PODSTAWOWE POJĘCIE MARKETINGUMarketing - proces zarz. i społ., dzięki któremu pewne gr. ludzi w społ. otrzym. dokład. takie prod. lub usł., jakich potrzebują. Dział. mark. obejmują:
- Projekt. produktu(zbad. potrzeb klienta, zaprojekt. prod., wyproduk. produktu)
- Oferowanie produktu(dostarcz. prod., sprzedaż, reklam.)
- Promocję, reklamę
Potrzeba ludzka - stan braku zaspoko.
Pragnienie - chęć zasp. potrz. w określ.spos.
Popyt – pragn. zakupu określ. prod. poparte posiadaniem wystarcz. ilo. pieniędzy.
Produkt - można zaofer. w celu spełn. potrz.
Zarządz. marketingowe - proces plan. i realiz. pomysłów, kształt. cen,prom. i dystryb. tow.i usł., które mają dopr. do wymiany, jaka będzie spełniać oczek. docelowych klientów i org..
ORIENTACJE PRZEDS. NA RYNEK-Koncep. produkcyjna (USA, I połowa XXw.)(Klient kupi najtańszy prod., mas. prod.)-Koncep. produktowa (1970-1980)(Klient wybierze prod. lepszy jakościowo)-Koncep. sprzedaży (1970-1980)(Za wszelką cenę sprzedać prod.)-Koncep. marketingowa (połączenie koncep. produktowej i sprzed.)-Koncepcja mark. społ. odp. (1990-2000)(Marketing etyczny, społeczny.)KONCEP. MARKET., A KONCEP. SPRZED.MARKETING:-Poleganie na wynikach badań rynkowych-Zrozumienie całych grup nabywców-Planowanie działalności-Strategia planowania śr. i długookresowego-Celem jest wzr. rynku i wzr. udziału w ryn.PODZIAŁ MARKETINGURodzaj produktu: -marketing konsump. (narzędzia i działania mark. służ. do sprzed. i ofer. prod.konsump.-marketing instytucjonalny, przemysłowy (strony procesu wymiany to organizacje)-marketing typu non-profit (dot. inst., które z zał. nie działają dla zysku, np. wystawy)Punkt widzenia czasu:-Operacyjny (< 1 roku taktyczny, wszystkie dział. market. nakierowane na dystryb., komun. z klient. i sprzed., info. o cenach)-Strateg. (analiza wymagań klienta, przewidywanie przyszłych potrzeb klienta)MARKETING STRATEG. A OPERACYJNYMarketing oper. – zorient. na dział; wyk. istniejące możl.; sprawdza się w stabilnym otocz., zajmuje się nim dział market., horyz. czas. krótki, reakt. zach. na rynku.Marketing strat. – zorient. na analizę, szuka przysz. możl., sprawdza się w zmiennym otocz., zajm. się nim dział mark. w konsult. z innymi., horyzont czas. długi, polit. aktywnaRODZAJE POTRZEB KLIENTA-Potrzeby artykułowane, o których kl. mówi-Potrzeby realne – wzbogacona o parametry, których klient nie wymawia-Potrzeby nieartykułowane – kl. nie wypowiada bezp., ale są bardzo istotne-Potrzeba drobnej przyjemności – gratisy-Potrzeby ukryte – kl. nie jest ich świadomyBUDOWANIE ZADOWOLENIA KLIENTAWartość dostarczana kl. jest różnicą pomiędzy całkowitą wart. prod. dla kl. oraz kosztem, jaki musi on ponieść w związku z jego pozyskaniem. Całk. wart. wyrobu dla kl. jest suma korzyści, jakich oczekuje od prod.Zadowolenie klienta - stan odczuw. przez jedn., związany z porówn. postrz. cech prod. i oczekiwań jednostki co do tych cechWartość dla klienta:-Wartość produktu-Wartość usług-Wartość pracowników-Wartość wizerunku firmyKoszty poniesione przez klienta: finans., zuż. czas., zuż. ener., zaangaż. psych. Metody pomiaru zadowolenia klienta: System skarg i sugestii, ankiety, pozorne zakupy, analiza utraty klientówSPOSOBY SPRZEDAŻY-podstawowy – sprzed. sprzedaje prod., ale potem nie kontaktuje się z klientem-reaktywny – sprzed. sprzedaje prod. i sprawdza, czy spełnia on oczekiwania kl. -proaktywny – sprzed. dzwoni do kl. proponując możliwość zakupu lepszej wersji lub inf. o planowanych nowych wersjach-partnerski - przedsiębiorstwo nieustannie współpracuje z klientem tak, aby odkryć metody umożliwiające klientowi zwiększenie oszczędności przy dokonywaniu zakupu oraz optymalne wykorzystanie możliwości danego produktuMARKETING MIX 4P NARZĘDZIAMarketing mix – narzędzia mark., które przeds. stos. w celu real. celów mark. na docelowym rynku działania.4 P Marketingu – podst. narz. mark.-Product – oferta przedsiębiorstwa,-Price – suma, jaką kl. musi zapł. za towar,-Place (Dystrybucja) – czynności, jakie przeds. podejmuje, aby uczynić produkt łatwo dostępnym dla kl.-Promotion –czynności, jakie przeds. podejmuje, aby point. o cechach prod. i przekonać docel. nabywc. do jego nabycia.PROMOCJA MIX – PODZIAŁSystem komun. mark. NARZĘDZIA:Rekl. –płatna forma nieosobistej promocji idei, dobra lub usł. przez określ. sponsora.Mark. bezpośr. – wykorz. listów, tel. i innych narzędzi kontaktu w celu komun. się z określ. gr. obec. i potencj. klientów.Promocja sprzedaży – krótkookres. dział. stos. bodźce ekon. w celu pobudzenia sprzedaży produktu lub usługiPublic relations i publicity –promowanie i ochrona image przeds. lub produktu.Sprzedaż os. – osobista i bezp. prezentacja oferty przez sprzed. potencj. NabywcyCECHY REKLAMYPubl. Prezent. – rekl. jest publ. śr. przek. Jej publ. char. daje prod. pewne właś. i sugeruje określony standard oferty.Przenikliwość – śr. Kom., który umożl. Sprzed. Wielokr. Powt. przekazu. Umocniona siła wyrazu – daje możl. przedst firmy i jej prod. przez pomysłowe użycie druku, dźwięku i koloru. Bezosobowość – odb. rekl. nie jest przymus.RODZAJE REKLAMYReklama inf. - stadium początkowe. Info. rynku o nowych prod.; Suger. nowych zast. prod.; Info. rynku o zmianie ceny; Wyjaśn. jak prod. działa; Opis. świadcz. usł.; popr. fałsz. wyobr. o prod.; Reduk. obaw kons.; bud. image przeds.Reklama nakł. – statium konk. Odmian. porów.–wyższ.jedn.marki nad inn.Bud.świad.marki;Nakł.kons.do złoż.zam. tel.;Zach. do zm. marki na swoją;Nakł. kons., aby dokonał zakupu natychmiastReklama przypom. – stadium dojrzałościOdmiana wzm. – zapewn. o dobr. Wyborze, przyp. Kons. o tym, że prod. może być potrz. w przyszł, Przyp. o ist. prod. przed sez., Utrz. zdobytej świad. o prod.
DOBÓR MEDIÓW REKL.–WADY I ZALETY M
Dobór med. rekl. ma na celu znalez. najb. efekt. śr. przek., który umożl. dotarcie do jak największej ilości osób.
R-zasięg med. rekl.; F-częstotl. I-wpływ med. rekl.
Decyzje, które trzeba rozw. przy wyborze m:
-Przyzwyczajenia i preferencje klientów
-Rodzaj produktu, który sprzedajemy
-Przekaz
-Koszt reklamy
Reklama gazetowa
-...
rachun_cosinus