Mieczysław Gogacz - (1987) Elementarz metafizyki.pdf

(793 KB) Pobierz
Microsoft Word - M. Gogacz - Elementarz metafizyki
MIECZYSŁAW GOGACZ
ELEMENTARZ METAFIZYKI
Edycja internetowa wydania drugiego
 Mieczysław Gogacz
SPIS TREŚCI
2
3
PRZEDMOWA
Książkę tę stanowi ukazywanie powodów tego, czym byt jest i że jest, zarazem
wszystkiego, co podstawowe i wyjściowe w uprawianiu metafizyki. Przez metafizykę
należy rozumieć identyfikację wewnętrznych i zewnętrznych pryncypiów bytu, to
znaczy pierwszych i realnych powodów tego, czym byt jest i że jest. To, co podstawowe
i wyjściowe, staram się ukazywać w sposób, który ujawnia drogi dojścia do twierdzeń
metafizyki. Jest to więc ujęcie heurystyczne, odsłaniające byt wyraźniej niż zespół
samych twierdzeń o bycie, bez tłumaczenia się, w jaki sposób je odkryliśmy. Nie są to
więc twierdzenia dowolne. Ich źródłem jest wynik spotkania, nazywany poznaniem
niewyraźnym. Metafizykę jako zespół zdań o pryncypiach bytu stanowi wierne ujęcie
skutków bytowego spotkania.
Metafizyki różnią się od siebie dopiero na poziomie poznania wyraźnego, to
znaczy z powodu wywoływanych przez kulturę zakłóceń w przekazywaniu doznań z
poziomu poznania niewyraźnego w ujęciach na poziomie poznania wyraźnego.
Dokładny i wierny opis skutków naszego spotkania z oddziałującym na nas bytem
stanowi pierwotną i wyjściową, wprost elementarną wiedzę o wewnętrznej zawartości
bytu. Za pomocą rozumowań możemy uwyraźniać i rozwijać tę wiedzę. Książka o
skutkach spotkania jest więc wprost elementarzem wiedzy o bycie, istniejącym realnie i
udostępniającym informację o swej wewnętrznej budowie. Jest więc jako elementarz
punktem wyjścia każdej metafizyki, którą wciąż należy precyzować, by uzyskać jak
największą zgodność ujęć z bytem, ujawniającym stanowiące go jego wewnętrzne
pryncypia. Także ten elementarz metafizyki należy precyzować, poprawiać, uzupełniać,
przeformułowywać, gdyż interesuje nas i jest dla nas ważna prawda o bycie, a nie
stanowiący metafizykę układ zdań. Metafizyk nie broni metafizyki, broni zawsze
rzeczywistości, a tym samym prawdy o bytach. Jest wierny istnieniu i istocie bytu, a nie
ujęciom i wiedzy. Broni tylko tej wiedzy, która wiernie przekazuje to, czym byt jest i że
właśnie istnieje, skoro kontaktuje się z nami swą bytową zawartością. I właśnie
istnienie bytu jest miarą i sprawdzianem naszej wiedzy, a nie intelekt i poznanie, które
tylko wypełniają się tym, co byt przekazuje dzięki wywołanemu przez siebie spotkaniu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin