spotkanie z matką gałczyńskiego.pdf
(
175 KB
)
Pobierz
Materiały opracowane przez mgr Małgorzatę Łobos, nauczyciela j
Materiały opracowane przez mgr Małgorzatę Łobos, nauczyciela j. polskiego Zespołu Szkół
Budowlanych- Gimnazjum nr 3 w Legnicy
WSTĘP
Zagadnienie starości i starzenia się pozostaje niezwykle aktualnym problemem we
współczesnym świecie, stąd potrzeba realizowania tego tematu w szkole, na różnych etapach
kształcenia: od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum aż po szkołę średnią. Motyw
starości jest obecny w mniejszym lub większym wymiarze w programach nauczania
proponowanych przez różne wydawnictwa. Oto zestawienie tego motywu w wybranych
podręcznikach przeznaczonych dla klas gimnazjalnych.
Świat w słowach
i obrazach
Maria Nagajowa
klasa I
- fraszki
Na zdrowie
,
Na młodość
, Jan Kochanowski
-
Stary człowiek i morze
Ernest Hemingway (fragment)
klasa II
nie występuje
klasa III
-
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
(fragment)
To lubię
Maria Jędrychowska, Zofia Agnieszka Kłakówna
klasa I
nie występuje
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Rozwinąć skrzydła
Teresa Michałkiewich, Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska
klasa I
-
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
-Wywiad Miron Białoszewski
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Zrozumieć słowo
Anita Gis
klasa I
-występuje rozdział
Młodość i starość
-fraszki
Na młodość, Na starość, Na zdrowie
Jan Kochanowski
-
Dziad i baba
Józef Ignacy Kraszewski
-
Syn i ojciec
,
Stary pies i sługa
Ignacy Kraszewski
-
Starość
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
-
Starość
Jean Vanier
-obraz
Fazy życia
Caspar David Friedrich z analizą
-obraz
Stara kobieta z różańcem
Paul Cezanne
-rzeźba
Chleb
Edward Kołacz
-fotografie starszych ludzi
klasa II
-występuje rozdział
Młodość i starość
-
Balonik
Bułat Okudżawa
-
Odprawa Posłów Greckich
Jan Kochanowski (fragment)
-
Staruszkowie
Julian Tuwim
-
Spotkanie
Józef Baran
-
Babcia
Jerzy Harasymowicz
-
Stare kobiety w kościele
Janusz Stanisław Pasierb
-
Wnioski z podróży
Tomasz Mirkowicz (fragment)
-obraz
Stary człowiek w okularach
Marc Chagall
-obraz
Alegoria życia ludzkiego
Tycjan
-obraz
Trzy kobiety w kościele
Wilhelm Leibl
-obraz
Trzy okresy z życia kobiety
Gustaw Klimt
-obraz
Pod skałką
Halina Dąbrowska
-rzeźba
Przykucnięta stara kobieta
Ernst Barlach
klasa III
-występuje rozdział
Młodość i starość
-
Pieśń XXIII ks. II
Jan Kochanowski
-
Chwila z Troi
Wisława Szymborska
-
Oczekiwanie
Ernest Hemingway
-
Straszne dzieci
i
Dorośli jak dzieci
Konstanty Ildefons Gałczyński ( fragment
Listy z
fiołkiem
)
-
Ta dzisiejsza młodzież
Honoch McCarty
-
Orędzie na światowy dzień młodzieży: myśmy poznali i uwierzyli miłości
Jan Paweł II (fragment)
-
List do młodych całego świata Parati Semper
Jan Paweł II (fragment)
-
Hej, moje młode lata
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
-
Najlepsze lata mojego życia
Joe Kemp
Do Itaki
Gabriela Olszowska przy współpracy Tadeusza Garsztka i Zuzanny
Grabowskiej
klasa I
-
Stary człowiek i morze
Ernest Hemingway
-
Babcia
Maria Czapska
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Ramowe plany metodyczne lekcji języka polskiego zamieszczone w
niniejszej pracy mają zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na istnienie zjawiska starości,
jak również uwrażliwić na sprawy ludzi starszych. Celem nadrzędnym jest zrozumienie
istoty fenomenu starzenia się. Rozważania prowadzone w czasie zajęć powinny
uzmysłowić młodszym członkom społeczeństwa wagę tego nieuchronnego procesu,
który w przyszłości dotknie także ich samych. Lekcje mają za zadanie przygotować
młodych do radzenia sobie z trudnymi i często bolesnymi problemami trzeciego wieku,
ukazując różne aspekty tego ważnego zagadnienia. Jednocześnie uświadamiają
młodemu pokoleniu nietrwałość ludzkiej egzystencji. Dają możliwość odpowiedzi na
nurtujące uczniów pytania związane z przemijaniem. Pozytywnie kształtują postawę
życiową najmłodszych wobec starości, przedstawiając jasne i czysta kryteria, według
których warto postępować. Dobór tekstów, ćwiczeń i metod pracy umożliwia wskazanie
dodatnich i ujemnych stron tego ponadczasowego problemu, jakim jest starość, a także
pobudza do refleksji. Wykorzystanie na zajęciach języka polskiego reprodukcji obrazu
Fazy życia
Caspara Dawida Friedricha pozwala na realizację ścieżki edukacyjnej w
korelacji ze sztuką. Kontakt z dziełem plastycznym wzbogaca uczniów, wskazując, że
nie tylko utwory literackie poruszają tematykę starości.
RAMOWY PLAN METODYCZNY I
Klasa:
VI
Czas:
45 minut
Lekcja przeprowadzona bez podręcznika
Temat:
Przemijanie czasu to... – rozważania na podstawie wiersza
Spotkanie z
matką
K. I.
Gałczyńskiego.
Cele operacyjne:
UCZEŃ:
·
analizuje i interpretuje treść wiersza
·
poprawnie wnioskuje,
·
udziela ścisłych odpowiedzi na zadane pytania,
·
poszerza zasób czynnego słownictwa,
·
czyta utwór ze zrozumieniem,
·
współdziała w grupie,
·
dostrzega problemy moralne i pouczenia zawarte w utworze literackim,
·
nadaje słowom, gestom, mimice znaczenia,
·
korzysta z komunikacji niewerbalnej,
·
dobiera cytaty z wiersza.
Metody pracy:
· metoda poszukująca – heureza
· metoda działań praktycznych
· ćwiczenie dramowe
Formy pracy
:
·
praca indywidualna
·
praca w grupach
Plik z chomika:
isabela3
Inne pliki z tego folderu:
stowarzyszenie.pdf
(58 KB)
Pan_Tadeusz_cykl_4_lekcji.pdf
(435 KB)
na lipę.pdf
(26 KB)
jacy_jestesmy_rozwazania_o_polakach.pdf
(89 KB)
język mówiony i pisany.pdf
(113 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
HJP
Komparatystyka
literatura i kultura popularna
Literatura XX w
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin