Program adaptacji skazanych tymczasowo aresztowanych do funkcjonowania....pdf

(134 KB) Pobierz
375249168 UNPDF
Program adaptacji skazanych tymczasowo aresztowanych do funkcjonowania
w warunkach izolacji więziennej w pierwszych tygodniach uwięzienia.
1. CEL PROGRAMU
Zasadniczym
celem
programu jest
przygotowanie
osadzonych
-
tymczasowo
aresztowanych do funkcjonowania w warunkach izolacji penitencjarnej, ze zwróceniem
szczególnej uwagi na kontekst psychospołeczny. W grupie osadzonych tymczasowo
aresztowanych w świetle najnowszych badań z obszaru problematyki penitencjarnej, w
pierwszym tygodniu uwięzienia dochodzi do największej liczby samobójstw usiłowanych,
samobójstw dokonanych oraz innych aktów agresji i autoagresji, będących efektem silnej
reakcji dezadaptacyjnej na tle sytuacji uwięzienia. Największą grupę ryzyka stanowią tu
osadzeni przebywający w placówce karnej po raz pierwszy. Na ryzyko to składają się oprócz
samej specyfiki środowiska zakładu karnego, również właściwości psychiczne osadzonych w
tym głównie.: mała odporność na stres, nieumiejętność konstruktywnego radzenia sobie w
sytuacjach obiektywnie trudnych, nieumiejętność wyrażania emocji w sposób społecznie
akceptowany, zaburzone procesy motywacyjne, poczucie beznadziejności, zawężenie
perspektyw na przyszłość, brak wsparcia ze strony najbliższej rodziny. Jest to przykład
funkcjonowania człowieka w oparciu o relatywną teorię potrzeb powstałą na gruncie
zależności wzajemnych oddziaływań „człowiek-środowisko". Podstawowym założeniem tej
teorii jest twierdzenie, że osobowość funkcjonuje w oparciu o dwie struktury: „ja-świat".
Struktury te wzajemnie na siebie oddziały wuj ą. Wskutek ustawicznego oddziaływania
„świat" staje się nierozerwalną częścią osobowości, osobowość natomiast nie może istnieć
jedynie jako organizm somatopsychiczny, jej pełny rozwój odbywa się dopiero w,ramach
interakcji ze środowiskiem.
Stąd potrzeby człowieka polegają na ustanawianiu i
podtrzymywaniu pewnych typów związków ze środowiskiem, które zapewnią jego
osobowości właściwe psychofizjologiczne funkcjonowanie. Natomiast jeśli pewne typy
wspomnianych wyżej związków nie mogą z jakiś powodów zostać w ramach interakcji „ja -
świat" podtrzymane, np. utrata własnego świata osobniczego (zmiany w strukturze „ja"), lub
zmiany w świecie przedmiotowym, przyrodniczym i społecznym jak chociażby sytuacja
uwięzienia (obejmuje strukturę „świat"), wówczas osobowość zaczyna funkcjonować w
warunkach nieadekwatnych do jej potrzeb, a to z kolei może skutkować poważnymi
zaburzeniami na tle dezadaptacyjnym (zasygnalizowanymi wcześniej).
1
Niniejszy program ma na celu pomoc osadzonym w zapoczątkowaniu pozytywnego procesu
adaptacji do warunków izolacji więziennej i będzie dotyczył przede wszystkim pracy w
obszarach:
poznawczym,
behawioralnym,
społecznym
i
osobowościowym
w celu
przeciwdziałania powstawaniu krótko i długofalowych skutków wadliwej adaptacji.
Realizowany będzie poprzez cele szczegółowe określone w dalszej części programu.
2. ZASTOSOWANE METODY I TECHNIKI
Zajęcia
będą prowadzone
w
formie
wykładów
oraz
warsztatów
grupowych.
Przewidywana liczba uczestników w grupie warsztatowej - 10 osób.
Każde zajęcia będą
podzielone na część trzy części: edukacyjną, pracę grupową oraz pracę indywidualną, których
celem będzie zdobycie, utrwalenie oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. W ramach
pracy indywidualnej przewidziane są dla uczestników „prace domowe*'. Przewidziane metody
oraz
techniki
będą
obejmować:
dialog
grupowy,
rozmowę
kierowaną,
metody
konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi (tworzenie grup wsparcia),
pracę w obszarze procesów emocjonalno-motywacyjnych, techniki autoprezentacji, techniki
komunikacji interpersonalnej, burza mózgów, elementy psychodramy, odgrywanie scenek,
autodiagnoza, metody projekcyjne, pracę w obszarze budowania prawidłowej samooceny,
pracę w obszarze mechanizmów obronnych i pogłębiania wglądu,
wybrane aspekty
zachowań asertywnych w kontaktach międzyludzkich, projekcje filmowe.
3. KWALIFIKACJA DO UDZIAŁU W PROGRAMIE
Program przewidziany jest dla osadzonych tymczasowo aresztowanych przebywających
w placówce penitencjarnej po raz pierwszy. Wobec uczestników nie będzie stosowany
podział na grupy wiekowe oraz (poza koniecznymi wyjątkami) z uwagi na charakter
popełnionego czynu. Kwalifikacja do udziału w programie odbędzie się z uwzględnieniem
wszelkich wymaganych wewnętrznych procedur prawnych, za dobrowolną zgodą organów
dysponujących oraz uczestników.
4- MIEJSCE I CZAS REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany podczas miesięcznego cyklu zajęć, na które łącznie składa
się 8 spotkań. W ciągu każdego tygodnia przewidziane są dwa spotkania. Miejscem
2
375249168.004.png
przeznaczonym do realizacji działań programowych jest świetlica kompleksu kulturalno-
oświatowego tutejszej jednostki karnej. Czas przewidziany na jednorazowe spotkanie- 60 min
(20 min część edukacyjna, 40 min zajęcia warsztatowe).
5. KADRA REALIZUJĄCA
Program będzie realizowany przez psychologa odbywającego staż zawodowy w
tutejszym zakładzie karnym - Katarzynę Misztal pod kierunkiem Starszego Psychologa ZK
Zamość kpt. Haliny Jachtomy - Przerwińskiej.
6. KOSZTORYS
Do realizacji jednorazowego cyklu programowego będą wykorzystane:
- zeszyty w kratkę formatu A5 - 10 sztuk
- długopisy - 10 sztuk
- kredki - 10 opakowań / farby plakatowe - 10 sztuk
- bloki rysunkowe - 1 0 sztuk
- tablica wykładowa
- arkusze plakatowe formatu A2 - 10 sztuk
- zestaw różnokolorowych markerów
- 2 ryzy papieru (materiały ksero)
- sprzęt RTV (TV, DVD/Video)
Łączna kwota przewidziana na realizację jednego cyklu programowego - 300 zł
7. SPODZIEWANE EFEKTY
Pożądanym efektem przewidzianym w toku realizowanych działań jest uzyskanie
popraw)^ w zakresie przystosowania osadzonych tymczasowo aresztowanych do warunków
3
375249168.005.png
izolacji więziennej. Ma się to odbywać poprzez wygaszanie zachowań niepożądanych
prowadzących do powstawania wielowymiarowych zaburzeń na tle wadliwego procesu
adaptacyjnego, na rzecz tworzenia konstruktywnych technik radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, obejmujących pracę w obszarze właściwości emocjonałno-motywacyjnych,
psychospołecznych i behawioralnych jednostki. Skutkiem tego ma być zmniejszona ilość
pojawiających się zachowań ryzykownych, autodestrukcyjnych w tym przede wszystkim
suicydalnych, jak również zaburzeń afektywnych oraz psychicznych wśród tymczasowo
aresztowanych.
PRZEBIEG ORAZ CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU :
Spotkanie
pierwsze
- Zajęcia integracyjne -
CELE:
• integracja grupy
• wprowadzenie norm pracy w grupie (kontrakt psychologiczny)
©
budowanie poczucia bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji i zaufania (podstawy
dynamiki grupowej)
METODY:
«
praca indywidualna
®
praca w grupie
techniki autoprezentacji
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
• Autoprezentacja prowadzącego - przedstawienie celu i tematyki spotkania; krótka
charakterystyka realizowanego programu
4
375249168.006.png
• Uzgodnienie norm pracy z grupą (tworzenie kontraktu psychologicznego) - burza
mózgów (plakat)
• Rundka - „Powiedz coś o sobie a powiem Ci kim jesteś" - dyskusja grupowa na temat
tego jakie informacje ujawniamy o sobie najczęściej i dlaczego? - wprowadzenie do
pracy na poziomie treści uświadamianych i nieuświadamianych
• Ćwiczenie 1- „Autografy-poznajmy się inaczej"
©
Ćwiczenie 2 Herb - uczestnicy rysują własne herby/najbardziej charakterystyczny dla
siebie przedmiot/ odpowiadając na 4 pytania:
- moj ą mocną stroną j est
- w czasie wolnym lubię
- ludzie najbardziej lubią mnie za
- moje marzenie
• Omówienie prac w parach a następnie konferencja prasowa - prezentacja herbu kolegi
na forum grupy. Dyskusja w grupie co było wspólnego we wszystkich herbach.
Wykonywanie totemu grupy
EWALUACJA ZAJĘĆ
Dziś nauczyłem się
Spotkanie
drugie
- Budowanie klimatu zaufania w grupie -
CELE::
• rozwijanie poczucia własnej wartości
• dalsza integracja zespołu
• pogłębienie refleksji nad sposobem funkcjonowania w relacjach społecznych
5
375249168.007.png 375249168.001.png 375249168.002.png 375249168.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin