Carroll Jonathan - Czarny koktail i inne opowiadania.pdf

(512 KB) Pobierz
Jonathan Carroll - Czarny koktail i inne opowiadania
JONATHAN CARROLL
CZARNY KOKTAIL I INNE
OPOWIADANIA
(Black Cocktail; Uh-Oh City!; Alone Alarm)
Przełożyli
Tomasz Jabłoński; Arkadiusz Nakoniecznik; Dorota Malinowska
Czarny koktail
(Black Cocktail)
Wszelka smakowitość lub ostrość, jaką można znaleźć w tym koktailu, jest w dużej mierze
wynikiem intuicji i doświadczenia mojej redaktorki Deborah Beale. Mon chapeau...
Dla Diane Wakoski
Jedną z cech, które od razu mi się spodobały u Michaela Billi, była jego umiejętność opowiadania
anegdot. Są na tym świecie ludzie obdarzeni wspaniałym darem, który pozwala im z drobnych i
nieistotnych wydarzeń stworzyć opowiadania chwytające za serce lub przynajmniej wywołujące
salwę zdrowego śmiechu; śmiechu, który rozjaśnia szarość naszych dni.
- Miałem kiedyś numer telefonu, który tylko jedną cyfrą różnił się od numeru miejskiego biura
zatrudnienia. Ciągle wydzwaniali do mnie jacyś ludzie i prosili pana Posamentiego, dyrektora tej
instytucji. Z początku uprzejmie informowałem, że to pomyłka. Jednak po pięćdziesiątym telefonie
ogarnęła mnie taka wściekłość, że zrobiło mi się ciemno przed oczami. Poza tym do szału
doprowadzała mnie głupota niektórych rozmówców. Połowa z nich robiła wrażenie, że nie wie, do
czego służy telefon. A kiedy dowiadywali się, że to pomyłka, robili się nagle podejrzliwi i
dochodzili do wniosku, że próbuję ich oszukać... Przecież numer się zgadza, tylko ja, łobuz jeden,
chcę ich zrobić w konia! Pewnego ranka, a byłem akurat w dosyć paskudnym nastroju, znowu
rozległ się dzwonek. Kiedy facet oświadczył, że chce rozmawiać z panem Posamentim,
zastanowiłem się chwilę, spojrzałem na aparat i powiedziałem: "Tak, to ja". "Nazywam się Rickie
Otto", powiedział facet. "Chciałbym pracować w magistracie". "A jakie ma pan kwalifikacje?" -
spytałem. "Że niby co?" "Co takiego robił pan dotychczas, że mielibyśmy dać panu pracę?" "Byłem
na wojnie i potrafię prowadzić ciężarówkę. Wezmę pracę kierowcy". "Znakomicie, w takim razie od
razu ustalmy termin spotkania". "No". "Drogi panie Otto, chciałbym, żeby we wtorek rano zjawił się
pan w budynku urzędu miejskiego, pokój 32. I proszę się przebrać za sowę". "Za co? Co pan
9195781.001.png
powiedział?" "Za sowę, panie Otto".
Michael wspaniale pali papierosy. Zaciąga się w teatralny sposób i to zawsze w takiej chwili, że
kiedy wciąga dym w płuca, wypowiedziane właśnie słowa zapadają słuchaczowi w serce, by
eksplodować dokładnie w momencie, gdy Michael znów podejmuje swoją opowieść.
Uśmiechnął się, wzruszył ramionami i dmuchnął dymem pod sufit.
- Otto nie odzywał się przez bardzo długą chwilę. A potem zwyczajnie odłożył słuchawkę. Klik.
Spotkaliśmy się w okolicznościach romantycznych i tajemniczych.
Glenn, chłopak, z którym mieszkałem, zginął w straszliwym trzęsieniu ziemi, które ostatnio narobiło
takich szkód w Los Angeles. Bardzo się kochaliśmy i byliśmy sobie wierni. W tych czasach
szalejącej zarazy AIDS, gdy tak wielu naszych homoseksualnych przyjaciół albo już zmarło na tę
chorobę, albo bez większej nadziei czekało na wyniki badań krwi, uważaliśmy się za szczęściarzy.
Glenn żartował gorzko, że w ciągu jednego pokolenia z pariasów społeczeństwa zmieniliśmy się w
pariasów natury. Jednak my obaj jakoś wyszliśmy z tego cało; kochaliśmy się, byliśmy zdrowi i
każdy z nas miał pracę, której niejeden mógł nam pozazdrościć.
A potem, pewnego wieczoru, gdy Glenn siedział na patio, przyszło trzęsienie ziemi. Siła wstrząsu
dosłownie rozdarła nasz dom na pół, a spadające kawały gruzu przygniotły mojego przyjaciela.
Wracałem właśnie do domu ze studia. Jakimś cudem nie poczułem nic więcej, tylko przesadne,
komiksowe wręcz drganie i wybrzuszanie się nawierzchni; scena była jak z koszmaru Myszki Miki.
Pamiętam szaro-czarne, wijące się niby węgorze wstęgi jezdni, które wyrzucały w górę ciężarówki i
samochody osobowe, jakby to były zabawki. Przez te wszystkie godziny, które zabrała mi droga do
domu, myślałem bez przerwy o tym, jak bardzo Glenn obawiał się trzęsienia ziemi i jak często
mówił, że powinniśmy się stąd wynieść, zanim wydarzy się to najgorsze. "Jak możesz wyjechać z
Kalifornii, kiedy tak dobrze ci tu idzie?", pytałem go z uśmiechem. "A co trupowi po sukcesach",
odpowiadał.
Takie to myśli chodziły mi po głowie tamtego tragicznego wieczoru, gdy jechałem przez rozdarte i
jęczące miasto. Zimą, choć w Los Angeles jest bardzo pięknie, szybko przychodzi zmrok. Kiedy
koło ósmej dotarłem do domu, było już ciemno. Prawie nigdzie nie było widać świateł, porytymi
drogami nie jeździły samochody, słychać było tylko syk i trzaskanie ognia, zawodzenie syren i
warkot helikopterów przelatujących co parę minut nisko nad ziemią.
Gdy zrozumiałem, że stoję przed tym, co jeszcze rano było moim domem, rzuciłem się na
rumowisko i zacząłem kopać.
To cała historia, lecz nie ją chciałem tutaj opowiedzieć. Poza tym nie jestem tak dobrym
gawędziarzem jak Michael, więc mówiłbym tylko o łzach i prośbach do umarłych i żywych, by
zrozumieli, że nie byłem w stanie ocalić człowieka, którego kochałem.
Glenn żył jeszcze, kiedy go znaleźliśmy. Tak, jednak udało mi się odnaleźć go wśród gruzu i dymu.
Z pomocą sąsiada wyciągnęliśmy to, co zostało z mojego kochanka. I to tylko po to, bym zobaczył,
jak Glenn puszcza moją dłoń, próbuje się uśmiechnąć i umiera.
Kiedy go pochowałem (pamiętacie te wszystkie cmentarze, które jak na przykład Forest Lawn
wyrosły wśród chaosu niczym grzyby po deszczu? Ceny nieruchomości w Kalifornii znów poszły w
górę, choć tym razem chodziło dla odmiany o miejsce pod ziemią), napisałem o tym wszystkim do
Maris, mojej siostry. List sprawił, że zaszły dwa nieoczekiwane wydarzenia: przede wszystkim
szybko dostałem odpowiedź, co zważywszy na sytuację w Los Angeles po trzęsieniu ziemi było
9195781.002.png
naprawdę wyjątkowe, a po drugie siostra wspomniała w swoim liście, bym zadzwonił do niejakiego
Michaela Billi. Jej mąż zasugerował, bym skontaktował się z Billą, ponieważ był przekonany, że
"będziemy do siebie pasowali". I nic więcej.
Parę razy spotkałem się z moim szwagrem i choć raczej go lubiłem, poczułem się dotknięty tak
autorytatywnym stwierdzeniem. Jak mógł przypuszczać, że wie, kto może do mnie "pasować".
Jednak samotność nie zna rozwiązań pośrednich: albo zabija, albo daje spokojnie żyć. Mnie nieomal
zabiła. Kiedy przesiałem przez palce to, co zostało z mojego życia po trzęsieniu ziemi, zrozumiałem,
że niewiele jest rzeczy wartych wspomnienia. Ledwie parę drobiazgów, które chciałem odkurzyć,
naprawić, zachować...
Krótko potem przyszedł okres, gdy zdarzało mi się sterczeć przed wystawami sklepów z bronią i
układać listy lekarzy, którzy byliby skłonni wystawić mi niekonwencjonalną receptę.
Ten czas minął, lecz pozostało uczucie smutku i nieznośnej lekkości. Śmierć ma w swoim
jadłospisie jeszcze inne dania oprócz zwykłego zatrzymania czynności mózgu lub stłumienia
miarowego bicia serca.
To właśnie Michael powiedział, że śmierć jest jak barman, który potrafi przyrządzać tylko
egzotyczne napoje, a nie wie, co to piwo z wódką albo podwójna czysta.
- Pomyśl tylko, Ingram, jak różne są oblicza śmierci. Wychowałem się w miasteczku pełnym kobiet,
które pochodziły z Sycylii. Wiele z nich owdowiało za młodu i kiedy przed sześćdziesięciu laty
założyły na siebie czarne, żałobne suknie, to fruuu... To, co było w nich kobiece i żywe, umarło
razem z ich mężami. I pomyśl tylko, że miały po osiemnaście lat, kiedy owdowiały, a osiemdziesiąt,
kiedy je poznałem. Na uczelni spotkałem kiedyś chłopaka, który przedtem nie zdał do Yale... Kiedy
się dowiedział o wynikach egzaminu, coś w nim zdechło. Do dzisiaj pewnie opowiada na prawo i
lewo, jak go wtedy skrzywdziła komisja kwalifikacyjna. W życiu zawsze mu się znakomicie wiodło.
To coś, co miał w sobie - ego nastolatka czy zwykłą pewność siebie - a więc to coś w nim umarło i
spoczywa w ciemnej mogiłce od dnia, kiedy przyszedł list z Yale. Są takie małe umierania. Małe
śmierci, na które możemy sobie pozwolić, bo przecież jest w nas jeszcze tyle życia. Analogia z
alkoholem tu też ma swoje zastosowanie. Są ludzie, którzy siedzą i piją, doskonale zdając sobie
sprawę, że zaraz spadną pod stół. Jednak zwykle jest tak, że ze względu na sytuację mogą sobie
pozwolić, na "utratę" na jakiś czas cząstki siebie samych. Nie muszę dzisiaj prowadzić? No to co w
tym złego, że widzę podwójnie? Jesteśmy wśród przyjaciół? No to mogę zrobić z siebie durnia.
- Czy sądzisz, że paradowanie z abażurem na głowie to też taki rodzaj śmierci?
- Oczywiście. To śmierć dobrego smaku. Bardzo niebezpieczna rzecz, jeśli dowiedzą się o niej
niepowołane osoby. Sam przecież wiesz. Popatrz sobie na tych dziwaków, którzy występują w
twoim programie.
Prowadzę audycję radiową. Od pięciu lat jestem gospodarzem mocno kontrowersyjnego programu
Krzywe zwierciadło . Najbardziej pokręceni wariaci mogą u mnie wywalić, co im w duszy gra.
Audycja cieszy się powodzeniem, jest dziwaczna i - znacznie częściej, niż mogłoby się wydawać -
zaskakująca. Ci, których zapraszam, to osoby z bogatą wyobraźnią i (przeważnie) nienormalne.
Kiedy prowadzę program, często przypomina mi się, że Mark Twain napisał kiedyś, iż zamiast
nieba wolałby piekło, bo tam siedzą wszyscy ciekawi ludzie. Cokolwiek by powiedzieć o Krzywym
zwierciadle , na pewno nie jest to nudna audycja.
Od czasu do czasu pojawia się ktoś wyjątkowy - mistyk z prawdziwie głęboką wizją tajemnic życia
albo wróżka, która rzuca na człowieka okiem i natychmiast mówi dwie, trzy rzeczy, których nikt nie
miałby ochoty usłyszeć. Lecz takich ludzi jest niewielu i większość moich gości po prostu opowiada
głodne kawałki i bajdurzy o jakichś spiskach, tajnych informacjach i sekretach z zaświatów.
 
Audycja ma powodzenie, ponieważ naprawdę lubię rozmawiać z tymi ludźmi i lubię słuchać ich
historii. Pewnego razu zapytano Ronalda Reagana, dlaczego jego zdaniem jest tak popularny wśród
Amerykanów. Odparł, że ludzie wyczuwają, iż naprawdę ich lubi. Ja też lubię tych dziwaków,
którzy przychodzą do studia. Lubię ich i chętnie słucham ich opowiadań.
Po śmierci Glenna jedynie program pomógł mi jakoś przetrwać. Niezależnie od tego, czy moi goście
są szaleni, czy też nie, kiedy tylko przestąpią próg studia, by sprzedawać hodowle żółwi na Plutonie
albo rozprawiać o ludzikach z ciasta, które mieszkają u nich w ogródku, od razu czuję, że emanuje z
nich pewna szczególna energia. Często powstała w czasie programu myśl, że życie jest tak barwne i
radosne, pozwalała mi dotrwać do następnego dnia. Życie czasami daje popalić, lecz już za minutę
albo godzinę zmienia się i bywa, że nawet na lepsze. Wystarczyło mi tylko spojrzeć na listę
zaproszonych do programu, a już wiedziałem, że skoro jest na tym świecie facet, który mieszka pod
końskim brzuchem, albo kobieta, która święcie wierzy, że jej zegarek to wcielenie Elvisa Presleya,
to i przede mną otwierają się nowe drogi, nowe możliwości i że istnieje jakiś mężczyzna, który
powie kiedyś: "Chodź tu, musimy sobie pogadać". No więc nie kupiłem rewolweru i nie załatwiłem
sobie tabletek, a pewnego wieczoru, gdy zrozumiałem, że już zbyt długo przyglądam się swoim
dłoniom, sięgnąłem po notes i zadzwoniłem do człowieka, o którym mój szwagier twierdził, że
będzie do mnie pasował.
Bo właściwie, do cholery, czemu nie?
Michael był z początku pełen rezerwy, lecz w jego głosie wyczułem ciekawość, która sugerowała,
że byłby skłonny uczynić ostrożny krok w moim kierunku, jeśli tylko nie zrobię jakiegoś nazbyt
szybkiego ruchu i nie przestraszę go jak ptak, który znienacka zrywa się spod nóg.
- Miałbyś może ochotę na lody z bakaliami?
- Właśnie o czymś takim myślałem.
- To spotkajmy się u C.C. Browna na Hollywood Boulevard.
Krzywe zwierciadło nagrywam dwa razy w tygodniu wczesnym popołudniem, więc wieczory mam
wolne. Kiedy wchodziłem do lodziarni, ostatnim dźwiękiem, jaki usłyszałem z ulicy, był
dobiegający z jakiegoś samochodu początek funkowego utworu Sensoria grupy Cabaret Voltaire. Ta
muzyka to sygnał Krzywego zwierciadła . Nie byłem pewien, czy to zła, czy dobra wróżba.
Samotnych mężczyzn było w łodziami dwóch. Jeden skrył się do połowy za gazetą, a drugi patrzył
na drzwi, przeciągając palcem między szyją a kołnierzykiem. Ten z gazetą był gruby, a ten z
kołnierzykiem zbyt nerwowy. Żaden z nich nie wyglądał zachęcająco.
- Ingram York!
Głos dochodził z głębi sali. Brzmiał znajomo. Kiedy odwróciłem się, myśląc, że zobaczę Michaela
Billę, ujrzałem Williama Szekspira. Willy był stałym gościem moich programów, ściągałem go w
ostatniej chwili zawsze wtedy, gdy potrzeba było jakiegoś "gaduły", który ożywiłby audycję. Był
zabawny, potrafił mówić o wszystkim i o niczym, no i oczywiście był tak samo jak wszyscy moi
goście stuknięty. W domu trzymał dwa dusiciele o imionach Laverne i Surly, które zawsze zabierał
do studia. Lubiłem Willy'ego w małych dawkach, lecz tego wieczoru nie był mi akurat do niczego
potrzebny. Billa wiedział co prawda, czym się zajmuję, lecz nie chciałem, by w czasie naszego
pierwszego spotkania plątał się wokół mnie lekko przerażający przedstawiciel tych ludzi, którymi
dobrowolnie otaczam się dzień w dzień.
- Zabrałbym węże, gdybym wiedział, że się spotkamy!
9195781.003.png
- Cześć, Willy. To na razie.
- A może loda, Ingram? Właśnie dostałem emeryturę i chętnie ci postawię.
- Dziękuję ci, jestem umówiony. Ale mogę to chyba traktować jako otwartą propozycję?
Spojrzał na mnie jak kaczor: z ukosa i bardzo uważnie.
- Coś wisi w powietrzu. Masz randkę, co?
- To po prostu znajomy. Uśmiechnął się.
- A słyszałeś taką anegdotę o Jacku Nicholsonie? Na przyjęciu podeszła do niego piękna
dziewczyna i spytała: "To co, Jack, zatańczymy?" Nicholson obejrzał ją sobie dokładnie i
powiedział: "Nie ten czasownik, kochana. Nie ten czasownik".
Willy mówił bardzo głośno. Gdy skończył, ktoś za nami zaśmiał się z uznaniem. Kiedy się
odwróciłem, zobaczyłem, że grubas opuścił gazetę i uśmiecha się szeroko. Ten człowiek właściwie
nie był nawet gruby, lecz po prostu wielki. Wyglądał jak ciężarowiec albo były futbolista. Spojrzał
na mnie i zrobił zapraszający gest. Willy poklepał mnie po ramieniu i odszedł.
Michael uniósł się lekko i wyciągnął na powitanie ogromną łapę.
- Ale jesteś wielki. Sądząc po głosie, spodziewałem się, że jesteś o połowę mniejszy.
- Jak już o tym mówimy, to powiedz: "Witam serdecznie. I oto znów są wśród nas ludzie inni niż
wszyscy". Zdziwiłem się
- Słuchasz mojej audycji?
- Czasami. Jak na mój gust trochę w niej za dużo dobrego, ale podoba mi się twój styl. Traktujesz
tych ludzi normalnie, a nie tak, jakby byli jakimiś rybkami z akwarium.
Usiadłem.
- Niektórzy z nich to naprawdę ryby. Tylko że czasami wyrastają im nóżki, żeby mogli dojść do
studia. Kiedy tu wszedłem, nie wiedziałem, jak cię rozpoznać.
Rozłożył ręce.
- Zawsze zapominam ludziom powiedzieć, żeby rozglądali się za wielkoludem. Wtedy łatwo mnie
znaleźć. Muszę przyznać, że zapominam o swoich rozmiarach. Kiedy byłem mały, mieliśmy sukę,
złotego retrievera, która ważyła przynajmniej osiemdziesiąt funtów. Strasznie wielkie bydlę. Z tym
że ona była przekonana, że jest drobna i delikatna jak ratlerek. Z ogromnym trudem wdrapywała się
na najmniejsze krzesło w całym domu i leżała na nim, choć było jej strasznie niewygodnie i
właściwie powinna była położyć się na kanapie. Ja też taki jestem. Kupuję buty, które mnie cisną, i
nie mogę uwierzyć, że noszę garnitur rozmiar pięćdziesiąt sześć... w głębi serca czuję się malutki
jak Edith Piaf.
Podano lody. Opowiedziałem Michaelowi o moim programie i co bardziej interesujących
postaciach. Jego ręce były w ciągłym ruchu. Lecz choć bawił się łyżeczką i cały czas przesuwał
szklankę po stole, bez wątpienia słuchał uważnie.
Kiedy przyszła pora, by opowiedział coś o sobie, Michael odprężył się i zwolnił ruchy jak człowiek,
który zasiada do spokojnej pogawędki przy kominku. Miał wiele do powiedzenia, wiedział, że jego
historie będą się podobały i że rozmówca będzie czekał na więcej, lecz jednocześnie wymagał, by
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin