Ochrona konsumenta - wykłady.doc

(391 KB) Pobierz
WYKŁAD 1

WYKŁAD 1                                                        05.10.2006.

 

Konsument



osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

 

Rozwój ochrony konsumentów na świecie i w Polsce.

 

Przyczyny ochrony konsumenta:

§      rozwój cywilizacyjny świata

§      wzrost zamożności ludności

§      wzrost aspiracji społecznych

§      niebezpieczne lub wadliwe wyroby (lub usługi)

§      nieuczciwe praktyki handlowe

 

Geneza ochrony konsumenta:

Ø     1960 r. ® Międzynarodowa Organizacja Związków Konsumenckich (International Organization of Consumer Unison, od 1995r. – Consumers International)

Ø     15.03.1962 r. ® prezydent John F. Kennedy 0projekt ustawy o prawach konsumentów (Consumer Bill of Rights)

„Consumers, by definition, include us all (…)”

„Z definicji wszyscy jesteśmy konsumentami”

                                                        John Jon. Kennedy

              Prawa Konsumenta:

1.     Prawo do bezpieczeństwa

Muszą być w danym państwie pewne regulacje prawne wymagające, by produkt wprowadzany do obrotu, był bezpieczny, spełniał normy bezpieczenstwa.

2.     Prawo do rzetelnej informacji

Wszelkie informacje przekazywane konsumentowi (reklama, opakowanie itp.) powinny być wiarygodne.

3.     Prawo wyboru

Wskazywał na niebezpieczeństwo, które niesie dla konsumenta zmonopolizowanie rynku, który to z kolei dyktuje konsumentowi pewne warunki bez prawa wyboru.

4.     Prawo do tego, by głos konsumenta buł słyszalny

                            Jest to inaczej prawo do reprezentacji własnego zdania.

 

15.03. od 1983 r. to Światowy Dzień Praw Konsumenta (World Consumer Rights Day –

                                          WCRD)

Ø     Rezolucje Rady z 14.04.1975 r. w sprawie wstępnego programu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej dotyczącego polityki ochrony i informowania konsumentów

 

Poszerzone Prawa Konsumentów:

1.     Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa

2.     Prawo do ochrony interesów ekonomicznych

3.     Prawo do rekompensaty (prawo dostępu do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń)

4.     Prawo edukacji i informacji

5.     Prawo reprezentacji

6.     Prawo do życia w czystym środowisku

7.     Prawo do zaspokojenia podstawowych potrzeb

Ø     09.04.1985 r. ® Wytyczne Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych wsprawie ochrony konsumentów

Ø     Formalne względy wdrażania ochrony konsumenta do polityki i prawa polskiego:

®     1989 r. – okres transformacji gospodarczej



®     zmiany polityczne, gospodarcze



®     wkroczenie na drogę gospodarki rynkowej

 

Reguła „4C” (4K):

 

reguła „4C”

reguła „4K”

produkt

customer

korzyść

cena

cost

koszt

dystrybucja

commenience

komfort

promocja

communication

komunikacja

 

Konsekwencje marketingu dla konsumentów:

Szanse:

Zagrożenia:

§      lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców

§      pozorne nowości

§      świadome obniżanie żywotności produktów

§      dywersyfikacja asortymentu podaży towarów

§      nieprzejrzystość rynku

§      niższe ceny

§      „tricki cenowe”

§      kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumentów

§      pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb nabywcy

§      zbyt wielu pośredników

§      zbyt duża marża handlowa

§      pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji, środkach promocji

§      nadmierna ilość reklam

§      agresywność i nieuczciwość reklam

§      promocja skłania do zakupu towarów, które w rzeczywistości nie są konsumentowi potrzebne

 

Ø     Członkostwo Polski w ONZ ® ratyfikowanie „Międzynarodowego Paktu praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych”

Ø     16.12.1991 r. ® Układ Europejski o Stowarzyszeniu RP ze Wspólnotami (od 01.02.1994 r. wszedł w życie)

Artykuł 68.

„istotnym warunkiem wstępnym integracji gospodarczej Polski z WE jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do Ustawodawstwa WE”

              (każdy akt prawny musi być zgodny z prawami obowiązującymi we WE_

Artykuł 69.

§      zasady konkurencji

§      przepisy i normy techniczne

§      ochrona konsumenta

Ø     01.05.2004 r. ® wejście Polski do UE

Ø     Konstytucja RP (weszła w życie 07.04.1997 r.)

Artykuł 76.

„Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.”

 

Rola konsumenta na rynku.

 

Konsument

9          adresat działalności promocyjnej przedsiębiorstwa

9          nabywca produkcyjnych dóbr lub świadomych usług

9          użytkownik nabytych towarów\

W każdym przypadku konsument powinien podlegać ochronie prawa konsumenckiego.

 

Płaszczyzny realizacji polityki konsumenckiej:

§      legislacyjna

§      instytucjonalna (instytucje)

§      inspekcyjno-kontrolna (inspekcje, służby kontrolne)

§      sądowa (standardy na drodze sądowej)

§      informacyjno-edukacyjna

 

Rządowe programy polityki konsumenckiej w Polsce:

§      1998 – 1999

§      2000 – 2001

§      2002 – 2003

§      2004 – 2006

 

 

„ Konsument bowiem albo nie jest świadom przysługujących mu praw i możliwości, albo też dysponuje zbyt nikłą < siłą przebicia > niezbędną dla ich realizacji – nieraz żmudnej i czasochłonnej.”

                                                                                                                             

Prof. Ewa Łętowska, 1978 r.

 

 

WYKŁAD 2                                                        12.10.2006.

 

Rządowy projekt polityki konsumenckiej na lata 1998-1999.

 

Podstawowe problemy ochrony konsumentów w Polsce:

§      brak regulacji prawnych w wielu istotnych dla konsumentów dziedzinach

§      niedostosowanie istniejących norm prawnych do wymogów gospodarki rynkowej

§      słaba pozycja negocjacyjna konsumentów

§      nierzetelna, wprowadzająca w błąd reklama

§      niewłaściwa jakość oferowanych towarów i usług

§      trudności w dochodzeniu reklamacji

§      niska świadomość prawna nabywców

§      ograniczona dostępność do informacji i edukacji konsumenckiej

§      słabość organizacji i stowarzyszeń konsumenckich

 

Prawo do reprezentacji.

 

Ustawa z dnia 24.07.1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa



 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin