STYCZEŃ – ZIMA WOKÓŁ NAS
CYKL TEMATYCZNY: ZIMĄ OPEIKUJEMY SIĘ PTAKAMI
TEMAT DNIA
CELE OPERACYJNE
DZIECKO
PLAN PRACY
TEMATYKA
OBSZARY AKTYWNOŚCI
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
I. W karmniku
Wie jak pomóc zimującym ptakom.
Zabawa dydaktyczna „Co jest na obrazku” – Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej.
językowa
· Dostrzega szczegóły na obrazku
„W karmniku” – opowiadanie własne nauczyciela – wprowadzenie liczby 5. Zwrócenie uwagi na sposób dokarmiania ptaków zimą.
matematyczna
· Przelicza w zakresie 1-5.
· Wie jak dokarmiać ptaki zimą
Zestaw zabaw ruchowych wg K.Wlaźnik metodą zadaniowo-naśladowczą.
zdrowotna
· Bierze czynny udział w zabawach ruchowych.
Oglądanie atlasu z cyklu „Ptaki”. Wyszukiwanie na obrazkach znanych dzieciom ptaków, nazywanie ptaków zimujących w kraju (gil, sikorka).
· Zna nazwy ptaków, które zimują i ich charakterystyczne cechy.
II. Dokarmiamy ptaki
Rozumie znaczenie dokarmiania ptaków podczas zimy.
Ćwiczenie graficzne. Rysowanie po śladzie.
grafomotoryczna
· Starannie wykonuje ćwiczenia
Opowiadanie własne nauczyciela „Zmarznięty ptaszek”. Poznanie sposobu pomagania zwierzętom podczas zimy.
· Wie jak pomóc zwierzętom podczas zimy.
· Umie wypowiadać się na temat opowiadania
Osłuchanie z piosenką „Biały walczyk”. Analiza treści i melodii piosenki.
muzyczna
· Rozumie treść nowej piosenki i rozpoznaje jej melodię
Ćw. oddechowe pt. „Piórka” – rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórka, tak, by utrzymać je w powietrzu.
· Dokładnie wykonuje ćwiczenie
III. Skrzydlaci przyjaciele
Dostrzega cechy wyglądu poznanych ptaków.
Zna technikę wyklejania kuleczkami z bibuły
Odgadywanie zabawek o tematyce zimowej
· Umie wypowiadać się na temat, myśli logicznie.
Wypełnianie konturów gila i sikorki – wyklejanie brzuszków ptaków za pomocą bibułkowych kuleczek. Zapoznanie z wyglądem ptaków zimujących w kraju.
techniczna
· Zna sposób wyklejania konturu.
· Zna wygląd gila i sikorki.
· Wykonuje pracę wg wzoru
Spacer do parku – spotkanie z ptakami. Wyszukiwanie miejsc do pozostawienia dla nich pokarmu.
przyrodnicza
· Uważnie obserwuje otoczenie
· Wykazuje współczucie i zainteresowanie losem ptaków
Ćwiczenie słuchowe pt. „Głosy” połączone z ćw. artykulacyjnymi. Rozpoznawanie ptasich głosów: wróbla, gołębia, wrony. Usprawnienie narządów mowy.
· Potrafi rozpoznać odgłosy poznanych ptaków
· Poprawnie wykonuje ćwiczenie
CYKL TEMATYCZNY: W KARNAWALE SAME BALE
I. Co to jest bal?
Wie co oznacza słowo „bal”
Zabawa w kole: „Balonik”, „Kółko graniaste”
społeczna
· Bierze czynny udział w zabawie
· Wykazuje radość i zadowolenie
Rozmowa z dziećmi nt balu (przebieg, przebranie). Zapowiedź zaplanowanego balu w przedszkolu. Spotkanie z Czytusiem nawiązujące do tematyki dnia.
· Rozumie potrzebę wesołej zabawy przy muzyce, tańcu
· Umie wypowiadać się na temat
Zestaw zabaw ruchowych. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
· Bierze udział w ćwiczeniach i prawidłowo wykonuje polecenia
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań
· Przestrzega przekazanych zasad podczas zabaw.
· Posługuje się formami grzecznościowymi
II. Karnawałowe maski
Zna tradycję urządzania balów z wykorzystaniem przebrania
Rozmowy przy ilustracjach. Oglądanie strojów karnawałowych oraz masek
· Umie uzasadnić wybór strou, który najbardziej mu się spodobał
„Moja maska na bal” – ozdabianie przygotowanych szablonów masek. Wykorzystanie farb, kredek, papieru kolorowego, bibuły oraz innych materiałów.
megi144