Koncepcja rozwoju jednostki jako podstawa konceptualizacji modelu diagnozy.doc

(25 KB) Pobierz
ANALIZY ZJAWISK ROZWOJOWYCH DOKONUJE SIĘ NA KILKU PODSTAWOWYCH POZIOMACH, WYZNACZAJĄCYCH ZAKRES ZMIAN ROZWOJOWYCH

ANALIZY ZJAWISK ROZWOJOWYCH DOKONUJE SIĘ NA KILKU PODSTAWOWYCH POZIOMACH, WYZNACZAJĄCYCH ZAKRES ZMIAN ROZWOJOWYCH

 

 

 

 

 

Poziom zmian zachowania.                                             Poziom zmian struktury

                                                                                                   osobowości                               

 

                                             Poziom zmian struktur                                                      Poziom zmian relacji

                                        umysłowych – poznawczych,                                                 „osoba – otoczenia”.

                                      emocjonalnych, motywacyjnych.

 

 

 

Zmiany na wszystkich tych poziomach są współzależne, a więc zmiana w jednej sferze może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną zmian w innych sferach funkcjonowania, albo może także towarzyszyć zmianom w innych sferach, pod warunkiem, że istnieje wspólna sfera inicjująca zmiany.

 

Cały układ pozostaje pod naciskiem dwóch czynników:

- BIOLOGICZNYCHY, płynących z zewnątrz przekształcającego się w ciągu całego życia organizmu (zegar biologiczny),

- SPOŁECZNYCH, płynących z zewnątrz, a głównie ze strony innych ludzi, w formie jawnych oczekiwań i wymagań określających sposób funkcjonowania jednostki według zegara społecznego.

 

 

Rozwój jest procesem dynamicznym, który składa się z etapów. W każdym etapie występują specyficzne doświadczenia i trudności, których pokonanie pozwala osiągnąć określone cele rozwojowe. Analizując ten proces w kategoriach pojęć pola społeczne (środowisko społeczne) i społeczni taksatorzy (osoby znaczące), pod których wpływem człowiek znajduje się na różnych etapach swojego życia, można dokonać periodyzacji ludzkiego rozwoju, według kryteriów pól społecznych, oddziałujących na jednostkę:

- rodziny pochodzenia,

- klasy szkolnej,

- grupy rówieśniczej,

- własnej prokreacji (partnerzy życiowi),

- pracy zawodowej,

- prokreacji własnego dziecka.

W polach tych są formułowane pewne oczekiwania i wymagania w stosunku do jednostki, która zmuszona jest przyjąć wobec nich określoną postawę prorozwojową bądź destrukcyjną w kontekście kolejnych etapów jej życia, co stanowi dla niej sytuację trudną, kryzysową, którą musi pokonać, aby przejść na wyższy etap rozwoju. Kryzysy te, skorelowane z kolejnymi etapami życia, mogą mieć zatem dla jednostki znaczenie regresyjne, stabilizacyjne lub progresywne (rozwojowe).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin