Teoria potrzeb Murray'a - TAT(1).pdf

(62 KB) Pobierz
4665473 UNPDF
dr J. Trepka-Starosta
Ćwiczenia 1 (28.02.2008)
Test Apercepcji Tematycznej (TAT)
Teoria potrzeb Murray'a
TAT ujawnia nieświadomość (nieuświadomione pragnienia, mechanizmy obronne). Uzupełnia się
on z Testem Plam Atramentowych Roscharcha. Sam Murray (twórca TAT) twierdził, że nie można
wnioskować o osobowości jedynie na podstawie interpretacji historyjek TAT, ale trzeba zastosować
metodę dodatkową – wywiad, inny kwestionariusz.
Murray zbudował swoją koncepcję na różnorodnych teoriach potrzeb; psychoanalizie Junga, teorii
instynktów i popędów. Podkreśla on rolę fizjologii (biologiczne determinanty zachowania). Teoria
Murray'a zalicza się do teorii personologicznych (podejście indywidualistyczne) – każda jednostka
stanowi niepowtarzalną całość. Autor podkreśla także rolę wczesnych doświadczeń (pamiętamy
o pozytywnych wydarzeniach z dzieciństwa, te negatywne są zepchnięte do nieświadomości). Na
kształt teorii potrzeb Murray'a wpłynęła także teoria pola Lewina (zachowanie człowieka jako
rezultat wzajemnie oddziałujących sił pomiędzy jednostką a otoczeniem).
Osobowość według Murray'a: konstrukt teoretyczny związany z realizacją celów, potrzeb; mózg
jako centrum dowodzące zachowaniem człowieka; przewidywalność jako cecha zachowania.
Struktura osobowości rozumiana jako a) suma doświadczeń jednostki, b) aktualna aktywność
w polu psychologicznym manifestująca się zachowaniami świadczącymi o istnieniu indywidualnej
struktury potrzeb. Jednostka analizuje i wybiera te potrzeby za pomocą planów i programów.
Zmienność a stałość osobowości. Murray zakłada, że jesteśmy przewidywalni i stali, ale jeśli
rozpatrujemy osobowość w aspekcie rozwoju to dopuszczamy możliwość zmian na skutek
przeżywania przez jednostkę sytuacji trudnych i stresogennych.
Potrzeby według Murray'a: konstrukt teoretyczny wiążący się z siłą i motywacją do zaspokajania
potrzeb; nasze myśli i działania służą zaspokajaniu potrzeb. Wszystko to, co powoduje, że dążymy
do określonego celu (sprawia, że nasze działanie jest ukierunkowane). Zaspokajanie potrzeb rodzi
satysfakcję. Każda potrzeba wiąże się według Murray'a ze wzbudzaniem różnych stanów
emocjonalnych.
7 kategorii stanów uczuciowych wiążących się z potrzebami:
a) konflikt – stan niepewności; możemy wyróżnić różne konflikty w zależności od rodzaju potrzeb,
np. konflikt moralny;
b) zmienność nastawienia uczuciowego – labilność uczuciowa, poszukiwanie zmian;
c) przygnębienie,
d) lęk,
e) egzaltacja,
f) brak zaufania,
g) zazdrość.
W związku z zaspokajaniem potrzeby podejmujemy specyficzną aktywność; selektywność uwagi
skierowana na odbiór bodźców związanych z zaspokojeniem preferowanej potrzeby; ekspresja
reakcji i ekspresja satysfakcji z osiągnięcia pożądanego rezultatu.
Podział potrzeb:
1.
ruah86@wp.pl
1
a) jawne ,
4665473.005.png 4665473.006.png
b) ukryte – hamowane, blokowane, tłumione; ujawniają się w postaci snów, fantazji,
przejęzyczeń.
2. a) wiscerogenne – pierwotne; podstawowe, biologiczne potrzeby człowieka, np. powietrza,
wody, pokarmu, seksualne itp.,
b) psychogenne – potrzeby wyższe; nie są związane z funkcjonowaniem narządów.
3. a) specyficzne – można je zaspokoić tylko w jeden, charakterystyczny dla danej jednostki,
sposób,
b) niespecyficzne – zaspokajane w ten sam sposób w różnych ludzi, często są poprzedzone
specyficznymi.
4.
a) proaktywne – wynikają z wnętrza człowieka,
b) reaktywne – są odpowiedzią na naciski środowiska.
5. a) aktywności ,
b) formy, sposobu – wiążą się z rezultatem, efektem działania (unikanie
czegoś/podejmowanie, uzyskiwanie).
Fuzja potrzeb – relacje pomiędzy potrzebami.
Nacisk – atrybut elementu środowiska (osoba, rzecz) wpływający dodatnio/ujemnie na działanie
podmiotu:
a) obiektywny, α-nacisk – związany z rzeczywistą aktywnością podmiotu;
b) subiektywny, β-nacisk – osobiste przeświadczenie jednostki, że środowisko wywiera na nią
wpływ.
TAT
Czas wykonywania testu jest ograniczony, ale nie ma on większego znaczenia dla interpretacji
badania, jest on wprowadzony jedynie po to, by osoba badana odczuwała ramy czasowe badania.
Test najczęściej wykonuje się w postaci słownej (badany opowiada, badający nagrywa), jednakże
dopuszczalne jest także pisanie historyjek. Obie formy mają swoje wady i zalety.
PISANIE
MÓWIENIE
+
-
+
-
Mamy gotowy materiał
do interpretacji.
Pozbawienie informacji
o komunikatach
pozawerbalnych.
Nie kontrolowanie
wątku – większa
spontaniczność.
Informacja o
komunikatach
pozawerbalnych.
Więcej pracy dla
badającego –
konieczność spisania
opowiadań.
Murray chciał, żeby osoba badana siedziała do badającego tyłem. Obecnie jednak się tego nie
stosuje, żeby mieć możliwość obserwacji mikroekspresji i reakcji osoby badanej.
Wypowiedź pacjenta nagrywamy, a następnie przepisujemy i dokonujemy interpretacji.
Testem TAT badamy seriami (z przerwami co namniej 1 dnia pomiędzy poszczególnymi częściami
badania), kiedy robimy cały albo dobieramy poszczególne tablice (minimum 3) w sposób celowy
do problemu, który chcemy zbadać (np. stany depresyjne, kształtowanie tożsamości) w celu
potwierdzenia postawionej wcześniej hipotezy (badanie eksperymentalne).
Analiza formalna:
Zwracamy uwagę na temat – jeśli osoba badana nie zatytułuje swojego opowiadania, to prosimy, by
to zrobiła.
ruah86@wp.pl
2
4665473.007.png 4665473.008.png 4665473.001.png 4665473.002.png 4665473.003.png 4665473.004.png
W jej zakresie analizujemy: język, spójność, ilość użytych słów (opowiadania nie analizuje się, jeśli
badany użył mniej niż 60 słów; w takim wypadku prosimy badanego o uzupełnienie swojej
wypowiedzi).
Określamy, kim jest bohater (osoba, z którą badany się utożsamia). Bohaterem może być także
przyroda. Analizowane cechy bohatera: motywacja, stany wewnętrzne, zachowanie, otoczenie
i jego wpływ na postępowanie bohatera.
Dobrze, jak historyjka ma zakończenie – jeśli go nie posiada, to prosimy osobę badaną o jego
dopowiedzenie.
W przypadku historyjek zawierających symbole (np. kobieta jako symbol śmierci), analizujemy je.
Średnia ilość słów dla populacji polskiej – 115 (amerykańskiej – 300).
ruah86@wp.pl
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin