spotkanie z matką gałczyńskiego.pdf

(175 KB) Pobierz
Materiały opracowane przez mgr Małgorzatę Łobos, nauczyciela j
Materiały opracowane przez mgr Małgorzatę Łobos, nauczyciela j. polskiego Zespołu Szkół
Budowlanych- Gimnazjum nr 3 w Legnicy
WSTĘP
Zagadnienie starości i starzenia się pozostaje niezwykle aktualnym problemem we
współczesnym świecie, stąd potrzeba realizowania tego tematu w szkole, na różnych etapach
kształcenia: od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum aż po szkołę średnią. Motyw
starości jest obecny w mniejszym lub większym wymiarze w programach nauczania
proponowanych przez różne wydawnictwa. Oto zestawienie tego motywu w wybranych
podręcznikach przeznaczonych dla klas gimnazjalnych.
Świat w słowach i obrazach Maria Nagajowa
klasa I
- fraszki Na zdrowie , Na młodość , Jan Kochanowski
- Stary człowiek i morze Ernest Hemingway (fragment)
klasa II
nie występuje
klasa III
- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragment)
To lubię Maria Jędrychowska, Zofia Agnieszka Kłakówna
klasa I
nie występuje
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Rozwinąć skrzydła Teresa Michałkiewich, Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska
klasa I
- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
-Wywiad Miron Białoszewski
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Zrozumieć słowo Anita Gis
klasa I
-występuje rozdział Młodość i starość
-fraszki Na młodość, Na starość, Na zdrowie Jan Kochanowski
- Dziad i baba Józef Ignacy Kraszewski
- Syn i ojciec , Stary pies i sługa Ignacy Kraszewski
- Starość Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
- Starość Jean Vanier
-obraz Fazy życia Caspar David Friedrich z analizą
-obraz Stara kobieta z różańcem Paul Cezanne
-rzeźba Chleb Edward Kołacz
-fotografie starszych ludzi
klasa II
-występuje rozdział Młodość i starość
- Balonik Bułat Okudżawa
- Odprawa Posłów Greckich Jan Kochanowski (fragment)
- Staruszkowie Julian Tuwim
- Spotkanie Józef Baran
- Babcia Jerzy Harasymowicz
- Stare kobiety w kościele Janusz Stanisław Pasierb
- Wnioski z podróży Tomasz Mirkowicz (fragment)
-obraz Stary człowiek w okularach Marc Chagall
-obraz Alegoria życia ludzkiego Tycjan
-obraz Trzy kobiety w kościele Wilhelm Leibl
-obraz Trzy okresy z życia kobiety Gustaw Klimt
-obraz Pod skałką Halina Dąbrowska
-rzeźba Przykucnięta stara kobieta Ernst Barlach
klasa III
-występuje rozdział Młodość i starość
- Pieśń XXIII ks. II Jan Kochanowski
- Chwila z Troi Wisława Szymborska
- Oczekiwanie Ernest Hemingway
- Straszne dzieci i Dorośli jak dzieci Konstanty Ildefons Gałczyński ( fragment Listy z
fiołkiem )
- Ta dzisiejsza młodzież Honoch McCarty
- Orędzie na światowy dzień młodzieży: myśmy poznali i uwierzyli miłości
Jan Paweł II (fragment)
- List do młodych całego świata Parati Semper Jan Paweł II (fragment)
- Hej, moje młode lata Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
- Najlepsze lata mojego życia Joe Kemp
Do Itaki Gabriela Olszowska przy współpracy Tadeusza Garsztka i Zuzanny
Grabowskiej
klasa I
- Stary człowiek i morze Ernest Hemingway
- Babcia Maria Czapska
klasa II
nie występuje
klasa III
nie występuje
Ramowe plany metodyczne lekcji języka polskiego zamieszczone w
niniejszej pracy mają zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na istnienie zjawiska starości,
jak również uwrażliwić na sprawy ludzi starszych. Celem nadrzędnym jest zrozumienie
istoty fenomenu starzenia się. Rozważania prowadzone w czasie zajęć powinny
uzmysłowić młodszym członkom społeczeństwa wagę tego nieuchronnego procesu,
który w przyszłości dotknie także ich samych. Lekcje mają za zadanie przygotować
młodych do radzenia sobie z trudnymi i często bolesnymi problemami trzeciego wieku,
ukazując różne aspekty tego ważnego zagadnienia. Jednocześnie uświadamiają
młodemu pokoleniu nietrwałość ludzkiej egzystencji. Dają możliwość odpowiedzi na
nurtujące uczniów pytania związane z przemijaniem. Pozytywnie kształtują postawę
życiową najmłodszych wobec starości, przedstawiając jasne i czysta kryteria, według
których warto postępować. Dobór tekstów, ćwiczeń i metod pracy umożliwia wskazanie
dodatnich i ujemnych stron tego ponadczasowego problemu, jakim jest starość, a także
pobudza do refleksji. Wykorzystanie na zajęciach języka polskiego reprodukcji obrazu
Fazy życia Caspara Dawida Friedricha pozwala na realizację ścieżki edukacyjnej w
korelacji ze sztuką. Kontakt z dziełem plastycznym wzbogaca uczniów, wskazując, że
nie tylko utwory literackie poruszają tematykę starości.
RAMOWY PLAN METODYCZNY I
Klasa: VI
Czas: 45 minut
Lekcja przeprowadzona bez podręcznika
Temat: Przemijanie czasu to... – rozważania na podstawie wiersza Spotkanie z matką K. I.
Gałczyńskiego.
Cele operacyjne:
UCZEŃ:
·
analizuje i interpretuje treść wiersza
·
poprawnie wnioskuje,
·
udziela ścisłych odpowiedzi na zadane pytania,
·
poszerza zasób czynnego słownictwa,
·
czyta utwór ze zrozumieniem,
·
współdziała w grupie,
·
dostrzega problemy moralne i pouczenia zawarte w utworze literackim,
·
nadaje słowom, gestom, mimice znaczenia,
·
korzysta z komunikacji niewerbalnej,
·
dobiera cytaty z wiersza.
Metody pracy:
· metoda poszukująca – heureza
· metoda działań praktycznych
· ćwiczenie dramowe
Formy pracy :
·
praca indywidualna
·
praca w grupach
Zgłoś jeśli naruszono regulamin