Delphi 7.0 kurs.pdf
(
531 KB
)
Pobierz
Delphi 7.0 kurs
Wstęp
Czym jest Delphi. W jaki sposób wstawiać kody i
komponenty. Jak korzystać z poniższego kursu.
Lekcja 1
Ćwiczenie z wykorzystaniem zmiennych i
komponentu TGauge
Lekcja 2
Operacje na liczbach (dodawanie, odejmowanie,
dzielenie, mnożenie)
Lekcja 3
TTimer co pewien czas. Gra
Lekcja 4
A jednak odlicza. Stoper
Lekcja 5
Aktualny czas, czyli zegar
Lekcja 6
Tworzymy budzik
Lekcja 7
Wyświetlamy nowe okno
Lekcja 8
Czas na grafikę
Lekcja 9
Rysujemy koło o wybranym kolorze
Lekcja 10
Nazwa wybranego koloru w TEdit
Lekcja 11
Prosta animacja
Lekcja 12
Podmiana obrazka po najechaniu muszą
[OnMouseMove]
Lekcja 13
Zdarzenie wygenerowane po wciśnięciu wybranego
klawisza [OnKeyDown]
Lekcja 14
try...except czyli obsługa wyjątków
Lekcja 15
For I := 0 to
... (pętle)
Lekcja 16
Przeglądarka graficzna
Lekcja 17
Zabawa na palecie kolorów
Czym jest delphi ?
Delphi jest środowiskiem programowaania RAD(Rapid Applicaation
Development). Służy do szybkiego tworzenia 32-bitowych aplikacji
działających pod Windows. Tworząc swoje programy w tym Delphi będziesz
wykorzystywał język Object Pascal. Całe programowanie staje się prostrze i
szybsze dzięki bibliotece VCL.
Jak wpisywać kody ?
Kody wpisujemy w oknie
podobnym do tego obok.
Zazwyczj muszą zostać
wpisane wewnątrz
obsługi danego
zdarzenia, np. przy
kliknięciu na przycisk jest
generowane zdarzenie
OnClick. Jednak czasami
nie wystarczy wpisać
kod. Załóżmy, że w
kursie otrzymasz
polecenie podwójnego
kliknięcia na przycisk i
dodania kodu:
var
X : Integer;
Begin
X := X + X;
Wówczas kod całego zdarzenia będzie przypomminał poniższy:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
Begin
var
X : Integer;
Begin
X := X + X;
end;
Jak pewnie zauważyłeś przed znacznikiem
var
znajduję sie napis
Begin
. Jest
to niedopuszcalne i przy próbie uruchomienia programu zostanie wyświetlony
błąd. Należy wtedy usunąć słowo Begin znajdujące się przed słowem Var.
Jak wstawiać komponenty ?
Wstawianie komponentów przypomina rysowanie prostokątów w programie
graficznym. Wystarczy poprzez kliknięcie na palecie komponentów wybrać
jeden interesujący nas obiekt. Następnie na szablonie programu należy
narysować jego kontur.
Jak korzystać z kursu ?
Na początku każdego kursu znajduje się opis tworzonego programu. Zaraz
pod nim znajdziesz obrazek ilustrujący zakończony program. Możesz nim się
sugerować przy wsawianiu komponentów z tabeli. Po zrobieniu tej czynności
należy wykonać etapy znajdujące się w sekcji
Medody
. Jeżeli jakiś etap
wstawiania kodu był nie jasny, możesz go sprawdzić w sekcji
Kod źródłowy
Cel :
Chcemy uzyskać efekt, aby po kliknięciu na przycisk powiększyć o " 10 "
wartość Progress komponentu TGauge.
Końcowy efekt :
Potrzebne komponenty :
Nazwa Klasa
Gauge TGauge
Button1 TButton
Metoda :
1) Wstawiamy komponenty, wypisane w powyższej tabeli i zmieniamy im
właściwość name na taką jaka jest w kolumnie "Nazwa"
2) Do obsługi funkcji OnClick przycisku dodajemy poniższy kod:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
X : Integer;
begin
X := Gauge.Progress;
X := X + 10;
Gauge.Progress := X ;
end;
3) Uruchamiamy program.
Kod źródłowy :
unit Unit1;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,
Gauges, StdCtrls;
type
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
Gauge1: TGauge;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R *.DFM}
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
X : Integer;
begin
Plik z chomika:
gumis3711
Inne pliki z tego folderu:
Praktyczny kurs Delphi.pdf
(262 KB)
Delphi Kurs.pdf
(276 KB)
Delphi 7.0 kurs.pdf
(531 KB)
Delphi - podstawy programowania - rejestr systemowy.pdf
(141 KB)
Delphi - podstawy programowania - środowisko Delphi.pdf
(390 KB)
Inne foldery tego chomika:
- OPROGRAMOWANIE
#► CRACKI DO GIER!
#► SERIALE DO GIER!
[[[[PROGRAMY NA KOMPA]HASłO 123]]]
▬►❷ Gry 2011
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin