50. Systemy rządów.docx

(12 KB) Pobierz

50. Systemy rządów

System rządów – sposób określenia relacji (organizacyjnych, funkcjonalnych, materialnych) między centralnymi organami państwa, w szczególności władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, do jakich dochodzi między nimi na płaszczyźnie procesów sprawowania władzy.

System komitetowy:

-system oparty na nadrzędnej roli parlamentu, któremu podporządkowane są pozostałe organy państwa,

-nic się nie dzieje bez woli parlamentu,

-w żadnej procedurze nie można wzruszyć decyzji parlamentu,

-rozdział na poziomie gmin, kantonów i całej federacji,

-zasada nadrzędnej pozycji parlamentu (zastępuje zasadę podziału władz),

-zasada domniemania kompetencji na rzecz parlamentu (w zakresie polityki  i innych spraw),

-zasada podporządkowania dotycząca relacji rząd-parlament. Rząd jest podporządkowany parlamentowi przy jednoczesnym braku możliwości odwołania rządu w drodze wotum nieufności,

-parlament posiada i realizuje kompetencje klasyczne należące do organów władzy wykonawczej (kierowanie siłami zbrojnymi, akty indywidualne),

-parlament posiada kompetencje należące klasycznie do organów władzy sądowniczej – np. rozstrzyganie sporów kompetencyjnych,

-rząd jest wybierany przez parlament spośród jego członków,

-rząd jest wewnętrznym organem parlamentu (zasada scalenia władzy wykonawczej i ustawodawczej),

-nadrzędność parlamentu wyklucza możliwość kontroli konstytucyjności ustaw przez organ pozaparlamentarny oraz wyłącza możliwość przedterminowego rozwiązania parlamentu.

System parlamentarno-gabinetowy:

-zasada podziału i równoważenia władz,

-odpowiedzialność rządu przed parlamentem,

-prawo egzekutywy do rozwiązania parlamentu przed upływem kadencji,

-dualistyczna egzekutywa,

-rząd rządzi,

-zasada odpowiedzialności konstytucyjnej członków egzekutywy,

-brak bezwzględnej separacji personalnej,

-zasada zinstytucjonalizowania opozycji politycznej,

-rząd pojmowany jako administracja rządowa, gabinet jest właściwą radą ministrów.

 

 

Prezydencki:

-separacja władz w sensie funkcjonalnym i personalnym,

-prezydent jako głowa państwa i praktyczny szef rządu,

-głowa państwa wybierana w wyborach powszechnych,

- brak odpowiedzialności politycznej głowy państwa (odpowiedzialność konstytucyjna),

-głowa państwa nie posiada prawa do rozwiązania parlamentu,

-brak inicjatywy ustawodawczej głowy państwa,

-brak rady ministrów (doradcy jako ciało opiniodawcze),

-parlament nie posiada możliwości odwołania doradców prezydenta w drodze wotum nieufności. Doradcy nie mogą być parlamentarzystami,

-prawo weta prezydenckiego,

-orędzia,

-prawo do zwoływania nadzwyczajnych sesji parlamentu (w tym odraczania obrad),

-prawo przewodniczenia przez wiceprezydenta,

-zatwierdzanie umów zawieranych przez prezydenta, dodatkowe wydatki budżetowe (kompetencja Senatu),

-prezydent jako zwierzchnik sił zbrojnych.

Polska:

-parlamentarno-gabinetowy/zracjonalizowany parlamentaryzm,

-prezydent wobec rządu – charakter deklaratoryjny,

-rozwiązania mające zapewnić ciągłość funkcjonowania organów państwowych (procedura powoływania rządu art.154-155 – celem wyłonienie stabilnej większości; zawsze mamy rząd większościowy),

-nie ma wotum nieufności tylko występuje konstruktywne wotum nieufności,

-rozdzielenie kompetencji między rządem a prezydentem,

-uprawnienia opozycji o konstruktywne wotum nieufności i indywidualne wotum nieufności,

-ciągłość władzy, głównie prezydenta,

-skrócenie i przedłużenie kadencji Sejmu,

-czasowe przejmowanie kompetencji (np. marszałek w wypadku prezydenta).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin