W GRUPIE IV DZIECI 4,5- LETNICH
NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK
TEMATYKA:
I TYDZIEŃ- Bezpieczne ulice.
II TYDZIEŃ – Szukamy kolorów jesieni w parku.
III TYDZIEŃ- Co słychać w lesie?
IV TYDZIEŃ – Odwiedzamy pocztę!
V TYDZIEŃ – Pies jest moim przyjacielem.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Bezpieczne ulice.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· „Na skrzyżowaniu” – wycieczka na najbliższe skrzyżowanie. Obserwacja ruchu pieszych i pojazdów. Zachowanie zasad bezpieczeństwa.
· „ Poznajemy różne pojazdy?” – zapoznanie dzieci z pojazdami poruszającymi się po drogach. Ćwiczenie ortofoniczne – naśladowanie odgłosów różnych pojazdów.
· Zapoznanie z zasadą poprawnego przechodzenia przez jezdnię na skrzyżowaniu na podstawie wiersza W. Fabera „ Światła na skrzyżowaniu”.
· Historyjka obrazkowa do opowiadania H. Łochockiej pt. „ Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”.
· Zabawa w rymowanki. Odgadywanie zagadek wiążących się tematycznie z ruchem drogowym.
· Ćwiczenie graficzne – praca z kartką ksero: „ kolorowanie pojazdów, dokończenie rysowania zebry na przejściu dla pieszych”.
· Zabawa dydaktyczna „ Wyścigi samochodowe”.
· Rozpoznawania i nazywania pojazdów poruszających się po ulicy, właściwego zachowania się podczas przechodzenia przez ulicę, nazywania najbardziej popularnych znaków drogowych.
· Swobodnego wypowiadania się na określony temat, nazywania i określania wykorzystania różnych pojazdów, naśladowania odgłosów pojazdów i sposobu ich poruszania się.
· Rozumienie konieczności właściwego zachowania się w pobliżu tras komunikacyjnych, wyjaśnienia przeznaczenia : sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych.
· Uzasadnienia konieczności istnienia znaków drogowych, utrwalenia kolorów i figur geometrycznych występujących w znakach drogowych.
· Uzupełniania w wierszykach brakujących słów, uściślania i poszerzania zdobytych informacji.
· Prawidłowego trzymania kredki w dłoni, zamalowywania konturu nie wykraczając poza linie, samodzielnego dorysowywania brakujących elementów.
· Przeliczania elementów z zastosowaniem liczebników głównych i porządkowych w zakresie czterech.
RUCHOWA
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 5 (wł.)
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł) „ Ruch drogowy”.
· Zabawy ruchowe:
- orient.- porządk. „ Przejście przez ulicę”
-z elem. biegu „ Tramwaj i autobus”
- z elem. równowagi „ Hulajnoga”.
· Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie czołowej.
· Wchodzenia na czworakach po ławeczce pochyłej, zjeżdżania na brzuchu po powierzchni pochyłej.
· Utrwalanie z dziećmi siadu skrzyżnego klęcznego.
· Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych. Dostarczanie ustrojowi dziecięcemu bodźca rozwojowego.
· Spacer w pobliże ulicy Lwowskiej – poznawanie głównych zasad ruchu drogowego.
· Obserwowanie i omawianie wyglądu napotkanych znaków drogowych, wskazanie miejsca, w którym należy przechodzić przez ulicę.
ESTETYCZNA
· Opowieść ruchowa pt. „ Na ulicy”.
· „Samochody” – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia połączone z ćwiczeniem ortofonicznym.
· Słuchanie piosenki „ Dzieci i światła” A. Galicy i T. Pabisiaka.
· Zabawa muzyczna do piosenki „ Będę kierowcą” muz. T. Kierski, sł. I. Landau.
· Zabawa muzyczno – ruchowa „ Samoloty” wg PEDAGOGÓW I ANIMATORÓW KLANZY.
· Układanie sylwety samochodu z wyrwanych kawałków gazety.
· „ Sygnalizator świetlny” – tworzenie formy przestrzennej.
· Wycinanie z czasopism motoryzacyjnych zdjęć samochodów. Naklejanie ich na karton
- praca zbiorowa.
· Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne na temat : „ Budujemy miasto”.
· Lepienie z plasteliny „ samochodziku”.
· Kształcenia wyobraźni i pomysłowości, inwencji twórczej dzieci, odtwarzania ruchem opowiadania N., odzwierciedlenie własnych przeżyć i doświadczeń.
· Rozwijania ogólnej sprawności słuchowej poprzez rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków z otoczenia. Swobodnego wypowiadania się na podany temat.
· Uważnego słuchania nowej piosenki, próby wystukiwania rytmu śpiewanej przez N. piosenki, zabawa w „echo rytmiczne” – odtwarzanie tego samego rytmu.
· Improwizowania treści piosenki ruchem. Próby zaznaczania pierwszej miary taktu. Zachęcania do pokonywania trudności.
· Kształcenia słuchu muzycznego poprzez rozróżnianie tempa: szybko – wolniej – szybko.
· Rozwijania sprawności manualnej podczas wykonywania wydzieranki i naklejania jej na papier.
· Wykonania formy przestrzennej, zasady przejścia przez skrzyżowanie, właściwe rozmieszczenie kolorów na sygnalizatorze.
· Umiejętność prawidłowego trzymania nożyczek, cięcia po wyznaczonych liniach. Próby utworzenia obrazu z wyciętych elementów. Tworzenie makiety ulicy.
· Wykorzystania znaków drogowych i sygnalizatorów świetlnych podczas zabaw konstrukcyjnych.
· Ugniatania i formowania z plasteliny formy przestrzennej jaką jest samochód.
WYRAZY DO GLOBALNEGO
drogowy ,ruch uliczny, zebra,
CZYTANIA: pojazdy, piesi, znak
światła.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Szukamy kolorów jesieni w parku.
· „ Szukamy kolorów jesieni” – wycieczka do parku. Zbieranie różnych liści i owoców do kącika przyrody.
· Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej „ Klonowy liść” ilustrowanego sylwetami i liśćmi.
· Zabawy dydaktyczne utrwalające poznane dary jesieni z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej pt. „ Kasztanowy świat”.
· Rozwiązywanie i układanie zagadek o plonach pani Jesieni.
· Słuchanie opowiadania D. Niewoli „ O tym, jak Kasia na panią Jesień czekała”.
· Praca z książką „ ABC....” cz. I s. 21 – dorysowywanie liści na jesiennym drzewie i pod nim.
· Zabawa matematyczno – dydaktyczna „Dary jesieni” – poznawanie zbiorów przedmiotów.
· Rozwijania zainteresowań dz. jesienną przyrodą w najbliższym otoczeniu, stwarzania warunków do dzielenia się spostrzeżeniami. Próby nazywania drzew występujących w parku.
· Wypowiadania się przez dz. na temat jesieni, wyróżnianie jej charakterystycznych cech. Uważnego słuchania tekstu literackiego.
· Próby nazywania drzew rozpoznawanych po charakterystycznych liściach i owocach, dostrzeganie podobieństw i różnic między nimi.
· Określanie cech owoców w sposób zrozumiały na tyle, aby było możliwe odgadnięcie ich nazwy.
· Uważnego słuchania tekstu mówionego, próby omówienia jego treści.
· Utrwalenia położenia przedmiotów w przestrzeni : na, pod, nad, naklejania brakujących elementów ilustracji, doskonalenia sposobu trzymania i rysowania kredkami.
· Klasyfikowania wg cech jakościowych i ilościowych, próby porównywania liczebności zbiorów metodą przeliczania.
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 6 ( wł. )
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 ( wł. ) ( powt. ) „ Ruch drogowy”. P: krążki w czterech kolorach.
· Zabawy ruchowe :
...
megi144