Karty pracy z matematyki dla dzieci.doc

(112 KB) Pobierz
Karty pracy z matematyki dla dzieci

Karty pracy z matematyki dla dzieci

z orzeczeniem w szkole ogólnodostępnej

 

Opracowała Bogumiła Gajęcka

Nauczycielka matematyki

w Publicznym Gimnazjum w Siemkowicach

 

 

W każdej szkole a zwłaszcza w szkołach wiejskich, gdzie utrudniany jest dostęp do szkół specjalnych, występuje konieczność stworzenia warunków uczenia się dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to w naszej szkole przede wszystkim dzieci posiadające opinię z poradni psychologiczno –pedagogicznej, oraz dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.

Aby ułatwić indywidualizację nauczania w klasie gdzie znajduje się dziecko (dzieci) z orzeczeniem do kształcenia specjalnego,bardzo przydatne stają się indywidualne karty pracy. Prezentowane poniżej karty są adresowane do konkretnej osoby i trudno je wykorzystać w całości do innych uczniów z orzeczeniem Dzieci te charakteryzują się tak dużym zróżnicowaniem w tempie przyswajania treści, że nie można przewidzieć efektów. Wiele trudności sprawia nawet napisanie kart „na zapas” nie można z góry założyć czy dane dziecko osiągnie zamierzone cele.

Planując daną jednostkę lekcyjną musimy ją tak przygotować,aby dziecko z orzeczeniem nie czuło się inne,potrafiło pewne zadania wykonać samodzielnie a w temacie realizowanym przez całą klasę znalazły się treści, z którymi spotka się w zadaniach umieszczonych w karcie pracy. Z obserwacji postępów dzieci z orzeczeniami zauważyłam ,że takie dziecko wykazuje większe zainteresowanie przedmiotem ,osiąga lepsze wyniki jeżeli prowadzi się je równolegle z całą klasą dostosowując jedynie treści do poziomu danego dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat realizowany w klasie

                        Cele kształcenia w ujęciu operacyjnym uczeń:

 

Z orzeczeniem

Bez orzeczenia

1

2

3

PROSTE I ODCINKI

Zna pojecie prosta, odcinek.

Umie zmierzyć odcinek.

Kreśli odcinek o podanej długości.

Rozumie pojęcie o ile dłuższy, ile razy dłuższy.

 

POMOCE: paski kolorowej samoprzylepnej taśmy o różnej długości (tu czarny najkrótszy,

a czerwony np. 3 razy dłuższy)

w pudełkach osobnych

do każdego zadania, kawałki sznurka tak, aby każdy następny był o 2 cm. dłuższy

od poprzedniego.

 

 

 

 

 

 

Dodaje i odejmuje odcinki konstrukcyjnie

Kreśli odcinek o podanych warunkach

Dzieli odcinek na połowy

KĄTY

Potrafi mierzyć kąty za pomocą kątomierza (proste przypadki).

Potrafi rozpoznać i nazwać kąt ostry, rozwarty, prosty.

Zna pojecie kata

POMOCE Kolorowy papier (najlepiej samoprzylepny)

Nożyczki.

 

 

Konstruuje kąty przystające do danego.

Zna i oblicza miary kątów przyległych, odpowiadających, naprzemianległych itp.

 

TRÓJKĄTY

Rozróżnia trójkąty wśród innych figur.

Rysuje trójkąty za pomocą linijki .

Zaznacza kąty w trójkącie i nazywa je ze względu na kąty (lub boki).

Mierzy długości boków trójkąta.

Oblicza obwody tych trójkątów.

 

 

 

Rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów

Klasyfikuje trójkąty ze względu na boki i kąty

Kreśli poszczególne rodzaje trójkątów

Stosuje zależności miedzy bokami i kątami w trójkącie w zadaniach tekstowych

Zna sumę katów w trójkącie i stosuje ją w zadaniach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

PRZYSTAWANIE TRÓJKĄTÓW

Potrafi wybrać trójkąty przystające.

„przerysować np.po kratkach trójkąty .

Mierzyć długości boków i narysować takie same.

POMOCE: geoplany z zaznaczonymi trójkątami, wycięte z kartonu trójkąty,wśród których znajdują się trójkąty przystające

Zna i rozumie definicje figur przystających,cechy przystawania trójkątów

Umie wskazać figury przystające

Konstruować trójkąty wykorzystując cechy przystawania trójkątów

Rozwiązywać zadania konstrukcyjne z wykorzystaniem własności trójkątów

CZWOROKĄTY

`Rozpoznaje czworokąty wśród innych figur.

Podaje przykłady czworokątów w życiu.

Rozróżnia kwadraty, prostokąty, równoległoboki, rysuje prostokąty, kwadraty o podanych bokach.

Oblicza obwody prostokątów

POMOCE

Klocki lub wycięte z kartonu trójkąty,czworokąty i inne figury

Rysunek lub zdjęcie gdzie można znaleźć figury geometryczne (pokój,łazienka)

Paski o długości 1 cm. wycięte z taśmy samoprzylepnej

Zna zasadę klasyfikacji czworokątów

Rozróżnia rodzaje czworokątów,

Podaje własności czworokątów

Rysuje przekątne i wysokość czworokątów

Stosuje własności czworokątów w zadaniach

Pole prostokąta,

.jednostki pola

Zna podstawowe jednostki pola.

Rozumie pojęcie pola i zna potrzebę obliczania go w życiu.

Umie obliczyć pole za pomocą

ilości kratek .

Zamienia przy pomocy nauczyciela sumę (kratek) na iloczyn długości i szerokości.

Kwadraciki z taśmy klejącej

o boku 1 cm.

Kwadrat o boku 1m.

Zdjęcia przedstawiające malarza przy pracy,układanie płytek,sadzenie kwiatków itp.

Oblicza pole prostokąta

Zamienia jednostki pola

Pola figur

Oblicza pola prostokąta

i kwadratu .

Przy pomocy nauczyciela oblicza pola przez mnożenie boków

 

 

 

 

 

 

Temat: Proste i odcinki

 

 

Zadanie 1.

 

Posługując się danymi paskami kolorowej taśmy wybierz z pasków odcinek najkrótszy (czarny)i wklej go do zeszytu,następnie wklej pod nim pozostałe odcinki tak, aby były coraz dłuższe.Ile czarnych pasków trzeba, aby zakleić pasek czerwony?

Ile razy jest dłuższy pasek czerwony od czarnego?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2.

Wybierz z pudełka nr.2 ··dowolne sznureczki jak zmierzyć, który jest dłuższy?

Utnij z jednego tyle,aby były równe.

.Ile centymetrów należało uciąć?

Odp. ........................................................................................................................................................................................................................................................

O ile centymetrów jeden był dłuższy od drugiego?

Odp.........................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

Zadanie 3

Posługując się czarnymi paskami naklej je na paski narysowane poniżej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ile razy musiałeś użyć czarnego paska, aby zakleić ramkę?

Ile razy nowy pasek jest dłuższy od czarnego?

.....................................................................................................................................................

 

 

Zadanie4

Poniżej narysowano odcinki dłuższy AB i krótszy CD oznacz je odpowiednio i odpowiedz na pytanie: O ile centymetrów odcinek AB jest dłuższy od odcinka CD?

 







 

 

Zadanie 5

 

Narysuj  odcinki o długości:

·        5 cm 

 

·        4cm

 

 

·        2cm i 6mm

 

 

·        Dwa i pół centymetra

 

 

 

Zadanie 6

Zmierz podany odcinek, oznacz go jako odcinek AB a następnie narysuj odcinek:

 



 

 

 

a)     Dłuższy od podanego o 3 centymetry.

 

 

b)    Krótszy od podanego o 2 centymetry.

 

 

c)     Odcinek dwa razy dłuższy od podanego odcinka AB.

 

 

 

KĄTY

 

Zadanie 1

W narysowanych figurach zaznacz różnymi kolorami kąty...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin