Karty pracy z matematyki dla dzieci
z orzeczeniem w szkole ogólnodostępnej
Opracowała Bogumiła Gajęcka
Nauczycielka matematyki
w Publicznym Gimnazjum w Siemkowicach
W każdej szkole a zwłaszcza w szkołach wiejskich, gdzie utrudniany jest dostęp do szkół specjalnych, występuje konieczność stworzenia warunków uczenia się dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to w naszej szkole przede wszystkim dzieci posiadające opinię z poradni psychologiczno –pedagogicznej, oraz dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
Aby ułatwić indywidualizację nauczania w klasie gdzie znajduje się dziecko (dzieci) z orzeczeniem do kształcenia specjalnego,bardzo przydatne stają się indywidualne karty pracy. Prezentowane poniżej karty są adresowane do konkretnej osoby i trudno je wykorzystać w całości do innych uczniów z orzeczeniem Dzieci te charakteryzują się tak dużym zróżnicowaniem w tempie przyswajania treści, że nie można przewidzieć efektów. Wiele trudności sprawia nawet napisanie kart „na zapas” nie można z góry założyć czy dane dziecko osiągnie zamierzone cele.
Planując daną jednostkę lekcyjną musimy ją tak przygotować,aby dziecko z orzeczeniem nie czuło się inne,potrafiło pewne zadania wykonać samodzielnie a w temacie realizowanym przez całą klasę znalazły się treści, z którymi spotka się w zadaniach umieszczonych w karcie pracy. Z obserwacji postępów dzieci z orzeczeniami zauważyłam ,że takie dziecko wykazuje większe zainteresowanie przedmiotem ,osiąga lepsze wyniki jeżeli prowadzi się je równolegle z całą klasą dostosowując jedynie treści do poziomu danego dziecka.
Z orzeczeniem
Bez orzeczenia
PROSTE I ODCINKI
Zna pojecie prosta, odcinek.
Umie zmierzyć odcinek.
Kreśli odcinek o podanej długości.
Rozumie pojęcie o ile dłuższy, ile razy dłuższy.
POMOCE: paski kolorowej samoprzylepnej taśmy o różnej długości (tu czarny najkrótszy,
a czerwony np. 3 razy dłuższy)
w pudełkach osobnych
do każdego zadania, kawałki sznurka tak, aby każdy następny był o 2 cm. dłuższy
od poprzedniego.
Dodaje i odejmuje odcinki konstrukcyjnie
Kreśli odcinek o podanych warunkach
Dzieli odcinek na połowy
KĄTY
Potrafi mierzyć kąty za pomocą kątomierza (proste przypadki).
Zna pojecie kata
POMOCE Kolorowy papier (najlepiej samoprzylepny)
Nożyczki.
Konstruuje kąty przystające do danego.
Zna i oblicza miary kątów przyległych, odpowiadających, naprzemianległych itp.
TRÓJKĄTY
Rozróżnia trójkąty wśród innych figur.
Rysuje trójkąty za pomocą linijki .
Zaznacza kąty w trójkącie i nazywa je ze względu na kąty (lub boki).
Mierzy długości boków trójkąta.
Oblicza obwody tych trójkątów.
Rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów
Klasyfikuje trójkąty ze względu na boki i kąty
Kreśli poszczególne rodzaje trójkątów
Stosuje zależności miedzy bokami i kątami w trójkącie w zadaniach tekstowych
Zna sumę katów w trójkącie i stosuje ją w zadaniach
1
2
3
PRZYSTAWANIE TRÓJKĄTÓW
Potrafi wybrać trójkąty przystające.
„przerysować np.po kratkach trójkąty .
Mierzyć długości boków i narysować takie same.
POMOCE: geoplany z zaznaczonymi trójkątami, wycięte z kartonu trójkąty,wśród których znajdują się trójkąty przystające
Zna i rozumie definicje figur przystających,cechy przystawania trójkątów
Umie wskazać figury przystające
Konstruować trójkąty wykorzystując cechy przystawania trójkątów
Rozwiązywać zadania konstrukcyjne z wykorzystaniem własności trójkątów
CZWOROKĄTY
`Rozpoznaje czworokąty wśród innych figur.
Podaje przykłady czworokątów w życiu.
Rozróżnia kwadraty, prostokąty, równoległoboki, rysuje prostokąty, kwadraty o podanych bokach.
Oblicza obwody prostokątów
POMOCE
Klocki lub wycięte z kartonu trójkąty,czworokąty i inne figury
Rysunek lub zdjęcie gdzie można znaleźć figury geometryczne (pokój,łazienka)
Paski o długości 1 cm. wycięte z taśmy samoprzylepnej
Zna zasadę klasyfikacji czworokątów
Rozróżnia rodzaje czworokątów,
Podaje własności czworokątów
Rysuje przekątne i wysokość czworokątów
Stosuje własności czworokątów w zadaniach
Pole prostokąta,
.jednostki pola
Zna podstawowe jednostki pola.
Rozumie pojęcie pola i zna potrzebę obliczania go w życiu.
Umie obliczyć pole za pomocą
ilości kratek .
Zamienia przy pomocy nauczyciela sumę (kratek) na iloczyn długości i szerokości.
Kwadraciki z taśmy klejącej
o boku 1 cm.
Kwadrat o boku 1m.
Zdjęcia przedstawiające malarza przy pracy,układanie płytek,sadzenie kwiatków itp.
Oblicza pole prostokąta
Zamienia jednostki pola
Pola figur
Oblicza pola prostokąta
i kwadratu .
Przy pomocy nauczyciela oblicza pola przez mnożenie boków
Posługując się danymi paskami kolorowej taśmy wybierz z pasków odcinek najkrótszy (czarny)i wklej go do zeszytu,następnie wklej pod nim pozostałe odcinki tak, aby były coraz dłuższe.Ile czarnych pasków trzeba, aby zakleić pasek czerwony?
Ile razy jest dłuższy pasek czerwony od czarnego?
Wybierz z pudełka nr.2 ··dowolne sznureczki jak zmierzyć, który jest dłuższy?
Utnij z jednego tyle,aby były równe.
.Ile centymetrów należało uciąć?
Odp. ........................................................................................................................................................................................................................................................
O ile centymetrów jeden był dłuższy od drugiego?
Odp.........................................................................................................................................................................................................................................................
Posługując się czarnymi paskami naklej je na paski narysowane poniżej.
Ile razy musiałeś użyć czarnego paska, aby zakleić ramkę?
Ile razy nowy pasek jest dłuższy od czarnego?
.....................................................................................................................................................
Narysuj odcinki o długości:
· 5 cm
· 4cm
· 2cm i 6mm
· Dwa i pół centymetra
Zadanie 6
Zmierz podany odcinek, oznacz go jako odcinek AB a następnie narysuj odcinek:
a) Dłuższy od podanego o 3 centymetry.
b) Krótszy od podanego o 2 centymetry.
c) Odcinek dwa razy dłuższy od podanego odcinka AB.
Zadanie 1
W narysowanych figurach zaznacz różnymi kolorami kąty...
sroka54