienie uwagi na prowadzącej

- dziecko chętnie przynosi do przedszkola swoją ulubioną zabawkę
- dziecko potrafi opisać jej wygląd
- dziecko w skupieniu słucha śpiewu nauczycielki

Zabawy dowolne dużymi plastikowymi klockami. Nauczycielka siada między dziećmi. Zapoznaje z najprostszym sposobem manipulowania klockami.

- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko chętnie bawi się klockami próbując je składać

ŚRODA

Nauczycielka głośno wyraża zadowolenie w stosunku do dzieci, które bez płaczu wchodzą do przedszkolnej sali. Zabawa Toczenie piłki. Nauczycielka toczy piłkę do wybranego dziecka wypowiadając jego imię. Dziecko łapie piłkę, powtarza swoje imię i z powrotem toczy piłkę do nauczycielki.

- utrwalanie imion dzieci

- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
- dziecko wypowiada swoje imię przed rówieśnikami

B. Forma: Dzieci i zabawki - słuchanie wiersza prezentowanego przy pomocy pacynki. Rozmowa na temat zabawek. Nauczycielka umieszcza wybrane zabawki na krzesełkach przed dziećmi. Dzieci wymieniają zabawki, o których mowa w wierszu. Następnie wybierają je spośród zabawek umieszczonych na krzesełkach.

- utrwalanie nazw zabawek znajdujących się w sali

- dziecko poprawnie wskazuje zabawki, o których mowa w wierszu

Praca plastyczna - wypełnianie szablonu piłki poprzez nakładanie palcami farby plakatowej.

- zwracanie uwagi na staranność wykonywanego zadania

- dziecko wypełnia kontur zgodnie ze wskazówkami

CZWARTEK

Ćwiczenie z elementem podskoku Piłki. Dzieci maszerują za prowadzącą, która śpiewa piosenkę B. Forma: Piłka. Na hasło "podskakujemy jak piłki" dzieci zatrzymują się i próbują podskakiwać. Zapoznanie dzieci z nazwą grupy np. "Misie". Nauczycielka zapoznaje dzieci z pacynką Misia. Wyznacza dla niego miejsce w sali - widoczne dla dzieci. Słuchanie opowiadania B. Forma: Miś się przedstawia - z użyciem pacynki.

- zachęcanie do słuchania treści przekazywanej przy pomocy pacynki
- zachęcanie do odpowiadania na zadawane pytania

- dziecko z zainteresowaniem słucha opowiadania
- dziecko aktywnie uczestniczy w rozmowie z "pacynką"

Maluchy zwiedzają inne sale i gabinet dyrektora placówki.

- wzbudzanie zaufania do innych pracowników placówki

- dziecko śmiało idzie z nauczycielką
- dziecko obserwuje nowe otoczenie

Ćwiczenie oddechowe Fruwająca włóczka. Do ramki wyciętej z tektury nauczycielka przywiązuje kawałki włóczki. Każde dziecko otrzymuje ramkę, trzyma ją przed sobą. Na hasło "wietrzyk wieje" dzieci dmuchają próbując wprawić włóczkę w ruch.

- doskonalenie umiejętności prawidłowego oddychania

- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenie

PIĄTEK

Zabawa ruchowa Kółeczka. W sali rozłożone małe obręcze, obok każdej stoi dziecko. W rytmie grzechotki dzieci przemieszczają się po sali. Na hasło "do kółka", każde podbiega do najbliżej leżącej obręczy i wchodzi do niej.

- wyrabianie reakcji na określone sygnały

- dziecko uczestniczy w zabawie

B. Forma: W przedszkolu - nauka piosenki.

- poznanie melodii i tekstu piosenki
- improwizacje ruchowe do melodii piosenki

- dziecko zna nową piosenkę
- dziecko uczestniczy w zabawach z piosenką

Zabawy piłką.

- kształcenie umiejętności chwytania piłki

- dziecko uczestniczy w zabawach z piłką

TEMAT TYGODNIA: W naszym przedszkolu

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Burza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.

- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą

- dziecko uczestniczy w zabawie

Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką.

- rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników
- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej

- dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami
- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce
- dziecko reaguje na umówiony sygnał

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi.

- zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce
- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy

- dziecko bawi się zabawkami

WTOREK

Zagadka słuchowa Pociąg. Rozpoznawanie odgłosów jadącego pociągu (z płyty CD). Słuchanie piosenki B. Forma: Pociąg. Ćwiczenia narządów mowy poprzez śpiew refrenu piosenki na sylabach "puk", "stuk". Słuchanie odgłosów jadącego pociągu z płyty CD. Próby tworzenia "pociągu".

- zapoznanie z melodią i tekstem
- doskonalenie motoryki narządów mowy
- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach występujących w refrenie piosenki

- dziecko reaguje na śpiew prowadzącej, wypowiada niektóre wyrazy
- dziecko stara się naśladować brzmienie sylab puk, stuk

Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Miś jechał na wycieczkę. Prezentacja ilustracji pociągu połączona z rozmową na temat: "jak wygląda pociąg osobowy". Doklejanie brakujących elementów (koła, miś w okienku)

- zachęcanie do słuchania opowiadania
- zapoznanie z techniką klejenia

- dziecko z zainteresowaniem uczestniczy w działaniach
- dziecko wie, do czego służy klej

Porządkowanie wybranych zabawek (samochody, lalki) w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na potrzebę odkładania zabawek na swoje miejsce.

- zwracanie uwagi na zachowanie ładu i porządku po skończonej zabawie

- dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki

ŚRODA

Zabawy ruchowe ze śpiewem Balonik, Stary niedźwiedź, Klaszczemy nad głową.

- utrwalanie melodii i tekstu
- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej podczas zabawy w rytmie popularnych piosenek

- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie

Zabawa z elementem spostrzegania Czego brakuje. Określanie, który z trzech przedmiotów wskazanych przez nauczycielkę został ukryty.

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

- dziecko prawidłowo wskazuje odpowiedni przedmiot

Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zabawy częściowo kierowane przez nauczycielkę: sklep, spacer z lalką w wózku.

- rozwijanie inwencji podczas zabawy

- dziecko bierze udział w zabawie

CZWARTEK

Zabawa ruchowa Stop. Dzieci maszerują w ustalonym kierunku. Na hasło "stop" zatrzymują się, na hasło "marsz" ponownie ruszają.

- reakcja na umówiony sygnał
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych

- dziecko reaguje na sygnał zatrzymując się

Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie wałeczków.

- poznanie nowego materiału
- doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni

- dziecko poprzez zabawę poznaje właściwości plasteliny

Zabawy klockami drewnianymi.

- zapoznanie z różnymi możliwościami układania klocków

- dziecko chętnie bawi się klockami
- dziecko samodzielnie tworzy konstrukcje z kilku elementów

PIĄTEK

Zabawa ruchowa Śpiący niedźwiedź.

- reakcja na cichy i głośny sposób wypowiedzi
- wyrabianie umiejętności poruszania się za prowadzącą

- dziecko prawidłowo reaguje na wypowiedzi o różnym natężeniu głosu
- dziecko wykonuje polecenia nauczycielki

Słuchanie wiersza B. Forma: Oto ja. Podczas powtarzania dzieci pokazują elementy o których mowa w wierszu.

- wskazywanie i nazywanie części ciała
- doskonalenie umiejętności poruszania się za nauczycielką

- dziecko zgodnie z treścią wiersza pokazuje elementy ciała
- dziecko przemieszcza się za prowadzącą

Utrwalanie poznanych dotychczas piosenek i wierszy połączonych z elementami ruchu.

- zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach

- dziecko pamięta elementy ruchu do poznanych piosenek
- dziecko wykazuje dużo radości podczas zabawy z piosenką

 

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Jakie zabawki mamy w naszej sali

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Rozmowy indywidualne z dziećmi. Nauczycielka przygotowuje dla dzieci "niespodzianki" - wycięte z kolorowego brystolu szablony pajacyków i lalek, które umieszcza w oddzielnych pudełkach. Przez szablony przewleka sznurki do powieszenia na szyi. Po wejściu do sali dzieci wyciągają z pudełek: chłopcy pajacyki, dziewczynki lalki. Zawieszają je na szyję. Zabawki - zabawa pobudzająco - hamująca.

- przełamanie nieśmiałości w kontaktach z dorosłymi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin