Kształtowanie w umysłach dzieci samoświadomości schematu własnego ciała.doc

(23 KB) Pobierz
6-latki – opracowała M

 

6-latki – opracowała M. Ławniczak

 

Temat: Kształtowanie w umysłach dzieci samoświadomości schematu       własnego ciała.

Cele operacyjne :

-         dziecko wskazuje i nazywa części swojego ciała,

-         potrafi skupić uwagę na czynnościach drugiej osoby,

-         potrafi zrozumieć znaczenia gestów, ruchów ciała i wykonywanych czynności podczas treningu,

-         dziecko utrwala umiejętność określania lewej i prawej strony ciała,

-         nazywa i rozróżnia liczebniki główne w zakresie 1 – 10,

-         potrafi wykonać podstawowe działania na w/w liczbach

Metoda: - słowna – rozmowa

    - oglądowa – demonstracja 

    - czynna – zadań stawianych do wykonania

Pomoce: taśma magnetofonowa z nagraniem piosenki „Tańczymy lambado”, tamburyno, duże kartki papieru, ołówki, cyfry, litery.

Przebieg zajęcia:

1.     Marsz przy akompaniamencie tamburyna – tworzenie par. Przywitanie się poprzez podanie prawych dłoni. Zabawa naśladowcza przy wierszu „Paluszkowa rodzina” (parami). 

2.     Samodzielne liczenie witających się palców u rąk, poznanie nazwy palców oraz ich wskazywanie. Określenie liczby palców u rąk oraz graficzne przedstawienie – dwa zbiory po 5 elementów, przedstawienie dodawania – ułożenie równania.

3.     Zabawa ruchowa przy piosence „Tańczymy lambado” – wskazywanie i nazywanie części ciała.

4.     Oglądanie rąk i nóg kolegi z pary – liczenie podstawowych części ręki (dłoń, nadgarstek, przedramię, łokieć, ramię, bark) i nogi (stopa, kostka, łydka, kolano, udo).

5.     Odrysowanie swoich dłoni na dużych arkuszach papieru. Określenie lewej i prawej dłoni – oznaczenie ich literami  P i L.

6.     Zabawa ruchowa „Lustrzane odbicie” – dzieci stoją parami, dłonie stykają się, jedno dziecko jest odbiciem i musi starać się wykonywać ruchy swojego partnera. Potem następuje zmiana ról.

7.     Słuchanie piosenki E. Dalcroz „Palce” oraz próby śpiewania powtarzających się fragmentów. Utrwalenie nazw palców.

8.     Podczas marszu wskazywanie przez dzieci wymienianych przez nauczycielkę części ciała (głowa, szyja, piersi, brzuch, biodra, plecy, pośladki, części ręki i nogi).

9.     Odrysowanie swoich stóp – na tej samej kartce co ręce – oznaczenie literami oraz porównanie ilości palców u stóp z ilością palców u rąk.

10. Improwizacja ruchowa przy piosence „Tańczymy lambado” – zwrócenie uwagi na dowolność ruchów dowolnych części ciała.

 

Magdalena “Czarna” Ławniczak
E-mail: piolen@poczta.onet.pl 
URL: http://lena.libra-wdr.pl - praca z dziećmi

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin